Fatin pov...
Aku berjalan di tepi pantai. Udara segar jelas terasa. Ombak sentiasa memukul pantai. Aku sangat menikmati saat saat macam ni.
"akak!! Haha haih jauh menung" sakat Amira. Haih budak ni la.
"mane ade. Eleh dia." balas aku. Aku melihat Riana yang berdiri di sisi Amira. Hm. Macam yang aku cakap. Kami nak pergi travel kan. Tapi tak ada la jauh pun. Masih di semenanjung.
"kak. Jom pergi makan kak. Mira dah lapar la. Jom la kak. Ni kak Riana ni pun dah lapar dah." ajak Amira. Ey budak ni. Kacau betul la.
"haaa ye la ye la. Jom." aku akurkan je la. Ye la aku pun kalau ikutkan dah lapar dah. Hotel baru je kami check in. Kami melangkah ke kedai makan paling hampir dan memesan makanan.
"eh Fatin. Kau tak busy kerja ke? Takkan cuti kot." kata Riana. Lama juga kami diam. Mungkin dia cuba nak tumbulkan topik.
"oh. Abang aku tahu pasal aku nak pergi jalan jalan dengan korang ni. So dia cakap dia boleh handle kan kerja dekat office tu. Sebab tu sekrang aku kat sini." terang aku.
"eh akak, sejak bila akak n-"
"betul la." aku menutup mulut Amira. Kang kantoi kang. Mampus aku. Amira yang baru faham dengan keadaan aku hanya mengangguk.
"so lepas habis belajar nanti, kau nak kerja apa?" soal aku. Kena tukar topik cepat.
"kerja tu tak fikir lagi. Tapi ada la jugak teringin nak jadi cikgu je. Ni Amira ni. Nak sambung mana nanti?" balas Riana. Kini kami tumpu kepada Amira yang tengah sedap makan cendol.
"amira? Oh Mira ingat nak sambung oversea. Nak ambik medic." balas Amira. Aku kalau dengan Mira ni aku dah tak kesah pasal masa depan dia. Sebab dia memang pandai. And aku pun tahu kebijaksanaan dia tu sampai mana.
"wahh. Bagus la tu. Haha." balas Riana. Aku hanya diam. Aku melihat Riana dan Amira silih berganti. Aku tak tahu sampai bila aku boleh bertahan. Aku nak sangat diorang happy.
Selesai makan kami naik ke bilik hotel. Aku membuka tudung dan baring di atas katil. Kepala aku agak sakit. Jadi aku pilih nak tidur kejap. Tiba tiba phone aku berbunyi menandakan panggilan masuk.
Doktor Intan nama yang tertera di skrin. Aku mengambil posisi duduk sebelum mengangkat panggilan.
"ye doktor. Kenapa?" soal aku.
"weh Fatin. Kau ada appointment nanti. Jangan tak datang pulak." balas Intan. Sebenarnya Dr. Intan ni kawan sekolah menengah aku dulu. Sekarang dah jadi doktor dah. Senang nk berurusan.
"iye Intan. Nanti aku datang. Jangan risau okay. Ni dah masuk kali ke 3 ni kau ingatkan aku. Haha. Aku ingat la." kata aku. Hm. Ni la kawan aku ni.
"tak ada la, Fatin. Aku risaukan kau je. Ubat jangan lupa makan. Nanti kalau apa apa call aku terus." balas Intan. Aku menutupkan panggilan.
"Kak Intan call ke kak?" soal Amira. Aku berpaling memandangnya.
"ee sebuk je. Haah." balas aku. Amira ni kalau tak sebuk tu tak sah.
"dia cakap apa?" soal Amira lagi. Aku dah buat isyarat muka yang menandakan Riana ada dekat situ. Amira terus senyap lepas aku buat isyarat muka. Aku baring kembali dan meletakkan phone di meja kecil sebelah katil aku.
Amira pov...
Mira, tolong pastikan Fatin tu makan ubat tau. Kamu pun tahu pasal keadaan dia sekarang. -Dr. Intan.
Baiklah. Kalau pasal ubat jangan risau. Saya uruskan. Dia ni degil sikit kalau nak makan ubat. Sebab tu kena paksa sikit. - aku.
Haa ye la. Cuma pastikan dia makan je ubat tu. -Dr. Intan.
Hm patut la Dr. Intan call. Hm. Akak ni la. Baru je aku nak melangkah ke arah dia, dia dah lelap dah. Hm biar la tidur dulu. Nanti lepas bangun la aku suruh dia makan ubat.
"Fatin sakit ke?" soal Riana yang kini duduk disebelah aku.
"tak ada la. Mane ada. Dia tu sihat walafiat je tuh." balas aku. Ni kantoi ni mampus aku kena marah dengan akak ni.
"ye ke? Kenapa sampai doktor call bagai?"soal Riana.
" er. Akak ingat tak pasal kak Fatin pergi hospital melawat kawan dia? Haa tu doktor tu call cakap pasal tu la. Kawan dia tu dah sihat. Dah boleh keluar hospital. So doktor tu inform dekat Kak Fatin. " dalih aku. Harap harap dia percaya la. Alamak sorry la kak Riana.
"rapat eh doktor tu dengan Fatin sampai call." balas Riana.
"doktor tu kawan sekolah menengah kak Fatin. Tu yang rapat tu." balas aku. Haa yang ni betul. Hehe. Riana hanya mengangguk.
"apa kata akak rest je. Petang nanti Mira ingat nk pergi jalan jalan tepi pantai." aku cuba menukar topik.
"haa ye la." balas Riana. Aku lega. Riana melangkah pergi ke katilnya. Kami tempah bilik katil single 3 so senang katil sorang satu. Aku memandang ke luar tingkap.
Flasback...
"kenapa Amira nak jumpe saya?" soal Dr. Intan.
"saya nak tahu pasal kakak saya. Dia lately ni macam sorokkan something. Bila balik dari appointment je dia tak cerita apa apa." jelas aku.
"oh. Erm. Macam ni la Amira. Kakak kamu ni dah tak sihat. Kami dah buat banyak dah test. And kamu tahu kan sakit kakak kamu tu macam mana? Mengikut pengiraan saya dia ada hanya lebih kurang 2 bulan. Kalau dia tak nak masuk hospital untuk buat operation. Keadaan dia memang bahaya." terang Dr. Intan. Aku menarik nafas dalam. Akak ni memang degil. Susah nak ambik tahu kalau pasal ubat or hospital. Lagi lagi kesihatan sendiri.
" hm. Saya cuba nasihatkan dia la doktor. Tapi akak tu memang tak boleh nak paksa dia. Kalau dia tak nak tu, memang maksudnya dia tak nak la tu." balas aku. Aku kenal sangat dengan akak ni. Kalau A, A la. Kalau B, B la. Dia memang susah nk dipaksa.
"2 bulan tau Amira. Ingat ni." kata doktor lagi.
End Flasback...
Nafas berat aku lepaskan. Kenapa la kau degil sangat kak? Hm. Aku tak sanggup nak hilang kau kak. Cukup la aku tak pernah tengok muka mama depan depan. Selama ni dari gambar je. Jangan la kau pulak yang tinggalkan aku. Tanpa aku sedar air mata aku mengalir.
YOU ARE READING
Cinta Hanya Sementara✅
Romance"Tak sangka hanya dengan 2 bulan perkenalan aku boleh jatuh cinta dengan dia.. Tp dia perempuan!!" Boleh ke jatuh cinta dengan perempuan doh??