❦︎☾︎ CHAP 18 ☽︎❦︎

1.2K 94 4
                                    

                    "ASSALAMMUALAIKUM.." salam diberi seusai sahaja pintu dibuka dan mereka berdua melangkah masuk.

"Waalaikummussalam Calon Menantu" usik Datin Hasyimah dengan senyuman manis.

Diandra hanya tertunduk malu apabila diusik demikian. Sporting gila keluarga Farhan😂

"Mari duduk sini nak" panggil Datin Hasyimah apabila Diandra hanya membatu disitu.

"Farhan.. seganlah saya" adu Diandra pada Farhan yang masih setia disisinya.

"Nak segan apanya? Nanti jadi anak saudara Ibu juga" kata Datin Hasyimah lagi manakala Umi Hasmah hanya diam dan tersenyum melihat kaletah adiknya.

"Dian.. ibu panggil awak" kata Farhan berupa arahan.

"Teman la.. jangan bagi saya sorang sorang kat situ.. kang tak pasal pasal arwah saya" bisik Diandra sehabis perlahan.

"Alahai sayang oii Ibu bukan makan orang pun" kata Farhan sambil ketawa lucu apabila mendengar kata kata Diandra.

"Ish! Orang serius dia gelak pula" marah Diandra sambil menampar lembut bahu Farhan

"Cepatlah! Aku lapar ni" kata Hafiz sambil membuat muka menyampah.

"Aduh! Sakitlah Ibu" kata Hafiz sambil membuat muka simpati.

"Diam. Ibu cubit lagi kang naya" kata Datin Hasyimah sambil mengecilkan matanya.

"Benci ahh cenni" kata Hafiz dengan memek muka simpati.

"Wow! Hafiz Solihin me...ra...juk?" kata Diandra sambil ketawa kecil

"Mana ada!" Balas Hafiz dengan wajah yang membahang.

"Hek eleh ia lah tu" ejek Farhan pula sambil ketawa.

"Umi tengok diorang ni" adu Hafiz lagi pada Umi Hasmah.

Umi Hasmah hanya membalas dengan senyuman manis tanda tidak ingin masuk campur.

"Alaaa mana aci!" Kata Hafiz tak puas hati.

"Dekat india!" Balas Farhan dan Diandra girang.

"Dah dah sini makan. Kesian Fiz dah lapar" kata Datin Hasyimah.

"Baik ibu" jawab Farhan lembut sambil membuat isyarat mata untuk Diandra supaya mengikutnya.

"Sini sayang! Duduk sini" arah Farhan sambil tersenyum manis apabila Diandra menjegilkan mata padanya.

"Takkan awak nak suruh saya duduk kat tengah tengah Umi dengan ibu?" Tanya Diandra dengan wajah simpati.

"Haah. Saya nak suruh awak duduk situ" jawab Farhan bersahaja.

"Eii jahatlah awak ni!" Marah Diandra namun kaki masih melangkah ketempat yang diarahkan.

Farhan pula hanya menggeleng sambil tersenyum.

"Ada ada je karenah dia" kata Farhan sambil ketawa kecil.

"Bro! Kau tak payah angau kat situ! Sini duduk makan. Aku dah lapar gila ni" kata Hafiz menyampah.

"Sabar la" kata Farhan perlahan sambil melangkah ke kerusi yang berada disebelah Hafiz

"Jom makan..Hafiz baca doa makan cepat" kata Datin Hasyimah.

"Baik ibu... Bismillah..." jawab Hafiz sebelum menadah tangan untuk membacakan doa makan.















                             SELESAI makan dan berborak.. Diandra pantas meminta diri untuk melakukan kerja kerjanya yang tertangguh.

"Dian minta diri dulu ya.. Dian ada kerja ni" pinta Diandra sopan.

"Hah yelah.. lainkali kita jumpa lagi" kata Datin Hasyimah sambil tersenyum.

Dian membalas drngan anggukan sebelum meyalami tangan tua milik Umi Hasmah dan Datin Hasyimah.

"Saya pergi dulu" kata Diandra perlahan sebelum dia melangkah keluar dari bilik itu.

"Umi.. Han keluar kejap eh" pinta Farhan sebelum berlalu dengan keadaan tergesa gesa.

"Haih! Teruk naw angau sepupu aku ni" sindir Hafiz kuat..

"Jangan cakap orang. Entah entah nanti awak nak kahwin lagi teruk angau dari Farhan" sindir Datin Hasyimah membuatkan Umi Hasmah ketawa.

"Ish ibu ni!" Kata Hafiz dengan memek muka merajuk.

"Kesian siapa jadi suami awak nanti.. tak pasal pasal kena layan perangai kebudak budakan awak tu" Datin Hasyimah masih dalam mood menyindir.

"Ibu ni asyik perli Fiz je. Taknaklah kawan cenni" kata Hafiz sambil memuncung.

"pinggan tak retak nasi tak dingin.. hah pandai pandailah sambung" kata Datin Hasyimah dengan senyuman mwnyindir.

"Ibu nak? Maaflah Fiz tak hingin" balas Hafiz sambil ketawa geli hati.

"Pandai menjawab ni" kata Datin Hasyimah dengan cubitan manja.

"Adoi! Habislah lebam lengan Hafiz" rengek Hafiz sambil menggosok lengannya.

















                            "FARHAN..." seru Diandra perlahan apabila menyedari Farhan mengikuti langkahnya.

"Jom kahwin" ajak Diandra tanpa perasaan.

Padahal dalam hati dah mengutuk bibir sendiri yang lancang berkata kata tanpa memikirkan natijahnya.

"A-apa?" Tanya Farhan kembali dengan tergagap gagap.. takut salah dengar je.

"Jom kahwin" ujar Diandra lagi dengan lancar dan yakin sekali.

"A-awak.. s-serius?" Tanya Farhan tak percaya.

"Ada nampak macam muka saya main main ke?" Tanya Diandra sambil menjulingkan mata.

"T-tak ada" jawab Farhan tergagap gagap.

"Eiii comellah awak ni Farhan" kata Diandra sambil tersenyum manja.

"Serius ni awak nak kahwin dengan saya?" Tanya Farhan masih tidak percaya.

"Haah. Kalau awak sudi la" jawab Diandra biasa biasa saja.

"Tapi..."

"Pasal duit awak tak payah risau. Saya uruskan semuanya" kata Diandra sambil tersenyum.

"Mana boleh macam tu" kata Farhan perlahan.

"Tak payah risau la.." kata Diandra masih dengan senyuman.

Farhan dia sejenak. Macam mana ni?.













Sorry lama menghilang🥺❤️❤️

☾︎ᴊᴀɴɢᴀɴ ʟᴜᴘᴀ ᴠᴏᴛᴇ★☽︎
☾︎ᴊᴀɴɢᴀɴ ʟᴜᴘᴀ ᴍᴇʀɪᴀʜᴋᴀɴ ʀᴜᴀɴɢ ᴄᴏᴍᴍᴇɴᴛ☽︎

Stay tuned for the next chap😘❤️

Suri Hati Encik Pengemis [C]Where stories live. Discover now