Setelah aku masuk ke dalam bilik,aku terus membaringkan tubuhku di katil bersaiz king.
Fuhhh!Bestnya baring bila badan dah rasa penat.Mata pun semakin hari semakin layu.
Sebelum aku tidur,aku mandi terlebih dahulu.Selesai sahaja mandi,aku terus meluru ke arah katilku dan berbaring.
Tidak lama selepas itu,aku hanyut dalam lenaku.
😵😵😵
"Fira!bangun nak.Sekarang dah masuk waktu maghrib dah."aku terpisat-pisat lalu memandang mama yang sedang merenung ke arah aku.
Aku terus bangun dari perbaringkan dan pergi masuk ke dalam bilik air untuk mengambil wudhuk.
Selesai sahaja mengambil wudhuk,aku terus menyarungkan telekungku dan membentangkan sejadahku.
Sebaik sahaja aku habis menunaikan solat maghrib,aku terus masuk ke dalam bilik air untuk mandi.
😵😵😵
Seusai sahaja mandi dan berpakaian lengkap,aku terus menapak ke arah dapur untuk menolong mama menyediakan dinner malam ini.
"Mama ada apa-apa yang Fira boleh tolong?"offerku.
"Rasanya tak dak lah kot.Sebab semua dah ni"sahut mama sambil tangan mama ligat mencuci kuali.
"Kalau macamtu okey lah"lalu segaris gigi ditayangkan kepada mama.
"Oh ya ma.Papa mana ehh?tak nampak pun?"tanyaku lagi.
"Papa kamu tu hah kat swimming pool"mulut mama menjuih ke arah swimming pool.
Aku hanya membuat mulut bentuk 'o' dan kepala dianggukkan beberapa kali.
😵😵😵
Dinner malam
Aku mengambil tempat dihadapan mama lalu punggung dilabuhkan.Menu hari ini ialah ayam masak kari,nasi kerabu dan banyak lagi juadah lain.Semuanya nampak sedap belaka.
Skipp!!!
Selesai sahaja membaca doa makan,aku terus menyuapkan makanan ke dalam mulutku.
Suasana di meja makan sunyi sepi.Semua lebih kepada menikmati makanan-makanan yang terhidang di atas meja.
😵😵😵
Selesai sahaja mencuci pinggan dan mengemas meja makan,aku terus menuju ke ruang tamu.Punat television ditekan dan television pun menyala.
Aku mencari-cari channel yang berkenan dalam hati namun hampa.Semua cerita tak best.Akhirnya aku mengambil keputusan untuk tengok cerita Tom & Jerry.
Aku tergelak-gelak seorang diri bila part Tom kena belasah dengan Jerry kaw-kaw.
"Ape yang buat anak mama ni gelak sorang-sorang macam orang gila"mama melabuhkan punggungnya di sebelahku.
"Ni hah cerita Tom & Jerry ni.Lawak betul part Tom kena belasah dengan Jerry kaw-kaw"mata masih lagi ralit menonton television.
"Pasal tu jer.Ingatkan kamu layan Maharaja Lawak Mega tadi"mama bersarkastik.
"Ehh tak da lah"mama dipandang sekilas.
Baru aku ingat.Aku nak bagitahu mama aku nak keluar esok pergi jogging.
"Ehh ma.Fira nak minta izin dengan mama ni.Fira nak keluar pergi jogging esok pagi dengan kawan Fira."kini mata aku tertumpu pada wajah mama.
"Boleh je Fira.Kamu nak pi jog kat mana?"
"Dekat taman depan tu ker hah"kataku.
"Ohh..Boleh jer Fira mama izinkan"lalu mama menghadiahkan secalit senyuman kepadaku.
"Thank you ma.Sayang mama"lalu sekujur tubuh mama dipeluk.Mama membalas pelukanku.
"Sama-sama"
😵😵😵
Aku terus naik ke bilik setelah television dipadam.Mata dah semakin layu dah ni.Mana tak nya sekarang ni dah pukul 11:00 malam.
Sampai sahaja di bilik,aku terus meluru ke arah katil.Baru sahaja aku hendak melelapkan mata,bunyi yang menandakan ada satu notification dari telefonku telah membatalkan niatku untuk melelapkan mata.
Aku terus menjapai telefon Iphone ku yang berada di atas meja lampu.Tertera nama mamat sengal a.k.a Faleeq di skrin telefonku.
'Kenapalah mamat sengal ni mesej aku malam-malam buta macamni'getusku dalam hati.
Tanpa berlengah aku terus membuka mesej Faleeq tersebut.
Mamatsengal
Awak dah tidur ker?😁TengkuSyafira
On the way nak tidur.🙄😏Mamatsengal
Maaf mengganggu tidur malam awak.🤭TengkuSyafira
Memang ganggu pun.Nape awak mesej saye malam-malam buta ni?buang tabiat eh?Mamatsengal
Saje jer.Mana tahu awak belum tidur sebab tu saya mesej awak.TengkuSyafira
K lah kalau macamtu.Saya nak tidur ni.mengantuk sangat.Esok nak pi jog lagi.Mamatsengal
Awak tidurlah.Selamat malam.Jumpa esok😁😊TengkuSyafira
Selamat malam.Jumpa awak esok juga.Selesai sahaja membalas mesej dari Faleeq,aku terus meletakkan telefonku di meja lampu tidurku.Mengantuk giler dah ni.
Aku terus membetulkan perbaringanku dan comforter ditarik sampai di paras perut lalu mata terus dilelapkan.Serta-merta aku dibuai dalam lena.
Ringan-ringankanlah tangan anda untuk vote😚😁
YOU ARE READING
SETELAH ADANYA DIA(HIATUS)
أدب المراهقينTragedi hitam yang pernah berlaku di dalam hidupnya telah membuatkan dirinya membenci mana mana lelaki kecuali ayahnya.Ramai sahaja lelaki yang hendak dekat dengan dirinya tetapi tidak diendahkan sama sekali.Dia mempunyai wajah yang polos dan sepasa...