🦋19🦋

30 3 3
                                    

       "sadaqallahhualazim.." Al-Quran aku tutup perlahan lalu di cium. Alhamdulillah, selesai aku beribadah malam ni. Telekung aku buka lalu di sangkut ke penyidai. Aku duduk di sisi katil.

       Tok.Tok.Tok. pintu diketuk. Ianya terbuka. Muncul muka Alif di sebalik pintu. Muka nya masam. Aku senyum sinis lalu berbaring.

        Alif membuka al-mari baju lalu di ambilnya dua tiga helai baju kemeja dan seluar. Aku memandangnya. Nak kemana pula malam-malam begini. Handphone aku capai.

       "Awak nak pegi mana?" soalku senada mata tetap di skrin handphone. Aku dengar Alif mengeluh. Beg bagasi saiz kecil di ambil.

       "Tak payah buat-buat sibuk nak tahu. Awak buat je apa yang awak nak buat." balas Alif selesai mengemas. Aku meletakkan handphone ke tepi. Aku memandang Alif, rupanya Alif turut memandangku.

         "Saya tanya elok-elok kan. Tak boleh awak bagitau? jangan esok saya dapat call yang awak kena basah pula." ujarku sinis. Alif meraup rambut kasar.

         "Awak jangan kuajar eh. Saya nak pegi outstation dua hari satu malam. Awak jangan bawa masuk sapa-sapa pun dalam rumah saya. And... jangan nak keluar dengan Wafiey! Faham?" balas Alif tegas. Aku senyum mengejek. Lantaklah.

         "Suka hati saya lah. Awak sibuk hal saya kenapa?". Soalku kasar. Alif menghampiriku yang sedang baring. Aku terus bangun dan berdiri. Alif berhentikan langkah.

          "Saya sibuk hal awak sebab awak tu masih isteri saya! , Air muka suami awak perlu jaga!" balas Alif bernada marah sambil merenungku tajam. Aku memeluk tubuh, kening sebelah aku angkat. Belagak.

       "Kalau macam tu ceraikan saya. Mungkin awak pun dah bosan kan." bidasku berani. Alif terkejut.

       "Awak jangan cabar saya isha." Alif menahan geram

       "Saya tak kesah." aku senyum sinis. Alif menghembus nafas.

       "Nur Raisha binti...." belum sempat Alif melafaz Fara muncul mengejut.

       "Papa. Mama." panggil Fara mamai. Hairan Fara bila dengar suara papa dan mama nya seakan bergaduh.

       "Fara.." Alif mengurut dada lega istighfar diucap dalam hati. Syukur Alhamdulillah tidak terlafaz cerai. Kalau tidak dia bakal kehilangan orang yang dia cinta buat kali kedua. Emosi tak terkawal tadi. Terima kasih Ya Allah.

       Aku memandang Fara. Mujur Fara datang kalau tidak... nauzubillah. Mainan syaitan. Astaghfirullahalazim.

       "Mama dengan papa gaduh ke? ni kenapa bagasi papa ni? papa nak tinggalkan mama lagi ke?" mata Fara berkaca. Dia mengesat tubir mata. Matanya berair.

       Aku dan Alif berpandangan. Apa kami dah buat ni? Alif mencangkung di hadapan Fara. Rambut Fara di belai lalu memeluk tubuh kecil Fara. Fara  mula menangis tersedu-sedu.

        "Sayang... papa tak gaduh la. Papa takkan tinggalkan mama lagi. Papa kan sayang mama." Kepala Fara di usap dengan penuh kasih sayang.

       "Tu bagasi papa?" Fara menunjuk bagasi yang terletak elok di tepi almari. Aku senyum lalu bercangkung di tepi Alif.

        "Papa nak pergi outstation sayang.. bukan nak tinggalkan mama." balas ku. Fara mengangguk dalam pelukan Alif. Fara meleraikan pelukan.

       "Family's hug?" Fara mendepakan tangan. Aku dan Alif berpandangan, Alif mengangguk. Aku dan Alif bersatu dalam satu pelukan keluarga.. bahagia. Harap bahagia ini akan kekal.

((***))

       
      "Hello Wafiey..." Tasya menyentuh bahu Wafiey yang sedang leka duduk di kerusi depan kuanter club. Wafiey memandang Tasya, Wafiey lantas menarik pinggang Tasya agar duduk diribanya. Astagaa.

Aku, Cinta Dia.✅Where stories live. Discover now