Bab 5

330 21 0
                                    

MENYEDARI waktu lawatan sekolah telah lama tamat, Aisyah bergegas menuju ke ruang legar utama. Tiada sesiapa di situ melainkan pengawal keselamatan menjaga pintu keluar masuk hotel yang bersambung dewan PWTC. Mata Aisyah melilau mencari kawan-kawannya. Amira tak ada, Intan tak ada. Cikgu Nazira dan Cikgu Amanina turut tiada. Aisyah mula pucat kerana tiada sesiapa yang dikenalinya. Merasakan mereka semua berpakat meninggalkannya di sini.  Aisyah bertanya pengawal keselamatan, Pak cik Syahid, penjaga pintu hotel dan dewan PWTC.

"Pak cik nampak tak kawan-kawan saya?. Diorang pakai baju sekolah lambang ni" Lambang obor lencana sekolah Aisyah ditunjuk Pak cik Syahid. Pak cik Syahid kurang pasti sama ada sekolah  berlambang lencana itu pernah melalui pintu utama dewan. Tambahan pula, matanya kurang jelas kerana faktor usia.

" Maaf lah adik. Pak cik tak tahu. Pak cik tadi jaga pintu belakang dewan" Hampa. Aisyah meminta diri. Mungkin diorang pergi makan dekat shopping mall sebelah sana kot?. Aisyah menduga. Dia menunggu kawan-kawannya di sofa.

15 minit kemudian...

Tiada seorang kawan Aisyah memunculkan diri. Belum berputus asa menanti kehadiran kawan-kawannya. Aisyah tetap menunggu.

Setengah jam kemudian....

Aisyah mula panik. Pak cik Syahid melihat Aisyah dengan hairan. Budak tu tak nak balik ke?. Kepala yang ditutupi topi digaru. Dia berjalan menuju Aisyah yang sedang duduk di ruang menunggu.

" Adik, mak ayah adik tak jemput adik?"

Aisyah mendongak. Oh, pak cik pak guard. Aisyah tersengih.

" Saya datang KL dengan rombongan sekolah, Pak cik. Saya tak ada handphone" Aku cuma bawak buku nota, novel PENGANTIN SATU MALAM, pen dua batang, correction tape, botol air mineral di bawa dari rumah.

Pak cik Syahid mengangguk. Sudah lewat petang. Budak perempuan ni macam mana?. Takkan nak tinggalkan dia?. Kejap lagi shift aku dah habis.

" Adik ikut pak cik balik?"

Aisyah meragui niat Pak cik Syahid. Tak boleh percaya bulat-bulat. Walaupun muka nampak baik, niat
dia kita tak tahu. Ketakutan menggeletarkan tubuh Aisyah. Ia memberi pertanda buruk.

" Tak pe, Pak cik. Saya tunggu sini. Nanti saya cari tempat berteduh"

" Tak apalah. Pak cik bukan orang jahat nak culik adik" Mata Pak cik Syahid meliar ke arah bentuk badan Aisyah lengkap bertudung labuh. Mata Pak cik Syahid terbayang bagaimana bentuk badannya. Tangan Pak cik Syahid gatal cuba menyentuh pipi Aisyah.

"Pak cik buat apa?!" Aku menggosok-gosok bekas sentuhan Pak cik Pak guard.

" Pak cik cuma nak rasa pipi adik. Gebu tu" Pak cik Syahid cuba menyentuh tempat lain pula. Aisyah menepis sentuhannya. Dia semakin ligat mengacau Aisyah. Tadi baik-baik jaga pintu, aku rilek duduk sini, ehhh boleh pula pak cik nak kacau kita?.

"Tolong!!!"

Mulut Aisyah ditekup. Badan Pak cik Syahid menindih Aisyah. Aisyah panik. Pak cik Syahid bertindak luar kawalan.

" Kenapa minta tolong?. Sini tak ada orang!" Ciuman hinggap di pipi Aisyah. Geram dengan Pak cik guard ni. Dengan sekuat hati, Aisyah menolak Pak cik Syahid tertunggeng ke belakang. Pantas berlari daripada dewan PWTC. Tangga kecemasan menghubungkan tempat letak kereta dimasuki Aisyah.

Harap-harap Pak cik tu tak dapat cari aku kat sini!. Aisyah mengecilkan badan, menyorok sebelah kereta Range Rover putih berplat WBR 567. Peluh menitik-nitik di dahi. Sudah 30 minit. Pak cik Guard tu dah berputus asa ke?.  Seseorang menepuk Aisyah dari arah belakang. Terperanjat dengan sentuhan itu, dia menoleh takut-takut.

Gadis kesunyianWhere stories live. Discover now