BAB 14

237 9 0
                                    

"Innama amruhu iza arada syai'an ay yaqula lahu kun fa yakun... Fa sub-hanallazi biyadihi malakutu kulli syai'iw wa ilaihi turja'un..."
Bacaan yaasin dihabiskan dengan tajwid yang betul. Kemudian, Fahim menadahkan tangan untuk memohon doa kepada yang Esa agar diampuni dosanya sekeluarga, dilimpahkan rezeki yang halal, dan dirahmati olehNya. Dia juga memohon agar dipanjangkan usia supaya dia dapat berbakti kepada kepada orang-orang yang dia sayang.

Dikucup perlahan surah yaasin sebelum menyimpan semula ke dalam almari kecil berhampirannya. Baru tadi dia menghabiskan bacaan yaasin untuk kali ketiga pada malam jumaat yang barakah ini, selepas menunaikan solat isyak. Alhamdulillah, diberi kesempatan lagi pada malam ini seperti malam-malam jumaat yang lalu. Dia akan terusan amalan ini sehingga akhir nafasnya.

Perlahan-lahan Fahim melangkah ke ruang dapur. Kelihatan emaknya sedang ralit membasuh pinggan mangkuk di sinki. Tidak sedar kehadiran anak sulungnya itu. Fahim mendehem kecil, serentas emaknya berpaling ke belakang.

“Haa... Dah siap baca yaasin? Ni mak ada simpan makanan dekat kamu ni. Nak makan sekarang ke? Mak nak letakkan nasi." Puan Fatimah, ibu kepada Fahim memulakan perbualan.

“Takpe lah, mak. Rasa kenyang pula makan petang tadi. Tak rasa nak makan pun malam ni.” jawab Fahim sambil menarik kerusi lalu duduk di meja makan. Kelakuan emaknya diperhatikan.

“Kalau ye pun kenyang, minumlah sikit air milo yang mak dah bancuhkan tu. Tengah malam karang lapar pula. Jangan tidur lewat sangat, esok kamu kerja." Balas Puan Fatimah sambil mencuci pinggan.
“Yelah mak..." Malas bersuara lebih, Fahim segera minum air milo suam yang sudah dituang ke dalam mug.

“Senyap je rumah. Ayah dengan adik mana, mak?" Soal Fahim lagi sambil menyisipkan minuman.
“Ada. Ayah lepas balik dari masjid tadi, makan. Lepas tu terus masuk bilik nak tidur katanya, mengantuk. Adik kamu tu ada dalam bilik. Tengah study. Dia mana nak makan malam dah sekarang. Diet katanya."

“Diet? Diet benda nya adik tu? Badan dah macam cicak kubing dah. Cari penyakit nak diet sangat-sangat? Lagipun dia nak kurus sangat buat apa? Kitorang orang lelaki ni tak suka sangat perempuan kurus. Nak yang chubby-chubby. Baru best dakap tidur."

“Amboi, mulut! Mengada sangat kamu ni berdakap-dakap bagai? Gatal nak menikah dah ke? Dah berpunya? Kalau dah ada, biar mak pinangkan terus untuk kamu." Puan Fatimah mengerling sekilas ke arah anaknya. Serta-merta membuatkan Fahim tersengih.

“Takde lah. Yim bergurau je lah, mak."
“Yelah, tu. Ni kamu makan apa tadi dekat umah Cik Hajar? Kemain sangat kenyangnyam”
“Bubur pulut hitam. Macam tahu-tahu je Yim nak datang. Seperiuk besar tu Yim makan, tinggal separuh je. Sedap betul air tangan Mak Cik tu kan, mak?" Fahim ketawa kecil. Teringat kisah petang tadi. Banyak betul dia makan. Tanpa diduga, bicaranya membuatkan Puan Fatimah terasa hati.

“Yelah. Dia reti masak. Anak-anak mak semua suka air tangan dia. Bapak korang pun suka. Masak apa pun, semua habis licin. Bukan macam mak ni. Masak apa pun tak sedap. Tak pernah pun ada orang puji, kan?" Fahim tersentak dengan bicara balas dari emaknya. Dalam hati dah rasa bersalah, bukan niat dia nak perli mak dia pun.

“Mak... Kenapa ni? Yim salah cakap ke dekat mak? Kalau ada salah apa-apa. Yim minta maaf. Yim takde niat pun nak sakitkan hati mak." Ujar Fahim dengan rasa bersalah dan membuatkan tangan Puan Fatimah yang laju membasuh pinggan tadi terhenti serta-merta.

“Kamu takde salah apa pun dengan mak..."
“Kalau takde, kenapa mak cakap macam ni. Mesti ada benda yang tak kena ni." Serkap jerang Fahim. Puan Fatimah segera menarik kerusi dan duduk berhampirannya. Kerja yang tertunda dibiarkan.

AMPUNKAN AKUWhere stories live. Discover now