الفصل العشرون

164 17 1
                                    

.. في منزل عداله ..

دلفوا معا ليجدوا حسام و مها يتسامرون لتدخل عليهم هي بطلتها المرحه هاتفه :

_يا أهل المنزل.. يا أهل الدار.. تعالوا تعالوا.. فهو خبر في غاااااية الأهمية..

آتي حسام هاتفا بضحك : عداله أتجننت يا ولاد .
_مها بضحك : ادينا جينا قولييي الخبر المهم بقي .

رمقتهم بابتسامه ثم صعدت إلى أعلي طاولة الطعام تشير بيدها عليه تهتف بحركة مسرحية : اليوم تم تعيين بشمهندس مازن بيه المالكي باشا مهندساً رسمياً في مجموعة شركات الألفي للانشاءات و ذلك لأجتهادوا.. فلا حزن بعد اليوم .

ثوان معدودة فقط و صاحوا فارحييين بذلك الخبر و بـ عودة إبتسامته مره أخرى فهو دائما ما كان يجلس بمفرده حزين شارد في مستقبله المجهول ، أحتضنوا كلا من مها و حسام يهنئونه بحب .

_حسام بفرحه : مبروووك يا مازن .
_مها بفرحه : مبروووك يا حبيبي اخيراااا هترجع تضحك زي زمان .
_رمقهم بنظرات فرحه يهتف بحب : كالعادة الفضل يرجع لعداله ، دايما واقفه في ضهرنا .
_عداله بحب : انا معملتش حاجه صدقني يا ميزو .
_مازن بحب : انتي عملتي اللي محدش قدر يعملوا ، انتي واقفتي جمبنا كلنا و أولهم انا.. مش هنسالك إني كل مره باجي لحد عندك مكسور حزين و انتي اللي بتلمي الكسر و بتحاولي ترجعيني زي ما كنت و أحسن صدقيني مش هنسالك وقفتك جنبي يا عداله .
_حسام بحب : ربنا يخليكي لينا انتي فعلا اثبتي لكل واحد فينا إنك تقدري علي اي شيء كفايه انك عوضتي كل واحد فينا عن حاجة محتاجها و لابد أنها تكون موجودة .
_لتهتف مها اخيرا : انتي كل حاجه حلوه في حياتنا يا عداله.. انتي الفرحه في ليالي الحزن.. ربنا يخليكي لينا و يديمك في حياتنا .
_رمقتهم بدموع ثم هبطت من علي الطاولة تحتضنهم تهتف بحب : صدقوني انا معملتش حاجه.. بتقولوا اني فرحتكوا و بعوضكوا عن حاجات كتير بس انتو اللي مليتوا عليا حياتي بعد ما كنت عايشه وحيده مليش حد .
_قبل جبينها هاتفا بحب : أنتي كل حاجه لينا يا عداله.. ربنا يخليكي لينا يا حبيبتي .
_عداله بحب : ويخليكوا ليا يالا بقي ننزل نحتفل عايزين نحتفل بفرحة مازن .
_مازن بابتسامه : ننزل نحتفل ونعمل كل اللي تقولي عليه يالا يا مها يالا يا حسام .

***
.. في المديرية ؛ تحديدا مكتب اللواء هشام ..

مجتمعين حوله ، جالس يترأس طاولة الإجتماعات يلقي عليهم الأوامر التي عليهم في تلك المهمه .

_اللواء : بكرا انشالله التنفيذ.. طبعا شرف قالكوا علي مهمة كل واحد فيكوا و المعاد اللي انا حددتوا ترتيبا مع المقدم شريف احنا مهمة نقبض علي حمزه والطرف التاني اللي معاه عشان نعرف مين وراهم في مصر و مهمة المقدم شريف هيقبض علي كارم و الطرف التاني معاه وهيسلمهم للسفاره وهما هيبعتوهم هنا عشان نعرف مين اللي مشغلهم من بره مصر و طبعا في الخطوة دي هيبقي معانا شريف هيرجع من اليونان وهنكمل القضية مع بعض.. التنفيذ الساعه 12 بعد نصف الليل علي طريق إسكندرية الصحراوي..هيبلغنا بالخطة اللي هتمشوا عليها سيادة العقيد... أنهي حديثه وظل يتابع تلميذه النجيب بثقه أنه سيتفوق .

حبيب خيالـي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن