❦︎☾︎ CHAP 7 ☽︎❦︎

1.4K 153 5
                                    

            

          DIA memandang tempat dihadapannya, dia sendiri tidak tahu mengapa destinasi ini yang dia tuju

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


          DIA memandang tempat dihadapannya, dia sendiri tidak tahu mengapa destinasi ini yang dia tuju. Kelibat seseorang membuatkan dia mengetap rahangnya.

"Kesian kau Farhan, sanggup jadi pengemis demi nak sara hidup ibu kau. Aku pon tak sanggup nak tolong daddy aku kat Office" katanya pada diri sendiri.

Kelihatan lelaki itu masih sibuk melakukan kerja tanpa menghiraukan mata mata yang memandangnya. Pintu dibuka dan dia keluar sebelum kaki menapak kearah tempat lelaki itu sedang kusyuk melakukan kerja.

"Farhan.." panggil Diandra perlahan apabila dia tiba disitu.

"Eh Dian! Awak buat apa dekat sini?" Tanya Farhan dengan riak wajah terkejut.

"Aku bosan so aku datang sini" kata Diandra sambil tersenyum kecil.

"Pelik la awak ni! Orang lain bosan pergi jalan jalan tempat yang best tapi awak datang tempat gelandangan ni kenapa?" Tanya Farhan dengan dahi berkerut.

"Tak semua orang sama! Aku adalah aku" balas Diandra dengan nada jengkel.

"Kau tak penat ke kena kerja?" Tanya Diandra sambil memandang wajah lelaki itu yang berpeluh.

"Penat la! Tapi nak buat macam mana.. nak mengemis pun rasa macam tak layak dah. Saya dah besar dan dah boleh kerja." Jawab Farhan sambil menghadiahkan senyuman pahit pada Diandra.

"Kau nak kerja? Aku boleh tolong carikan" kata Diandra sekadar ingin membantu.

"Tak apa! Lagipun kerja sekarang ni semua nak sijil. Saya kerja kat sini pon dah cukup memadai" jawab Farhan tenang.

"Hish kau ni! Memang tolak rezeki betul la! Ada je kerja  yang tak tengok sijil" kata Diandra membalas

"Suka hati awak la! Saya nak buat kerja dulu" balas Farhan sebelum berlalu pergi untuk mengelap meja yang lain.

Diandra tidak menjawab sebaliknya mengambil tempat duduk disitu sambil mata melilau sekeliling. Bolehke dia hidup disini? Boleh ke dia menggelarkan dirinya seorang gelandangan?

"Nak minum apa?" Pertanyaan seseorang membuatkan angannya lenyap sekelip mata.

"Bandung je" jawab Diandra perlahan.

"Baik" jawabnya lalu pergi untuk menyiapkan hidangan Diandra.

Mata kembali difokuskan pada mereka yang sibuk dengan kerja masing-masing. Ada yang sibuk mengutip botol, kotak mahupun apa apa yang boleh mereka gunakan untuk dapatkan duit.

"Adakah aku juga akan melakukan perkara yang sama untuk mencari rezeki diesok hari?" Pertanyaan itu diutarakan pada dirinya sendiri.

Lama dia memerhati mereka sampaikan tidak perasan masa berlalu dengan pantas..












Suri Hati Encik Pengemis [C]Where stories live. Discover now