Kau Pun Samalah!!! - 6A

590 28 1
                                    

Air liurnya ditelan perlahan. Saat ini, Kiser berhadapan dengan seseorang lelaki yang amat dia takuti. Siapa yang tak nervous bila berhadapan dengan bakal mertuanya yang tak jadi tu. Coach John hanya memandang Kiser dengan tajam.

Renungan yang tak boleh dibawa berbincang langsung. Umpama harimau memerhati mangsanya. Salah step, memang habislah Kiser dimakannya. Kiser meneka mungkin coacnya sudah tahu hal yang sebenarnya. Kiser mengeluh. Another rough day that I have to face it.

It have been 3 days after that accident. 3 hari tu memang dia tak berjumpa langsung dengan Lori mahupun Firas. Hubungan mereka makin jauh. Ada gosip-gosip liar yang menyatakan sekarang ni Lori dengan Firas semakin rapat. Tidak tahulah sejauh mana kesahihanya.

Sepatutnya hari ni memang malas dia nak ke kampus yelah study week masih belum habis. Buang masa sahaja dia datang pagi-pagi ni. Pukul 4 petang ni barulah ada latihan, yang itu memang dah jadi kebiasaanya.

Cuma semalam, Coach John telefon dia setelah coachnya itu bercuti selama seminggu. Agak garang nadanya di talian. Kiser hanya mengiyakan requset Coach John untuk berjumpa dengan Kiser. Gelabah gaklah. Dia tahu hari ni akan muncul. So... terima jelah.

Sapa suruh buat anak dara orang macam tu. Apetah lagi anak dara itu di jaga rapi dengan bapanya, memang kenalah.

John: So... anything you want to explain Kiser?.
Kiser: I'm sorry... coach. I'm really sorry.
John: (Hanya menggelengkan kepalanya). I never thought it going end like this. I'm really dissapointed. But it doesn't mean yang saya patut campurkan hal begini dengan reputasi kamu. Ia akan jadi tidak adil bagi kamu. Saya still lagi profesional dalam menjalankan tugas saya sebagai tenaga pengajar dan coach disini. But to lah.. saya betul-betul kecewa dengan awak Kiser. Lori tu anak saya.
Kiser: I don't know what to say. I'm really sorry sir sebab buat Lori sedih.
John: Takpelah benda dah jadi.. kita lelaki Kiser. Saya pun pernah kecewakan hati perempuan juga. But, I never though my daughter's virgin been taken away by you. Saya dah ingatkan banyak kali, lepas kahwin kenapa taknak dengar.
Kiser: Ya I know. But Lori yang insist, dan kami masa tu sama-sama mabuk. Saya tahu itu silap saya juga.
John: Yup.. kalau lelaki itu sendiri tak layan mungkin benda ni takkan berlaku. Bukan sekali kamu berdua buat. More than twice right.

Setelah itu, mulalah coach John terus berceramah dekat Kiser. Kiser hanya berserah menadahkan telinganya. Lama gaklah Kiser kena basuh. Tapi nasib hanya sekadar nasihat bukannya amarah. Kiser hanya mampu menganggukkan kepalanya. Takkan nak lawan, mampuslah kau nanti.

Memang patut dia kena ceramah pun, yelah atas tindakan-tindakan dia yang bodoh tu. Setelah hampir 2 jam dia kena sesi motivation free, Coach John mengambil masa sebentar untuk dia berhenti seketika dari berkata-kata. Mengambil nafas sedikit dan menyambung kembali.

John: I hope U learn from mistake. Saya pun dah nasihatkan si Lori tu. Harap kamu berdua dapat perbaikilah. Saya tak mahu di sebabkan ini kamu berdua jadi musuh. Firas mangsa keadaan. Tapi tulah kamu juga yang buat. I hope kamu pun tak label orang lain. Kita semua ni manusia. Maunusia tiada hak pun untuk melabel manusia lain. Itu bukan kerja kita. Saya maafkan perbuatan kamu. Tapi kamu juga kena minta maaf dekat orang-orang yang kamu buat salah ok.. be a man Kiser. Reputasi dan populariti takkan bawa kita berjaya, apa yang membuatkan kita berjaya ialah usaha dan sikap kita. Jangan kejar sangat reputasi dan populariti itu sampai hilang persahabatan yang mungkin akan membahagiakan kita. Kamu semua dah besar. Pandai-pandailah fikir.
Kiser: Baik coach saya faham.
John: Good. Saya nak tengok resultnya nanti. Saya harap takkan ada masalah kamu dengan rugby ni. Kami perlukan awak. Awak star dalam pasukan rugby kami. Jangan campur-adukkan masalah lain dengan reputasi rugby kamu. Dan kalau boleh saya taknak dengar kamu dengan pasukan kamu ada masalah dengan golongan macam ni. Tahun lepas, 2 kali kamu semua dah di beri amaran pasal isu memberontak LGBT ni. So jangan buat lagi. Lagi-lagi Firas tu dekat dengan kamu. Hormati dia. Jangan bagi kawan-kawan kamu kacau dia. Let he be. Dia ada life sendiri. Saya bagi amaran ni Kiser. Beritahu dekat team kamu. Faham..
Kiser: Baik.. coach... saya betul-betul minta maaf.
John: Ya I know. It depend on U. Nanti lama-lama kamu sedar. Dah.. saya pergi dulu. Petang ni practice baik-baik. Mungkin next week takde practice sebab cuaca makin teruk. Saya taknak kamu semua sakit. Dengar ramalan cuaca dekat French Countrysides dah dilanda ribut salji. Mungkin ribut tu akan beralih ke sini dalam masa seminggu ni.
Kiser: Baik... coach.. petang ni coach ada ker..
John: Takde.. saya kena temankan Lori tu. Dia masih sedih dengan apa yang berlaku. Lagipun Hunter dah balik semalam. Orang rumah saya pun dah balik. Jadi kami spend time masa sama-sama.
Kiser: Kirim salam yer dekat abang Hunter dan isteri coach.
John: Hahahahha.. ok baik. Saya pergi dulu.

Kau Pun Samalah!!Where stories live. Discover now