"Jom." Wafiy menarik lengan aku yang berlapik untuk duduk menjauhi tempat mereka bertiga bertekak.
"Okay tak ni?" Aku mengangguk dengan kerutan di dahi. Aku memandang Raisya dari jauh.
"Dia baru tampar aku ke tadi?"
"Ye. Kau kenapa ni? Okay tak?" Wafiy melihat aku risau. Tanpa membalas, aku terus bangun dari duduk tetapi sempat ditahan oleh Wafiy sebelum sempat aku membalas semula tamparan tadi.
"Kau nak buat apa ni?"
"Berani dia tampar aku!" Wafiy mengeluh. Badan aku dipaksa untuk duduk semula.
"Tahu tak pipi tu dah merah sangat? Kalau nak balas, tadi patutnya. Lambat sangat bagi reaksi. Dah, duduk diam diam. Aku pergi ambil ais."
"Pelik." Aku memandang belakang badan Wafiy tak percaya. Apa? Itu hinaan atau gurauan? Aku terasa hati.
Apapun, aku buat seperti yang disuruh. Hariz dan Syaf masih lagi bertekak. Aku nak turut serta juga. Tapi, mesti Wafiy tak bagi.
"Sini aku tuam." Wafiy perlahan lahan meletakkan plastik ais di pipi aku. Aku mengerang kesakitan. Kuat betul minah tu tampar aku.
"Sakit la."
"Tahan sikit." Aku mengeluh kecil. Kemudian, wajah Wafiy yang kelihatan tekun melihat pipi aku, aku tenung lama.
Aku masih terasa hati. Tapi, kenapa dia cakap macam tu? Hish, Wafiy Hilman! Aku keliru!
"Dah puas tenung muka aku?" Aku mengangguk perlahan.
"Kau tak payah balik kelas la." Aku nak membantah tetapi di halang oleh Wafiy.
"Tak payah membantah. Nanti satu hal pula nak menjawab pada orang lain. Pipi kau tu dah macam pakai make up tak siap. Jom, pergi klinik sekolah." Aku mengangguk perlahan. Aku dah seperti di bebel oleh ibu.
Wafiy memandang aku yang terdiam dan mengeluh.
"Lis. Aku tak marah kau tau. Aku nasihat." Aku mengangguk perlahan.
"Tak guna punya adik. Eh, dia bukan adik aku! Apa apa pun, tak guna dia tampar aku. Dia ingat muka aku ni murah macam dia ke!" Aku membebel tak puas hati apabila peristiwa tadi terlayar semula di kepala aku.
"Ya, Lis. Dia bukan adik kau. Muka kau mahal tak macam dia." Aku tersengih malu.
"Wafiy. Sejak bila kau mula suka aku?" Wafiy memberhentikan langkahnya secara tiba tiba membuatkan aku memberhentikan langkah aku.
"Kenapa?" Wafiy menggelengkan kepala dan menyambung semula langkahnya.
"S-soalan tu tak penting pun." Aku mengangguk perlahan. Kalau tak penting, kenapa dia gagap.
"Tak apalah. Aku nak pergi klinik sekolah sendiri. Kau balik la kelas." Aku berkata perlahan.
"Okay." Dia meninggalkan aku tanpa berkata apa apa. Mukanya juga nampak lega seperti sudah terlepas dari seksaan. Aku memandangnya pelik.
Aku ada salah cakap ke? Kenapa aku rasa yang Wafiy sebenarnya tak suka aku? Kenapa aku rasa yang dia hanya nak jaga perasaan aku?
"Alisa?"
"Eh, cikgu." Aku tersedar dari lamunan. Cikgu Suraya di hadapan aku, di pandang malu.
"Apa awak buat dekat tengah-tengah koridor ni? Patutnya awak dekat kelas."
"S-saya."
"Tu kenapa pipi tu. Merah semacam. Macam kena tumbuk." Aduh, cikgu ni. Aku nak jawab apa?
YOU ARE READING
Aidan Alisa [C]
Teen Fiction[Teen Fiction X Romance] Our love is complicated. Yet, it feels right. 𝐂𝐚𝐮𝐬𝐞, 𝐭𝐡𝐞𝐲 𝐝𝐨𝐧'𝐭 𝐤𝐧𝐨𝐰 𝐚𝐛𝐨𝐮𝐭 𝐮𝐬. Start: 26 October 2020 End: 23 June 2021