Hari kedua aku di kurung. Kenapa kedua? Sebab semalam sudah di kira hari pertama.
Phone aku papa dah rampas lepas dia tangkap aku nak mesej Wafiy. Apa aku nak buat? Tak ada apa yang seronok dekat rumah ni.
Aku memandang Hariz di sebelah aku yang berkerut memandang telefonnya. Aku mengangkat sebelah kening. Pelik dengan apa yang dilakukan.
"Kau kenapa?"
"Aku minta maaf. Tapi, Wafiy masih seen aku. Hish, kenapa dengan dia ni?" Aku mengeluh dan tersenyum pahit.
"Tak apalah. Kau berhentilah mesej dia. Aku-" aku menelan air liur perit.
"Aku tak kesah." Terasa sangat perit untuk mengucapkan kata kata itu. Aku sangat kesah.
"Kau ni biar betul? Kau punyalah suka dia gila gila. Tak kan sebab papa je kau nak putus asa? Kau tak ingat ke ibu cakap apa?" Aku mengeluh.
"Aku tak putus asa. Tapi, kau tengoklah macam mana papa ugut dia. Mesti dia akan jauhkan diri dari aku punya. Tak kan aku masih nak kejarkan orang yang nak jauhkan diri dari aku? Nonsense."
"Apa apa pun. Ibu kata ibu nak datang." Mata aku membesar. Senyuman mula terhias di wajah aku.
"Bila?"
"Ibu dah sampai, Lis." Kata seseorang di pintu bilik aku. Aku tersenyum dan melompat turun dari katil. Memeluk ibu erat.
"Ibu. Hariz nak keluar sekejap ye?" Ibu mengangguk dan Hariz terus keluar meninggalkan kami berdua.
"Hariz dah cerita semuanya dekat ibu." Ibu memberikan pandangan simpati kepada aku. Pintu di tutup dan kami bergerak menuju ke katil. Mengambil tempat duduk aku tadi.
"Ibu rasa, salah ke apa yang Lis buat? Pertahankan Wafiy?" Ibu menggeleng dan tersenyum kecil.
"Betul apa yang Lis buat. Lis patut pertahankan orang yang tak bersalah. Dan jangan pernah salahkan diri kalau itu bukan salah Lis." Ibu seperti tahu tahu yang aku tengah salahkan diri.
"Lis nak pindah. Lis tak nak duduk sini lagi." Ibu mengusap kepala aku perlahan.
"Ibu kalau boleh nak ambil Lis bawa balik rumah ibu. Tapi, papa masih penjaga Lis yang sah. Selagi papa kata tak boleh, tak boleh la jawapannya." Aku mengeluh.
Aku mula menghempaskan badan di atas katil. Kemudian, aku berguling guling di atas katil. Frust tak terkata.
"Ibu. Sampai tua ke Lis akan bujang? Dah kalau setiap orang yang Lis suka papa tak suka?"
"Tak adalah sampai macam tu. Apa kata Lis buktikan yang pilihan lelaki yang Lis buat betul. Ataupun. Buktikan apa yang Raisya cakap, semua salah." Seperti biasa, ibu memberi semangat kepada aku.
"Tapi ibu. Macam mana?"
"Ibu tahu Lis pandai. Ibu tak tahu macam mana. Tapi, ibu pasti awak boleh buat." Ibu tersenyum.
Aku masih tak pasti dan tak yakin. Macam mana aku nak buat? Ini bukannya macam novel yang kalau nak balas dendam, semudah bancuh air.
"Dah lah fikir pasal masalah. Ibu dah beli barang nak buat kek coklat. Nak tolong ibu tak?" Ibu berkata teruja. Bagi menjaga hati ibu, aku mengangguk dan tersenyum kecil.
"Jom." Aku ditarik keluar dari bilik dan menuju ke dapur. Bahan bahan membuat kek sudah pun tersedia di atas kaunter dapur.
"Raisya dengan papa mana?"
"Tak tahu. Ibu datang memang tinggal Lis dengan Hariz je ada dekat rumah. Nak kata sekolah dengan kerja, masih hujung minggu."
Ibu mula menyukat semua bahan yang diperlukan untuk membuat kek. Kepala aku mula melayang memikirkan sesuatu.
YOU ARE READING
Aidan Alisa [C]
Teen Fiction[Teen Fiction X Romance] Our love is complicated. Yet, it feels right. 𝐂𝐚𝐮𝐬𝐞, 𝐭𝐡𝐞𝐲 𝐝𝐨𝐧'𝐭 𝐤𝐧𝐨𝐰 𝐚𝐛𝐨𝐮𝐭 𝐮𝐬. Start: 26 October 2020 End: 23 June 2021