Apa! Mana perginya diari aku! Aku menyelongkar almari baju aku. Dah macam tongkang pecah dah bilik aku. Apa aku kesah?

Sekarang ni, mana pergi diari aku? Siapa nak ambil? Hariz? Hah! Hariz!

"Hariz!" Aku terus merempuh masuk tanpa mengetuk pintu. Aku terus menggoncangkan dirinya yang sedang terlena.

"Apa ni!" Matanya terbeliak melihat aku.

"Mana diari aku?"

"Apa?" Mukanya menunjukkan riak bingung. Aku mengeluh.

"Kau ada ambil diari aku ke!" Aku berkata cemas. Mana tak cemas. Kalau papa atau Raisya jumpa habislah aku!

"Mana ada aku ambil!" Aku mengeluh dan duduk di birai katilnya dengan muka yang seperti hendak menangis.

"Kau gila ke? Dah pukul 11 malam tau." Aku mendengus geram. Dia tak faham ke!

"Banyak rahsia aku dalam tu. Kalau diorang jumpa macam mana?" Mata Hariz terbeliak. Dia baru perasan apa yang terjadi.

"Macam mana boleh hilang!" Aku mendengus dan memandangnya menyampah. Fikir aku tahu ke!

"Jomlah. Aku tolong carikan. Mana tahu mata kau salah nampak." Aku mengeluh dan mengekorinya ke dalam bilik aku. Reaksi wajahnya yang melihat keadaan bilik aku di abaikan.

Aku duduk di atas katil aku sambil melihat Hariz menyelongkar bilik aku. Tolonglah ada! Aku dah lah tulis semua pasal Wafiy dekat dalam tu. Rahsia aku. Kelemahan aku. Semuanya.

Nasib baik peristiwa hari ni, aku belum sempat tulis. Kalau tak, aku boleh pengsan agaknya.

Hariz yang tiba tiba muncul di sebelah aku membuatkan hati aku berdebar.

"Aku tak jumpa." Aku mengeluh. Mana perginya? Mata aku mula berair.

"Cari ni?" Aku memandang Raisya yang memegang diari aku dengan mata yang terbeliak.

"A-apa?"

"Aku suka dia dengan sepenuh hati aku. Dialah salah satu punca kekuatan aku." Raisya membaca ayat yang aku tulis di dalam diari aku. Aku menggenggam tangan aku geram.

"Tak sangka kau ni perempuan yang lemah kan? Ceh, selama ni tunjuk garang je." Aku menarik nafas dalam.

"Kau bagi balik!" Hariz berkata separuh menjerit dan separuh berbisik. Raisya tersenyum sinis.

"Apa akan jadi kalau aku rampas dia eh? Mesti seronok. Atau apa akan jadi kalau papa tahu eh? Hmm. Tu pun seronok juga."

"Raisya! Bagi balik!" Hariz berkata tegas. Dia tahu yang aku tengah sangat takut.

"Boleh. Tapi, dengan satu syarat." Raisya tersenyum sinis.

"Nonsense!"

"Apa dia?" Aku bertanya sambil merenung matanya dalam. Hariz memandang aku tak percaya.

"Lis!" Aku berjalan mendekati Raisya yang tersenyum lebar memandang aku.

"Be my slaves." Raisya berkata sambil melunjurkan tangannya yang memegang diari aku ke arah aku. Hariz terkedu.

Aku menunduk perlahan membuatkan Raisya tertawa. Tanpa dia sedar, aku terus merampas diari aku dari tangannya.

"You wish." Aku tertawa sinis. Hariz juga sudah tersenyum lebar, manakala Raisya masih terdiam.

"Kau tak guna!"

"Eh, aku berguna. Tak nampak diari ni dah ada dekat tangan aku? Hariz. Conceal it." Hariz mengambil diari aku dan memegangnya erat.

Aidan Alisa [C]Where stories live. Discover now