Kau Pun Samalah!!! - 2

827 54 5
                                    

Firas masih tercari-cari dimana fakulti perakaunan dekat Universiti Pierre & Marie-Curie ini. Semalam dia dah settle daftar kos dan maklumat pelajar di Pejabat Hal Ehwal Pelajar atau lebih dikenali sebagai Student Resources Management. Minggu orientasi dijalankan selama 2 hari sahaja, start hari ni kelasnya dah bermula.

Dia menggaru kepalanya sebab kebanyakan student dekat sini masih sukar berkomunikasi dalam English, bila Firas tanya, diorang susah nak tunjuk arah dalam BI. Ramai gaklah Firas tanya, bila ditanya arah yang ditunjukkan semua berlainan. Dahlah dia satu-satunya pelajar Akaun Principle Bussiness Management, ada gak pelajar luar negara yang ambil kos akaun tapi berlainan jabatan. Dan di antara 55 pelajar luar negara, dia satu-satunya pelajar dari Malaysia.

Tidak sangka Firas seorang sahaja yang lepas antara 5 orang pelajar UM yang ambil peluang sambung overseas. Keputusan dia bukan ok sangat. Mungkin sebab background Firas dari kalangan yang mampu. Itu yang dia lepas tapi lepas pun takde biasiswa.

Biasiswa semakin sikit peluangnya disebabkan eknomi Malaysia tak se-smooth macam negara lain, tu yang kesian gaklah dekat nasib 4 lagi pelajar UM, in the end diorang sambung jer dekat Malaysia. Apalah nak jadi kerajaan sekarang ni. Nasib pelajar banyak tak terbela.

Kalut gaklah bila dapat sambung overseas, yelah dia mana pernah travel sorang-sorang. Ni pulak nak duduk dekat negara orang sampai 3 tahun fuhh.. memang dasyatlah. Fattahlah ni, paksa aku suruh datang sini. Abang Farhan dengan Ferhan pergi setuju ape hal. Last-last aku jadi mangsa.

Beginilah nasib anak last. Asyik kena buli jer. Dahlah diorang anta aku sampai airport jer. Nasib Fattah dah register aku dekat kolej private. So bolehlah aku dok sorang-sorang.

Sampai di Universiti Pierre & Marie-Curie, dia disambut dengan guide student dekat sana. Suruh daftar kolej dan pergi ke orienatasi selama 2 hari. Nasib 2 hari, tak macam tipikal pengajian dekat Malaysia, orientasi diorang sampai seminggu itu pun fasilator acah-acah bagus.

Kalau dekat sini, diorang just brief, daftar macam mana dan dimana, undang-undang yang kena patuh dan that's it. Settle, besok ambil jadual dekat Student Resource Management dan start mula kelas. Sangat simplekan.

Well itu yang kita mahukan. Daripada buat minggu orientasi berminggu-minggu, habiskan duit, masa dan tenaga, lepas tu hadap akak dan abang-abang Fasi yang poyo giler, lepas tu ambil job ni sebab nak dikenali dan nak jadi popular jer, bila buat kerja banyak skipnya. Walhal boleh jer sistem ni di simplekan, nak sangat ikut jalan susah, bukannya student baru dapat tangkap pun seminggu orientasi tu, habis orientasi tanya gak dekat senior macam mana nak daftar. See, nampak sangat takde keberkesanan yang boleh diterapkan. Come onlah Malaysia. 

Tapi masalahnya mana kelas aku!!!!!!.... fuck... sambil Firas berjalan sambil itu matanya tertumpu pada kertas jadual yang berada di tangganya. Disebabkan dia tak pandang depan, dia terlanggar seseorang yang berlawanan arah. Dua-dua jatuh nasib jatuh tu tak terbaring sekali. Masing-masing mula tersenyum dan mengutip barang yang terjatuh di atas lantai. Mereka mula berdiri.

Firas: Sorry, my fault.
Lori: It's okay. (France). -my faiult to.
Firas: Sorry I, not France. So I don't understand what you said.
Lori: Oh really. I'm sorry, I didn't know that. Btw, I'm Lorianne Rose John-Hartigan. I'm a student here.
Firas: I'm Firas Bustaman just call me Firas. I'm from Malaysia. New student here.
Lori: Oh ya.. okok.. just call me Lori. And U seems kind of looking for something. Anything I can help U?
Firas: Ya actually. I'm a student of Account Principle Bussiness Management so I'm looking for my class. I seem lost actually.
Lori: U got be kidding.
Firas: What.
Lori: That my course too. So it means, U are the new student from Malaysia that we talking about.
Firas: Really.
Lori: Ya... actually, this is the first time our course get a student from abroad, selama ni student kos akaun lain yang dapat. So kitaorang agak happylah. Adalah culture baru dalam kelas nanti. 

Kau Pun Samalah!!Where stories live. Discover now