kapitel 15

1.3K 75 21
                                    

Kapitel 15

11:09

Jag vankar sakta fram över stigen bort mot kiosken. Eller i alla fall åt de hållet jag tror att kiosken ligger åt då jag inte direkt är så bekant med den här delen av ön. Även fast jag tillbringat hela mitt sommarlov här på denna kilometer stora ö har jag faktiskt inte varit runt på hela ön. Egentligen hade jag inte varit på fler delar av ön än min stuga, kiosken och stigen från min stuga till kiosken, ibland har det faktiskt hänt att jag har tagit en sväng förbi mataffären också men verkligen inte mer än så. Första dagen hade jag googlat efter vägen till kiosken från mitt hus sedan dess har jag bara gått den vägen. På morgonen gick jag upp gick den gamla vanliga stigen till kiosken sedan slutade jag jobba prick klockan 19:00 och då gick jag samma gamla stig tillbaka. Mer än så har jag inte sätt av denna ö. Ganska tråkigt och drygt av mig när man tänker på det. Att aldrig ens ha haft lusten av att se resten av denna ö. Nej, nej, istället har jag suttit i min stuga och kollat igenom i stort sätt alla Netflix serier och filmer som finns. Så fort jag har fått en ledig tid har datorn varit framme.

Vart är ditt liv om inte du får bestämma över det?”

Dom elva orden satt som fastklistrade i min hjärna och bara spelades upp om och om igen. Vart är mitt liv egentligen? Vad håller jag på med? Jag mumlade lågt för mig själv över hur patetisk jag var. Jag menar, det var ju inte direkt så att jag kunde ångra mig nu ändå så det spelade ju inte direkt mycket roll hur mycket jag än gick runt här och grubblade för mig själv. Vad skulle jag göra liksom? Springa tillbaka till Oscar som säker inte ens var kvar på stranden och sätta mig framför honom och börja kyssa hans fötter och gråta att han har rätt. Att jag borde följa mina drömmar, sluta lyssna på andra och börja lyssna mer på vad jag själv vill och sedan göra därefter också. Jag kanske är dum, elak ibland, snäll när jag känner för det, kärleksfull lite då och då men en person som erkänner att andra har rätt och inte jag är jag sällan. Mycket sällan. Jag kunde göra saker som andra sa var rätt, även om jag tyckte att det var rätt eller inte men mycket sällan erkände jag också att personen hade rätt.

Det är du som bestämmer hjärtat, ingen kan tvinga dig att göra val. Ingen bestämmer att du måste gå tillbaka till den där gamla skit kiosken lika lite som jag inte kan bestämma att du ska stanna här med mig. Men jag ber dig. Stanna.”

Jag log för mig själv det var precis som min farfar alltid brukade säga.

Lova, ingen bestämmer över dig. Om du vill något, gör det. Om du inte vill något, gör det inte. Det ända folk kan göra är att be om saker, ingen kan tvinga dig. Men vad du än gör kom ihåg att aldrig förändra dig för någon eller något. Var dig själv.”

Med samma fåniga flin på läpparna fortsätter jag min vandring på den lilla stigen. Bakom några stora träd skymtar jag plötsligt en liten gul stuga som ligger mitt på ett tomt litet torg. Kiosken. Direkt dör mitt fåniga flin bort. Jag hade nästan hoppats lite på att jag hade gått åt fel håll eller tappat bort mig själv i skogen och gått vilse. Så att jag aldrig hade behövt se den där himla kiosken igen. Nästan så att jag önskade såhär i efterhand att jag faktiskt hade lyssnat på Oscar och stannat kvar där med honom och inte var så fåfäng och dum att jag hade gått därifrån. Det som farfar sa var rätt. På ett sätt. Men han nämnde aldrig att man kanske ska ta en extra sekund åt att tänka igenom saker och ting också. Så att man verkligen var helt säker på vad man egentligen ville.

Sakta går jag fram till den lilla dörren i den gula stugan. Med ett gnisslande läte åker dörren upp och jag hör de välbekanta ljudet av min gamla risiga radio inifrån köket. Jag ler tyst då jag hör vilken låt det är som spelas, samma låt som i morse.

”Girl, Build her, Girl I build...” mumlar jag för mig själv i ett förgäves försök att komma på vad låten heter men ger till slut upp och börjar istället nynna med i låten och sjunga med i dom få ord jag kan ur texten. ”If... Nan nan... Girl... Build her...” sjunger jag lite halvt. Med lätta steg går jag förbi kassa och bort mot köket fortfarande med båda mina skor dinglande i min ena hand. Jag fryser till i ett steg då jag får syn på vem som står i mitt kök och pillar försiktigt på en liten glasskål.

”Så... Nu hade du tänkt att komma tillbaka alltså...” Mumlar personen framför mig med en låg röst. ”Du har varit borta ett tag nu... Tycker du inte det? Och bara för att det är sista dagen ska du inte tro att jag inte bryr mig.”

hej allihopa!!!!

ja detta ä anna panna pytt i panna här för IM BACK!!!

nämen känner att sånna här pauser ä bra ibland för man har inte denna press på sig o skriva o så bah går man runt där några dagar, läter fantasin flöda (lol låter vuxen) o så lixom bah kommer taggandet för o skriva tillbaka tillslut o då skriver man några kapitel, väntar några dagar o ser om tagget o skriva fortfarande ä kvar ä svaret ja?? ja då ä de bah o köra igen!!! så de ä de jag har gjort nu!!!

men idag ä de dagen efter julafton!!! o julafton va nice bajs!!! skit mysig faktiskt!!! mina päron va hemma, min syrra o broshan (bor i götet i vanliga fall o pluggar) o så kom farmor o farfar oxå!!! allt va super mys!!! o sen fick man ju några julklappar som va helt ok oxå... nejmen ä fett nöjd me julen!!! o jag o min syrra va ute dagen innan jul o gav mat till hemlösa!!

alltså damnnnn that feeling o så glada dom blir!!! shiiiiit!!! inget slår den känslan!!! vi gav dom ett meal på mcd o dom blev så himla glada!!! åhhhh!!!

men imorrn åker jag t trysil o åker skidor!! o de ska oxå bli fett nice!!!

enkelt sätt ä livet bara allmänt fett jävligt nice just nu!!!

men hur va er jul?? va den nice??

men i alla fall har jag en liten fråga t alla er läsare med twitter eller insta (aka typ alla) skulle ni små gosisar vilja göra en sak åt mig?? ni vet alla dessa starterpacks alla gör nu åt varandra?? har gått hela vinter o bah väntat på att någon skulle göra en åt mig... but no no no... de kom inget.... så nu har jag bestämmt mig för o lite fult be om ett!! heheheh....

men gör era starterpacks av mig o twittra eller insta/dm dom t mig!!! den bästa kanske till o me får ett litet pris..?? som en liten sen julklapp typ!!

men nu ska jag sova!! (or nahhhhh) HAAAJDÅÅÅÅ!!!

Ett dygn i paradisetWhere stories live. Discover now