Bun, toți am auzit de Linkin Park măcar odată. Sunt ăia „numb” până în măduva oaselor. Vorbim mai târziu de mega-hit-ul „Numb” care are 215 milioane vizualizări pe YouTube. Acum, cum am punctat din titlu, facem paralelă cu Adele.
Adele este o cântăreață destul de cunoscută, mai ales în UK. Toți o știm pe aia care plânge după iubiții ei pe la radio #Not-Really-Adele-Addicted-At-All. Nu pot spune că m-a impresionat în mod special, dar are o voce bună, ușor de recunoscut. Printre piesele care mi-au plăcut din repetitoriul ei se numără „Rolling in the deep” și „Skyfall”.
Spre surprinderea mea, Linkin Park, o trupă destul de puternică(cu piese aproape țipate gen „New Divide” sau „What have I done”) a făcut un cover la piesa „Rolling in the deep”. Bun, acum începem cu plusuri și minusuri:
Linkin Park au interpretat frumos, moale, finuț. La refren mă așteptam să aud ceva puternic precum refrenul de la piesele menționate mai sus, dar să spunem că a fost un concert live și e destul de greu să susții note puternice după alte câteva piese rock, probabil.
Adele nu este o câtăreață rea și este normal să fie deasupra celor de la Linkin Park deoarece piesa a fost scrisă pentru ea/a scris-o ea. Adică se mulează frumos pe vocea ei și pe inflexiunile vocii ei, pe care nu au reușit rockării să le imite.
Deci, spre propria mea mirare, merg cu versiunea originală, care îmi transmite mai multă putere decât cover-ul celor de la Linkin Park.
Poate că e un subiect fumat, dar despre genurile rock-ului s-a dezbătut și se va dezbate în continuare.
Rock-ul este încă foarte iubit de oameni. Mereu va fi un gen îndrăgit, iar asta se datorează multitudinii lui de subgenuri. Adică avem punk-rock, balade rock, alternative-rock, soft rock, heavy-metal, thrash-metal, glam metal, death-metal, black-metal, metal simfonic, folk metal. Mă rog, am enumerat doar genurile pe care le ascult eu sau cunosc câte ceva despre ele.
Am trasat câteva linii ale rockerilor în capitolul următor, dar nu am intrat în muzică așa de mult. Începem cu rock-ul și le grupăm pe categorii:
1) Punk-rock-ul. Este un gen de muzică care a „strigat” revoltă încă de la primul concert. Sigur ați googleit „punk” până acum, nu? Ați văzut oameni îmbrăcați de parcă au furat hainele unui cerșetor și cu cele mai nebune tunsori. Ei bine, asta e o formă de revoltă. Prin ritmuri puternice, punkării caută atenție și încearcă să fie din ce în ce mai controversați. Muzica este plină de ură la adresa tiparelor impuse de societate, dar destul de simplă ca tehnică. Nu trebuie să respiri talent ca să faci punk, ci doar să ai un mesaj de exprimat. Formații notabile: The Clash, The Ramones, Sex Pistols.
2) Soft-rock. Este pur și simplu un gen pentru femeile romantice. Cu teme simple ca iubirea, rutina zilnică sau romantism, e un gen care ia vocile răgușite, dure, și le transformă în ceva frumos și moale. Nu e genul meu de muzică, dar câțiva soliști interesanți ar fi: Sir Elthon John, James Taylor, Cat Stevens.
3) Alternative rock/metal. Este mai complicat cu genul ăsta. E mai mult un subgen al rock-ului din care a derivat și punk-ul. Se referă la muzica necomercială și vorbește despre teme sociale. Artiștii ăștia se făceau cunoscuți în baruri micuțe, nu pe scenele mari ale lumii. Formații notabile: 30 Seconds to Mars, Artic Monkeyz, Alternosfera, Gândul Mâței.
4) Heavy Metal. Este primul gen al metal-ului, care întâlnea influențe de blues și rock, fiind caracterizat prin vocile grave, masive, puternice. Dar, primele formații de metal nu sunt atât de agresive, vorbind strict despre calitatea sunetului. Cu versuri care inspiră putere, primele formații care au urcat pe scena Havy-Metal-ului au fost Led Zeppelin, Black Sabbath și Deep Purple. Odată cu ideaa (genială) a celor de la Judas Priest de a scoate influențele de blues, metal-ul a crescut în forță și a evoluat în mai multe subgenuri de care o să vorbim mai jos.
5) Thrash-metal. Este un sub-gen nu foarte cunoscut după nume, cât după „Careul de ași” care l-au inovat: Metallica, Slayer, Megadeth, Anthrax. Se caracterizează prin voci puternice și grave, solouri de chitară „nebune” și aceleași versuri pline de ură cu care ne-am obișnuit. Cred că am spus tot la exemple. De notat că vocile agresive/puternice nu se compară cu forța brută și nordică a metalului ceva mai dur.
6) Glam Metal(sau Hair Metal, Pop Metal). Este un gen de metal care nu este foarte agresiv. Mediatizarea acestui gen a fost ajutată și de aspectul muzicienilor. Toți arată puțin feminini, cu plete pline de volum, cu jeanși strâmți și accesori strălucitoare. Evident, femeile sunt mari fani... Revenind, mulți metaliști consideră genul comercial și popărist. Depinde de fiecare, eu nu am nimic cu ei, dar nici nu e genul meu preferat. Formații notabile: Guns N Roses, Bon Jovi, Europe.
7) Death-metal. Brr! Numele spune tot. Este un sub-gen al thrash metal-ului, cu influențe Slayer și Motorhead. Versurile impun teme morbide, dintre care enumăr doar câteva mai „inofensive”: violență, mutilare, viol, necrofilie. E plin de brutalitate și nu e pentru urechile tuturor. Nu pot decât să vă dau câteva formații notabile: Cannibal Corpse, Venom, Possesed.
8) Black-metal, încă o feblețe personală. Asemănător cu Death-ul, dar mai complex. Temele abordate, mai ales în al doilea val, sunt păgânismul, satanismul, ocultismul și anti-creștinismul. Țineți cont de faptul că acest val vine din nordul Europei, unde erau vikingi și cultura aia superbă pe care au omorât-o creștinii, de aceea versurile sunt pline de ură. Notă: ăștia sunt ăia care incendiază Biserici. Formații notabile(pentru muzică, nu pentru incendiat, da?): Celtic Frost, Candel of Filth, Negură Bunget.
9) Folk-Metal. Un deliciu muzical care combină muzica folk cu muzica metal. Avem astfel metal făcut cu viori, fluiere și alte instrumente ne-metaliste pe lângă celelalte instrumente cu care ne-am obișnuit deja. Versurile tratează teme legate de fantezie, mitologie, păgânism, istorie. Formații interesante: Eluveite, Korpiklaani(încercați piesa „Vodka”. N-o să vă pară rău) și Turisas.
10) Metal-ul simfonic. Am mai vorbit puțin despre el, se află printre preferatele mele. Adică cine s-ar fi gândit să aducă alături de Heavy Metal elemente de simfonie/muzică clasică? Cu voci cristal sau antiteze cu voci aproape de growling, e imposibil să nu găsești o atracție față de genul ăsta. Formații: Nightwish, Within Temptation și Xandria.
Nu am intrat chiar în toate genurile și subgenurile rock-ului, pentru că sunt mult prea multe și e imposibil să le iei la purecat pe toate, dar concluzia pe care o aduc eu în discuție este: încercați! Nu poți asculta aceeași trupă sau aceleași câteva trupe la nesfârșit, oricât de mișto sunt. Cu cât încerci mai mult, cu atât îți dai seama ce îți place. Nu poți spune că nu îți place o trupă sau un gen fără ca măcar să fi ascultat o piesă de la respectivii.
CITEȘTI
A rockăi sau a nu rockăi
No FicciónLive-uri, cover-uri și dezbateri despre piese cunoscute și videoclipurile care vin la pachet, rockăitoare și nu numai. Mai nou și subiecte puțin mai serioase în legătură cu rock/metal-ul.