«البارت الاول»

74K 1.4K 359
                                    

«إنتقام الإناث والجبابرة»..
«الفصل الأول»..
♡شروق♡

"بسم الله الرحمن الرحيم"

في مدينة الاسكندرية عروس البحر المتوسط وخاصة في ادارة مكافحة المخدرات، وخاصة في مكتب العميد عبدالرحمن يجلس كل من أدهم وآدم وعشق ووعد وبعض اصدقائهم في المهمة - عاصم ومريم- في انتظار تعليمات اللواء بشأن المهمة.

نظر اليهم العميد عبدالرحمن بتفحص ثم تحدث بصرامة:
_احنا دلوقتي وصلتلنا اخبار ان الشحنة هتتسلم بعد اسبوعين في منطقة الجبل واللي هتشمل مخدرات وتجارة أطفال غير طبعا تجارة البنات واللي من خلالها هنقدر نوصل للراس الكبيرة اللي بتدير المنظمة دي كلها.

تعجب آدم من حديثه فهم من مدة قصيرة قاموا بجمع عدد من المعلومات التي تمكنهم من القبض عليهم بسهولة كبيرة هاتفًا باستفهام:
_طيب ما احنا دلوقتي معانا بعض الاسماء اللي مشتركين في الشحنة دي ليه مانروحش دلوقتي ويتم القبض عليهم.

حدجه أدهم بنظرات غامضة موضحاً:
_لأن احنا لو معانا دليل واحد كنا روحنا وقبضنا عليهم لكن هما مأمنين نفسهم اوي، وكمان الادلة اللي معانا دي ممكن ينكروها وكله بالدلايل المزيفة اللي يقدروا يعملوها بسهولة جدًا.

أضافت وعد قائلة:
_ وكمان اللي احنا عارفين اسمائمهم دول يعتبروا الصبيان بتوعهم مش رجالتهم اللي بيثقوا فيهم، وهما معندهمش غالي ممكن في اي وقت يستغنوا عنهم ويطلعوا منها زي الشعرة من العجينة.

تحدثت عشق بتهكم صريح وواضح استكشفه العميد من نبرة صوتها:
_وسهل عليهم لما هما يتقبض عليهم يقتلوهم واحنا مش دريانين ايه اللي بيحصل ويقولوا في الاخر ان المتهم انتحر زي كل مرة.

حدجها العميد بصرامة هاتفًا باستنكار:
_ قصدك ايه يا حضرة الظابط!؟

نظرت إليه عشق بتحدي:
_قصدي حضرتك فهموا كويس يا فندم.

تحدث عاصم متدخلا لفض الحوار الذي يمكن أن يشتد في أي لحظة:
_تمام يا فندم احنا هنستني اشارة حضرتك علشان نعمل الخطة اللي من خلالها هنقدر نقبض عليهم ونتابعهم من غير ما يشكوا فينا.

كسرت مريم قناع الصمت الذي كانت ترتديه طوال الإجتماع هاتفة بتساؤل:
_طيب وبالنسبة للجاسوس اللي بينقلهم اخبارنا يا فندم دا احنا لسه ماعرفناش هو مين.

ابتسم أدهم بشر:
_اكيد هنوصله وقريب اوي كمان

ثم شرد في زكرياته قبل ان يقول : مدحت الدمنهوري جيت للي مش بيرحم وهنتقم منك في كل اللي عملته وهاخد حقي منك.

انهي العميد حديثه قائلًا:
_تمام يا شباب اتفضلوا انتوا دلوقتي علي مكاتبكم

ادي الجميع التحية العسكرية وتوجهوا للخارج.

إنتقام الإناث والجبابرة (جاري تعديل السرد والحوار): حيث تعيش القصص. اكتشف الآن