Pintu ward dibuka oleh doktor Razman. Wafiey dan Suraya lantas bangkit dan menerpa ke arah doktor Razman.
"isha macam mana doktor?" soal Wafiey risau. Suraya hanya memegang tangan adiknya.
"Isha baik-baik ke, cuma dia agak stress sampai sakit kepala. Tiada apa yang... teruk" balas Doktor Razman. Wafiey dan Suraya mengurut lega.
"Boleh kami masuk melawat?" tanya Suraya. Doktor Razman mengganguk, lantas dia minta pamita.
Pintu dibuka,.
"Isha.." panggil Suraya. Aku hanya senyum nipis. Wafiey memandangku sayu. Haih la. Asal pandang aku macam tu? segan titew tau wak.
"awak okey isha?" tanya Wafiey sambil berdiri di sisi suraya.
"Aku okey la. Hidup lagi ni" aku tertawa kecil. Risau betullah diorang ni.
"Kitaorang risau tau tak tengok isha pengsan tetiba." ujar Suraya. Tangan Suraya aku capai, aku mengusap tangannya. Aku senyum.
"i'm okey su, doktor cakap aku cuma ada tekanan stress je kan?" aku bertutur lembut. Suraya mengangguk dan senyum air mata di seka dengan hujung tudung yang dipakai.
Pintu bilik ward dibuka dengan kalut. Dato Osman menerpa ke arah anaknya. Tubuh Raisha dipeluk. Bergenang air mata melihat keadaan anaknya. Raisha membalas pelukan, belakang sasa papanya ditepuk perlahan.
"Anak papa okey kan?" tanya Dato' Osman sambil meleraikan pelukan.
"Isha okey pa." balasku. Aku memandang muka pintu, ada seseorang melangkah masuk juga.
"Assalamualaikum." ucap lelaki itu dengan senyuman nipis. Dia memandangku dengan pandangan sayu. Sape pulak mamat ni?
(((****)))
Wafiey keluar dari bilik ward itu dengan perasaan penuh kecewa. Kenapa semuanya jadi macam ni? Isha, aku sayang kau. Suraya hanya memandang langkah Wafiey, dia melepaskan keluhan.
Flashback..
"Assalamualaikum." ujar lelaki itu didepan pintu. Kami serentak berpaling.
"Waalaikumsalam. Alif,.." balas Papa. Papa senyum nipis memandang Alif.
"Papa sihat?" tanya Alif menyalam tangan Dato' Osman.
"Papa dah tua. Macam ni la" balas Dato' Osman.
Wafiey memandang Alif. Papa? sejak bila Dato' Osman ada anak lelaki?.
"arh, lupa pulak. Alif,, ni Wafiey. Ni suraya." ujar Dato' Osman. Wafiey dan Alif berjabat tangan.
"Sape Alif ni pa? nape dia panggil papa, papa?" tanyaku. Sumpah aku lupa sapa mamat ni.
Bahu ku di sentuh lembut oleh papa. Papa senyum nipis.
Alif pula memegang erat tangan Raisha. Wafiey memandang saja. Kenapa ni?
"sayang... hubby minta maaf." ujar Alif senada. Dahi Raisha di cium lama. Wafiey terkejut. Hatinya hancur saat ini. Wafiey memegang dada nya. Suraya memandang adiknya, bahu di sentuh.
"Kau sape? asal panggil aku sayang?" aku menolak kasar tubuh Alif. Sedap-sedap je cium aku.
"Im your husband." balas Alif masih mengenggam tangan ku.
"Apa??!" terkejut Wafiey. Selama ni isha... isteri orang?. Wafiey menggeleng kepala. Matanya panas. Arh. Wafiey serta merta keluar dari ward itu.
"Apa semua ni papa? entah dari mana mamat ni datang mengaku suami isha.?" aku menarik tanganku. Suraya aku pandang. Aku menggeleng.
"Panjang ceritanya." balas Dato' Osman. Entah datang mana, tiba-tiba datang mengaku aku bini dia. Gila!
"no! im single! kalau kau betul laki aku, kenapa aku tak pernah tengok kau? mana kau masa aku dekat hospital?! Kalau betul kau suami aku, kenapa kau tak bagi semamgat kat aku? Kau sape?!. berani kau mengaku kau suami aku sedangkan aku tak pernah nampak kau dekat hospital!" marahku. Alif hanya menunduk kesal.
"Sayang. Listen here, hubby terpaksa. Not my fault!." Alif ingin meraih tangan ku. Aku menepis. Aku menjeling tajam memandang lelaki itu.
"Stop calling me sayang. Im not your sayang!" aku menengking. Geli aku dengar.
Suraya menyentuh bahu ku. Dia menggeleng.
"Tak baiklah isha, kan dia mengaku dia suami isha? hormat. Berdosa isha tinggikan suara pada suami." tegur Suraya lembut. Aku menggeleng.
"Mana bukti? Kalau betul dia suami aku, kenapa dalam fon aku takde gambar dia? surat nikah mana?!" aku menengking. Kepala ku berdenyut. Kepala ku pegang. Arh. Sakitnya.
"Arghhh!!" aku mengerang sakit. Alif menyentuhku. Aku menepis kasar.
"Jangan sentuh aku!" sempat aku memarahinya.
"Panggil doktor!" jerit papa. Alif mengangguk. Dia lantas berlari keluar.
(((****)))
Wafiey mengesat air mata. Kenapa aku jatuh cinta dengan isteri orang? kau bodoh wafiey! kau bodoh!. kepala aku pukul kuat.
Bahuku disentuh. Aku mendongak memandang si gerangan. Kak su.
"Wafiey... u dont be like this. Wafiey kena sabar. Mungkin isha bukan jodoh wafiey. Sabar ye sayang akak. Wafiey Harith kan kuat, buruk la muka ni" pujuk Suraya. Air mataku di seka oleh Suraya. Tubuh Suraya aku peluk. Dia lah ibu, dia lah kakak.
"Akak lah cinta hati Wafiey. Wafiey sayang akak." luah Ku sambil memeluk tubuh kecil suraya. Suraya menepuk belakangku.
"Akak pun sayang adik akak tau. Dah stop crying. You boy right." sengih suraya meleraikan pelukan. Aku tertawa kecil. Air mata aku seka.
" Suraya is my sister forever!" jeritku. Orang yang lalu lalang berpaling memandang kami hairan. Suraya menepuk bahu ku kuat. Buat malu je.
"I miss ibu And baba" ujarku sambil tersenyum mengingati kedua orang tua nya di Melaka.
"Me to. Bila kita nak balik Melaka eh?" Suraya meletakkan jari di dagu gaya memikir.
"Next week la. Wafiey nak bawa balik kereta baru.. Hehe. Baba ada belanja sebijik." aku ketawa kecil. Hadiah befday minggu lepas. Sebuah kereta sport merah.
Suraya mencebik. Wafiey anak manja. Walaupun dia si abang kepada adik mereka.Syahira, umur 17. Tapi dia manja. Tak padan dah tua.
"Erm. kak su, how about isha? i mean suami dia. Dia ingat?" tanya ku. Walaupun hatiku pedih untuk mengingati hal itu.
Suraya melepaskan keluhan.
"Entah la." Balas suraya senyum nipis. Aku mengangguk. Aku peluk lengan Suraya, suraya menepuk lenganku. Adik manja.
(((((_______••_______))))
900 words.
Entah tak dak idea nk tulis pnjng ii
jgn lupa vote. K
Maaf jikalau ada typo. Typo is normal. Haha
YOU ARE READING
Aku, Cinta Dia.✅
RomanceNur Aleina Raisha , nama saja sudah cantik apatah lagi tuan empunya badan , malangnya masalah mantel yang dihadapinya sekarang membatasi segalanya. Kehadiran Wafiey Harith dan Suraya bakal mengubah hidup Raisha menjadi normal semula. Semakin hari se...