الفصل الحادي و الثلاثون

175 17 0
                                    

.. في منزل عداله ، تحديدا غرفة مها ..

مازالت بعد ما تركها و غادر وهي كما هي تبكي بحرقه علي كل ما هي به لتجد باب الغرفة يُفتح فتوقعت إنه فأبتسمت بفرحه ولكن إندثرت تلك الإبتسامة عندما وجدتها عداله .

_دلفت بهدوء ترمقها بحزن جلست بجانبها علي الفراش تربط علي ظهرها بمواساه فرمقتها الاخيره بدموع تندس داخل أحضانها تبكي بعنف ، ضمتها بقوه تحاول تهدأتها لتهتف بشهقات : مازن زعل مني يا عداله خلاص معدش هيكلمني تاني ابدا .

_ربتت علي رأسها التي تستقر على صدرها تهتف بهدوء : لا يا حبيبتي مازن خايف عليكي و بيحبك يا حبيبتي اوي محدش هيخاف عليكي و يحبك قده و زيه ، حاولي تنسي حمزه لأنه مينفعكيش أرجعي مها بنت مازن و دلوعة عداله و حسام و إنسي حمزه أشغلي نفسك بأي شكل اعملي اي حاجه كل ما تحسي انك هتفتكريه اعملي حاجه تشغلك عن التفكير فيه و صدقيني ربنا هيعوضك و هتلاقي الإنسان اللي يحبك بجد و مع الوقت هتكتشفي إنه مكنش حب ده كان مجرد إحتياج للحب حاولي يا حبيبتي و لو علي مازن سامحيه غصب عنه مد ايده عليكي و شويه و الإمور تهدا و ترجع زي ما كانت و أحسن من الأول.. يالا بقي يا دلوعة عداله عشان تأكلي يا حبيبتي .
_جففت دموعها بحزن هاتفه بشهقات : عداله عشان خاطري قولي لمازن يسامحني .
_قبلت جبينها بحنو : مازن مسامحك يا حبيبتي وعشان اثبتلك تعالي و شوفي بنفسك إنه قاعد مستنيكي علي السفره و هياكل معاكي .
_هبت واقفه تهتف بلهفه : بجد يا عداله هو هيسامحني .
_أومات لها بابتسامة ثقه تعلم إنه لم يرد شقيقته مكسورة الخاطر من أمامه لذلك هتفت : يالا بقي يا دلوعة عداله اجري علي مازن حبيبك .
_تهللت أسيرها بفرحه و خرجت سريعا وجدته جالسا على الطاولة بهدوء فركضت إليه سريعا تجلس القرفصاء أرضاً أمامه تمسك يده تضمها لصدرها تهتف بشهقات حده من البكاء : انا آسفه يا مازن حقك عليا متزعلش منى عشان خاطري و حياة مها بنتك و غلاوتي عندك سامحني انا مش عايزة اروح الكليه ولا عايزة الموبايل انا هعمل كل اللي انت عايزو ، انا بس عايزاك تسامحني معدتش هفكر فيه تاني والله ولا هعمل حاجه تزعلك تاني بس ارجع اتكلم معايا تاني يا مازن انا مليش غيرك .
_أدمعت عينيه بشده وهبطت دموعه بعنف لم يتحمل توسلها له تلك الذي جعل قلبه يقطر دماً و يتقطع إلي أشلاء بلا رحمه رفعها من الأرض يضمها لحضنه بحنان : بس خلاص يا حبيبتي اهدي عشان خاطري.. معدتش هزعلك تاني بس أهدي باااااس خلاص يا نور عيني آسف يا حبيبتي لو كنت وجعتك بس انتي يا مها وعدتيني انك متفكريش فيه وبرضو رجعتي تاني تفكري فيه ليه يا مها احنا مش اتفقنا أنه غير مناسب لقلب حبيبتي البريء صح ولا لا .
_أومات بهدوء تهتف بندم : صدقني مش بفكر فيه هي كانت لحظة ضعف بس ضعفت وفتحت صورته ولما دخلت الاوضه كنت لسه جيباها اتفاجئت بيك ورايا و بتضربني.. ثم شرعت في بكاء مرير .
_ضم رأسها لصدره بحنو : حقك عليا يا حبيبتي مش هتحصل تاني ابدااا .
_قبلت جبينه تهتف بحزن : سامحني يا مازن .
_إبتسم بحب مقبلا جبينها : مسامحك يا حبيبتي بس وحياة مازن اوعديني أنه ميجيش في بالك ابدا ولا حتي لثواني .
_أومات بلهفه تهتف بفرحه : اوعدك يا مازن .
_قبل جبينها بحنو يعطيها هاتفها : اتفضلي ياستي موبيلك اهو و بكرا هوصلك الجامعه زي كل يوم طلما وعدتيني انا عارف انك قد وعودك وهتنفذي الوعد .
_أومات برجاء : صدقني معدتش هفكر فيه تاني بس اهم حاجه انك تكون راضي عني و تسامحني .
_قبل وجنتها بحب : مسامحك و راضي عنك لآخر يوم في عمري يا حبيبتي .

حبيب خيالـي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن