Yana menangis teresak esak ditepi tasik mengingati segala perbuatan suaminya sebentar tadi.Sanggup suaminya menghina dia dan mengkhawininya semata mata untuk mendapatkan pangkat dan harta bapa nya.
Yana sungguh terkesan dengan kata kata hakimi yang menghinanya.
Yana melihat matahari yang hampir menutupkan tirainya dan akan digantikan dengan bulan yang bakal menghiasi langit kelak sambil menghayati keindahan didepan mata.Dia masih bersyukur kerana dikurniakan sebuah keluarga dan rakan yang memahaminya walau tidaklah selengkap yang dia mahukan
Mengingati kembali semasa di kampung dan berada di sekolah lama. Lebih baik dibuli daripada disakiti suami sendiri.
'apa nasib aku'
"yana?"seseorang menegur
Yana mencari si pemanggil.
'orang kan bukan hantu? Dah lah nak dekat magrib ni'Kata yana dalam hati"yana ni aku lah Aidil."Aidil terus sahaja duduk disebelah yana selepas melihat yana yang masih mencari dirinya.
"eh Aidil..kau buat apa kat sini? "
"patutnya aku yang kene Tanya kat kau asal kau kat sini tak reti balik? Nanti hakimi tuduh bukan2 pulak pasal kau.aku dah serik dah"
Aidil pelik melihat yana yang hanya menudukkan diri dan tidak menjawab pertanyaannya. Sempat dia melihat yana yang menangis dari jauh tadi sebenarnya.
----
Hakimi gelisah memikirkan keberadaan yana yang tiba tiba keluar dari rumahnya. Hakimi melihat Jam di dinding sekali lagi.
'haish mana dia ni...'
"mana perempuan ni pergi!haish sikit nak sentap lah.Tapi salah aku jugak kan? Arghh dia yang buat masalah sapa suruh kan.aduhh jangan lah dia bagitahu Papa.Mampus aku macam ni"
Kehulur hilir hakimi memikirkan perihal yana dan memikirkan jawapan yang akan diberikan kepada keluarga dia nanti bila tahu yana lari.
"Perempuan ni memang sial lah! Bawa bencana betul kat hidup aku!"Hakimi bengang memikirkan yana
"lagi bagus aku buat kerja esok daripada fikirkan ni"
---
"yana jawab soalan aku kau ingat aku tak nampak ke kau nangis tadi kau bagitahu aku sekarang"
"ehh kau ni asal nak paksa2 aku bagitahu kau! "yana mula bengang dengan Aidil
Tiba nak jaga tepi kain orangAidil terkejut melihat yana yang mula naik angin.Selama ni yana yang dia kenal bukanlah seorang yang pemarah.
"okk I'm sorry ok look kalau kau nak share kat aku share lah kalau tak nak takpa but jom lah pergi tempat lain tak manis berdua dua kat tepi tasik ni nanti kene tangkap basah sia2 je."Sempat lagi Aidil berjenaka namun termati apabila melihat yana yang memandang tajam dia.
"jom lah pergi sana"Yana bangun lalu terus menuju ke kedai makan yang berada dihadapan tasik itu.
"aku nak ke surau kejap nak solat."kata yana mematikan perjalanan Aidil.
"ouh okk"
--
Selepas menunaikan solat fardu magrib yana sempat berdoa semoga memudahkan perjalanan hidupnya dan diberikan kelembutan ke pada suaminya agar menerima dia sebaik mungkin.
"aminn..."yana mengamikan doanya.Selesai melipat telekung yana terus ke kedai makan untuk berjumpa Aidil.
"sorry Lama tunggu"yana mengambil tempat didepan Aidil.
"Is okay"Aidil hanya tersenyum kecil
"so nak makan apa2 tak?"Aidil menyoal yana lalu memanggil pekerja kedai (kan?)
"Nasi goreng dengan milo ais je"yana membalas pendek
Selepas selesai memesan makanan Aidil mula menyoal kembali hal yang terjadi di tasik sebentar tadi.
"Tak apa lah berlaku aku okay je kau je amik serius benda ni."yana berkata lalu memberikan sebuah senyuman plastik kepada Aidil.
Aidil tersenyum sinis.Nampak sangat senyuman itu hanyalah plastik.Mesti ada sebab yana nangis tadi tak kan nangis saja saja apa function?
"aku tak kan mudah tetipu dengan senyuman kau yang palsu tu.But is okay"
Yana mengeluh perlahan.Sudah tiada jalan lain mahu menipu Aidil.Walaupun tak ada lah kenal rapat dengan Aidil dia tahu Aidil seorang yang sukar ditipu.
"fine... You win.memang aku ada masalah buat masa ni kau tak payah risau ni tak Ada kene mengena dengan kau"yana cuba untuk mematikan pertanyaan terhadap rumah tangganya.
Sapa je nak hebohkan masalah rumah tangga kat orang? Tak malu ae?
"pasal kimi yang kahwin dengan kau sebab harta kan? Kau pulak baru tahu.mana tak lari lepastu menangis "Jawab Aidil selamba
Yana tergamam.Macam mana dia tahu? Dia ni intip aku ke? Ke dia ni bole baca fikiran orang?
"kau tak payah tahu mana aku tahu pasal tu.yang penting kau tu jangan nak lemah sangat apa susah kau goda je lah laki kau tu.Last2 happy lepastu tamat.kan kan."Aidil berkata
"kau ingat senang?"Yana tak puas hati dengan cadangan Aidil.Sudahlah hal rumah tangga dia pun Aidil bole tahu dah agak dah Aidil ni memang ada Power bole baca fikiran orang.
"senang lah kau pakai lah seksi seksi...lepastu.. "kata Aidil terhenti sebaik sahaja Pekerja kedai menghantar pesanan mereka.Selepas mengucapkan terima kasih Aidil memandang kembali Yana dihadapannya.
"hah lepastu... "kata Aidil mati sebaik sahaja Yana memotong percakapannya
"lepastu kau diam je lah baik kau makan je makanan kau tu lepastu aku nak balik.settel"kata yana lalu memulakan suapan.
Aidil memandang yana tak puas hati.Orang nak bagi cadangan pon tak nak.enci ler.
"Daripada kau pandang muka aku yang cantik ni baik kau makan makanan kau tu lagi sedap."jawab yana selamba
"sapa kata kau cantik."
"aku lah"Yana menjeling Aidil
"jangan lah jeling2.tacod lah titew"
Mereka kembali memakan makanan mereka sebaik sahaja masing2 mula mendiamkan diri.
----
"Nely?"Seseorang memanggilnya
Nely memandang emaknya yang sedang menyiapkan upah menjahit baju.
"ya emak? "
"Bila kamu nak kerja lain? Kamu kan ada lulusan universiti tak kan selama lamanya nak kerja kedai makan tu je? Bukan mak nak halang tapi kamu tahu kan hidup kita ni macam mana kamu pergi lah ke bandar cari kerja lain. Pasal Ayah kamu ni biar mak yang uruskan. "
"tapi mak Nely tak Ada pengangkutan ulang alik nak ke bandar ke kampung nak sewa rumah kat sana pulak Nely punya duit memang cukup cukup untuk makan bulan ni je mak"
"tu jangan risau.Mak ada duit sikit kamu cari lah kerja lain ya.Ini untuk masa hadapan kamu juga harapan adik adik nak sambung belajar.Pergi ya dengar cakap mak"
Nely mengeluh.
"baik mak nanti Nely cuba cari "
Kata Nely sebelum berlalu ke biliknya kembali.Senpat dia memandang adik adiknya yang sedang menyiapkan kerja rumah mereka.Kasihan.Mereka terlalu kecil nak hadap semua ni .
"Aku kena jugak cari kerja lain nampaknya. "
Teaser...
"Saya bos awak mulai hari ni.Segalanya mesti ikut cakap saya. "
"ya..yana? "
Pendek sikit bab ni 🙃
Sorry this bab ade kata2 kasar sorry okay...
Cam biasa cari typo ke bahasa
🌟vote please 😭
YOU ARE READING
Tengku Hakimi Mikael [ C ]
Romance1st Teenfiction Story Tengku Hakimi Bin Tengku Mikael seorang jejaka idaman para gadis diluar sana.Seorang yang kacak dan bergaya malangnya dia terpaksa berkahwin dengan seorang gadis demi mengambil pangkat dan nama.Demi harta dia sanggup berkorban...