الفصل السابع

2.1K 66 0
                                    

💖الفصل السابع 💖
💞أيهما عاشقي 💞
💗بقلمي بشرى أبو غيدا 💗
@Bouchra Abou Ghaida

"أتى يوم جديد، وصلوا إلى قصر القاهرة، وكان في إستقبالهم ياسين وهديل، تعرّفوا على نورا، وتناولوا الغداء بجو من المرح، ثمّ ذهبوا لشراء الثياب من إحدى المولات الكبيرة".

"ذهب صالح مع روعة لإختيار فستان الخطوبة سوياً، بينما عليا أخذت تنتقي بعض الملابس محاولة الإبتعاد عن رعد ونورا لتترك لهم المجال سوياً، إختارت نورا ثوب خطوبتها وأعجب به رعد، وعندما قامت بقياسه عبس رعد، الفستان بدون أكمام، وله فتحة صغيرة عند الصدر، ويفصّل جسمها المتناسق وله فتحة تصل لركبتها".

رعد : لا، ده مش ممكن أسيبك تلبسيه، إختاري واحد تاني.
نورا : لاء هيدا عجبني كتير، ليه مش حلو عليِّ.
رعد : مش حلو إيه، دنتي تتجنني.
نورا : أوف منك رعد، ما زال حلو، ليه لاء.
رعد : كده، أنا مبحبش حد يشوفك بالشكل ده، ده الكل حياكلك بعنيه.
نورا : يا الله منك، بليز هيدا عجبني كتير، وإذا ما إشتريتو ما رح إشتري غيره.
رعد : نورا ما تعنديش، وتعصبيني.

"غضبت نورا، ضربت رجلها في الأرض من غيظها، (أيهما عاشقي بقلمي بشرى أبو غيدا BouchraAbouGhaida@)ثمّ دخلت وارتدت ثيابها وخرجت من محل الثياب وهي غاضبة".

رعد : إنتِ رايحة فين، تعالي نختار غيره.
نورا : ما عاد بدّي نقّي شي.
"لحق بها، أمسكها من يدها بقوة، وأدارها ناحيته وهو غاضب، لكن عندما رأى الدموع تتلألأ في عينيها، خفّف عن حدّته".

رعد : نورا، إيه الحركات اللي بتعمليها دي. يا حبيبتي إحنا في الصعيد وهناك ما تقدريش تلبسي بالشكل ده وبعدين أنا مبحبش حد يشوف مراتي لابسة كده.

نورا : يا رعد، الحفلة حتكون منفصلة، الرجال لحال والنسوان لحال.
رعد : ماشي وأخويا وولاد عمّي موجودين معانا.
" أتى صالح مع روعة التي إختارت ما تريد، واقتربوا منهم وأيضاً عليا، نزلت دموع نورا".
روعة : مالك يا نورا.
نورا : ما في شي.
"سحبت عليا وروعة من أيدهما".
نورا : تعوا معي.
"تركت رعد مكانه وذهبت مع الفتيات.

صالح : مالها نورا يا رعد، إنتوا تخانقتوا؟
رعد : مفيش، إسبقني إنت لمحل البدل، وانا حاجي وراك.
صالح : ماشي.
"عاد رعد إلى المحل وتكلّم مع البائعة".
رعد: أحنا حناخد الفستان ده، لكن عايز حاجة كده تقدر تحطها عليها وتغطي دراعاتها، ويكون شيك.
"أتت له بشال برّاق".
البائعة : إيه رأيك بده.
رعد : ايوا ده حلو حاخده.

"" دخلت نورا مع الفتيات لمحل ألبسة، وبدأت تختار لعليا وروعة ثياب جميلة تليق بالمحجبات، حملت عدة قطع".
نورا : شو رأيكم حلوين؟
روعة: يجننوا، ذوقك حلو قوي.
عليا: حلوين قوي.
" أعطت كل واحدة منهن عدة قطع وطلبت منهم تجربتها، روعة ذهبت مسرعة، أما عليا دمعت عيناها ولم تتحرك ".
نورا : شو بكِ عليا، يلّا روحي قيسيهم بدي شوف كيف رح يطلعوا عليكِ.
عليا : لا مقدرش مش عايزة.
نورا : ليه.
عليا : أصلي، أخاف منصور يزعقلي إن لبست كده.
نورا : ما تخافي ما رح يحكي شي التياب حلوين وللمحجبين، وما يهمك أنا رح أوقف بوج منصور إن حكى شي.
عليا : ربنا يخليكِ إعفيني."دفعتها لغرفة القياس".
نورا : ما بدي إسمع ولا كلمة، يلّا.

أيهما عاشقيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن