Efter måltiden satt Quen rastlöst kvar tills de andra husarerna började resa sig för att gå. Hon slöt upp bredvid Yermin och följde gruppen genom salen. De andra gästerna satt kvar vid sina bord med rosiga kinder och lätt dimmiga blickar då vinet druckits i generösa mängder. Skratt och samtal låg likt ett korus runt dem och luften var varm och tung.
”Vi kan nog inte söka upp på Norin redan ikväll, men jag lovar att ta med dig till honom i morgon. Han går vaktrunda i yttre muren tills nattskiftet tar över, så han är ganska långt borta och svår att finna. Vi ska dessutom upp tidigt i morgon och börja vår träning, så vi behöver den sömn vi kan få. Vi bör hinna träffa honom efter frukosten dock, innan träningen börjar.”
Medan Yermin talade gick de ut genom dörren till salen och möttes av en betydligt svalare och friskare luft. Quen tog ett djupt andetag och insåg först då hur kvavt det varit. Huvudet kändes med ens klarare och hon nickade som svar på Yermins förslag. Hon ville gärna träffa Norin så snart hon kunde, men hon var inte så desperat att hon ville irra runt i staden och leta efter honom.Korridorerna var lika vackra som de hon sett tidigare. Väl dekorerade pelare höll upp taket, även om de stod så nära väggarna att taket förmodligen skulle hållas uppe ändå. Mellan pelarna stod statyer av betydande män och ett fåtal kvinnor. Istället för facklor varierade belysningen mellan fyrfat och lyktor. Luftströmmar från olika öppningar fick fyrfatens lågor att flämta vilket gjorde att skuggor flackade vilt över väggarna. Quen var än en gång övertygad om att duszer mejslat ut bostäderna i berget. Duszer visste hur viktig ventilationen var i täta bostäder i sten.
Yermin gick vid hennes sida den korta promenaden till en korridor där pelarna längs väggarna påminde om trädstammar. Något som liknade rötter sträckte sig en bit över golvet och något som påminde om begynnande trädkronor syntes i taket.
”Här är det.”
Quen hade anat att de var framme då korridoren såg ut att vara en återvändsgränd. Knappt hade de gått många steg innan två tjänarinnor kom fram till dem.
"Husar Runsköld?”
”Ja?”
Tjänarinnan neg djupt tillsammans med sin ljushåriga kamrat.
”Vi har order om att ordna ett bad åt er och visa er till ert rum.”
Det hettade i Quens kinder. Hennes smutsiga uppenbarelse var tydligen väl noterad i tornet.
”Vi ses till frukosten i morgon”, sa Yermin efter henne.
Hon höjde handen till avsked medan hon följde de två tjänarinnorna genom nya korridorer.De gick ner för en trappa och kom till en mer anspråkslös korridor. Quen hoppades att hon inte skulle gå vilse i det stora tornet. Risken kändes överhängande, även om det fanns små skillnader i varje korridor på samma sätt som i Chmura-Krzywka.
Tvättrummet var rymligt och hade en trätrall på golvet som var så nött att träets ådringar buktade upp likt åsar. Luften var tung av olika parfymer som blandade sig med den stigande ångan. Mitt i rummet stod ett praktfullt badkar i gjutjärn med ben som liknade drakfötter.
”Föredrar min dam lavendel eller rosor?” frågade den ljushåriga tjänarinnan.
De två tjänarinnorna rörde sig som en del av ångorna i sina tunna vita särkar. De smälte nästan in i det vagt belysta rummet.
”Jag har ingen skillnad.”
”Äppelblom skulle kanske passa dig?”
”Säkert.”
Den mörkhåriga tjänarinnan gjorde en gest mot en pall och Quen förstod att hon skulle lämna sina kläder på den.
”Jag är van att bada ensam.”
Quen försökte påpeka hur obekvämt det kändes med två främmande personer i rummet om hon skulle klä av sig.
Den ljushåriga dök upp ur ångorna och log varmt mot henne.
”Ingen fara. Vi är mycket diskreta.”
Quen kände starkt för att tillägga att diskretion inte direkt var problemet, men valde att vara tyst och klä av sig. Det var ändå ganska mörkt i rummet som dessutom var fyllt med ånga. Hon ville inte visa hur malplacerad hon egentligen kände sig i situationen. De såg henne förmodligen som en ovårdad vilde och hon ville inte förstärka det intrycket. Faktum var att nog alla i tornet såg henne som en vilde. Att gå med på badet var förhoppningsvis en bra början för att göra ett bättre intryck.
YOU ARE READING
Draktörne 🇸🇪
FantasyEn stjärnklar natt flyger en drake över bergen och passerar över huvudet på Quen. Även om den skrämmer henne väcker den hennes nyfikenhet. Hon är övertygad om att det inte är någon vanlig drake och beslutar sig för att ta reda på mer om den. Föga a...