البارت السادس

1.2K 77 44
                                    

__الفصل السادس____

في إيطاليا
صهيب بجدية وهو يُريهم خريطة قصر لوسيفر : القصر ليه بابين واحد رئيسي والتاني خلفي انا وفهد ومازن هندخل من الباب الخلفي لأن الحراسه عليه اقل اما ادم ومحمد مش هيتحركوا من هنا لأنهم هيراقبوا من فوق ويحموا ضهرنا في باب بعد الباب الخلفي وده بيفتح اليكتروني وعليه ليزر لو لمس حد فينا هيموت وديه مهمتك يا محمد انت هتهكر النظام الايكتروني بتاعه من اللاب توب بتاعك في وقت دخولنا ولو اتأخرت ثانيه واحده هتبقا بحياتنا لما ندخل فهد هيكون معاه الفلاشه اللي هننقل عليها المعلومات من الكمبيوتر بتاع لوسيفر اللي في الغرفة الثالثة فهد هيدخل وياخد المعلومات ويخرج علي طول وهيبقي مهمة ادم انه يحمي فهد من بعيد اما مازن هيبقي مسؤول عن الرجاله ويمنعهم من الدخول ومحمد هيساعدوا من هنا واول ما فهد يخرج مازن يرمي القنبلة ويخرج علي طول وانا هبقي مسؤول عن رأس الأفعي لوسيفر واهم حاجه اللي يخلص مهمته يخرج بمعني انت يامازن تخرج انت وفهد علي طول متستنوش خروجي معاكم لأنه احتمال اكون خرجت قبليكم من الشباك اتمني ان الخطة تكون مفهومة ومش عايزك انت يا ادم ومحمد تسيبوا مكانكم مهما حصل وماحدش يخالف الخطة المهمة ديه هتاخد ساعتين بمعني بعد ساعتين بإذن الله هنبقي في طريقنا لمصر انتوا وحوش قلبكم ما بيتهزش جاهزين يا رجاله...
الفريق: جاهزين ...
وبالفعل بدأ كل منهم في تنفيذ الخطة وبالفعل استطاعوا عبور الباب الخلفي والباب الإليكتروني بمساعدة محمد وعندما دخلوا وجدوا العديد من رجال لوسيفر امامهم وهنا بدأت المعركة كان مازن وصهيب يضربون بقوة حتي ترك صهيب مازن وذهب بإتجاه غرفة لوسيفر وكل مكان يذهب اليه يضع قنبلة به بينما محمد كان يساعد مازن من بعيد وفهد دخل غرفة الكمبيوتر وحمل المعلومات علي الفلاشه وعندما استدار حتي يخرج وجد احد رجال لوسيفر امامه وقبل ان يطلق النار عليه كان ادم قد اصابه فخرج فهد بسرعه ثم خرج مازن بعد ان اتصاب برصاصة في زراعه بمساعدة فهد ولم يتبقي سوا صهيب في الداخل . وصل فهد ومازن الي محمد وادم وظلوا منتظرين صهيب وهم يطلقون الرصاص علي من يشاهدونه مازال علي قيد الحياة

في غرفة لوسيفر
دخل صهيب فوجد لوسيفر يجلس وبجانبه خمسة رجال مسلحين
لوسيفر بإبتسامة ماكرة : شرفتنا يا صقر..
صهيب بمكر: عارف انك مش متفاجئ بس علي الأقل مثِّل ده انا حتي جايلك بنفسي ...
لوسيفر بمكر: جايلي بروحك وهتخرج من غيرها ..
فإبتسم صهيب ثم رفع يده الي الأعلي وهنا وقع كل رجال لوسيفر بلا روح بسبب اصابة الفريق لهم ..
صهيب بإبتسامة بعد ان اخذ احد الشرائح من الخزانة وكل هذا امام لوسيفر الذي كان يجهز سلاحه ليصيب صهيب ولكن فجأه اطلق صهيب رصاصة علي زراعه فسقط السلاح من يده
صهيب بإبتسامة : احب اقولك الوداع ..وهنا بدأت القنابل التي زرعها صهيب بالإنفجار المتتالي فقفذ صهيب بسرعه من النافذة وقبل ان يقفز لوسيفر كانت القنبلة الموضوعة في الغرفة قد انفجرت...
سقط صهيب علي الأرض ثم ظل يجري بسرعه والقنابل تنفجر من خلفه في كل مكان ظل يجري حتي يصل الي فريقه الذين جائوا بسيارة امام القصر فقام محمد بإمساك يد صهيب وادخاله الي السيارة وقام فهد بالقيادة بسرعه وفجأه سقط القصر وتحول الي الرماد معلناً انتهاء مهمتهم بنجاح..
وصلت السيارة الي مكان الهليكوبتر ونزل الجميع منها ثم دخلوا الي الطائرة
فهد بإبتسامة وهو يمسك الفلاشه: المعلومات كلها هنا ..
صهيب بإبتسامة : وباقي المعلومات هنا ..ثم وضع الشريحة امامهم فضحكوا جميعاً بينما احتضن محمد صديقه
محمد بقلق: قلقت عليك يا صهيب اتأخرت بس مبارك يا صاحبي كسبنا المهمة وبجدارة..
فضحك صهيب وقال بثقة : قولتلك هننجح مصدقتنيش ..ثم وجه كلامه الي مازن عندما لاحظ اصابته: مازن انت كويس..
مازن: كويس انها جت علي الاصابة ديه بس..
محمد بضيق: انا مضايق..
فهد بإستغراب: ليه..
محمد بضيق: ملحقناش ناكل باستا او نصور البنات اقصد المناظر الطبيعية ..
صهيب بيأس: سكتوا الواد ده ...فضحكوا جميعاً بفرح من نجاح المهمة وبعد مرور البعض من الوقت كانوا قد وصلوا الي مصر وخاصة الي المقَّر ..

رواية اسوار قلبي بقلم نوران جمال حيث تعيش القصص. اكتشف الآن