Bab akhir

480 24 3
                                    

MUKA terpaksa ditebalkan. Zawanah, Rashidi tertunduk lantai. Kedua pihak keluarga terkesima. Rumah Megat Iskandar sangat besar, cantik makah mewah. Aisyah sangat beruntung. Muda-muda dah kahwin dengan orang Berada.

Encik Resa menyiku lengan Rashidi. Isyarat mata ayahnya mengatakan, dia kena minta maaf pada Megat Iskandar, sebab memfitnah isterinya.

" Uncle Resa dengan Aunty , ada apa-apa ke dengan saya?" Iskandar melihat Aisyah. Sayang, sabarlah. Sayang baru je sihat dari luka kat dahi. Bersemangat sangat nak tanya orang. Aisyah menjongketkan bahu tanda tidak tahu apa-apa. Kehadiran mengejut Rashidi dan Zawanah mengundang kemarahan aku. Sebab, mereka antara orang pernah buli aku. Aku masih tak dapat lupakan hal tu sampai sekarang.

Imbas kembali....

3 tahun lalu sebelum Zawanah pindah Melaka.....

Tingkatan 2 USM

Zawanah melunjurkan kakinya ketika aku hendak masuk kelas, selepas tamat bertugas di Perpustakaan. Aku jenis terus masuk tak tengok kiri kanan, muka aku kena cop lantai. Kawan baikku, Ain Athirah dan Aiman Abdullah segera menolong aku.

" Aduh....."

Zawanah serta kawan-kawannya mengejekku. Kaki Aisyah lebam terhentak lantai kelas yang 'bersih'.

" Tolong cuci lantai ke, Aisyah Sofea?" Ejek Syazmimie. Aisyah menggepal buku lima, menahan geram. Badan besar, tapi penakut. Lembut sangat!. Perangai tak padan masuk kelas kedua paling pandai!.

Daripada jauh, Rashidi mentertawakan Aisyah. Begitu meriah gelak tawanya bersama kawan-kawan dia. Aku dibiarkan dibuli Girlfriend dia!!!!.

" Aisyah, Shidi dengan Zawanah tau plan nak malukan kau" Aiman memberitahuku kebenaran disebalik perbuatan 'baik' Rashidi dan Zawanah. Aku dengan selambanya, senyum seperti orang lurus bendul. Redha dengan apa diorang buat. Nak balas balik, geng diorang lebih ramai. Aku setakat 2-3 orang jer. Apalah sangat.

Imbas kembali tamat.....

"Sayang? Sayang ?. Uncle dengan Aunty tanya sayang tu. Sayang maafkan diorang ?" Si suami menggoyangkan lengan Aisyah. Jauh dia berangan!. Aku menghentikan lamunan.

" Hah?"

Iskandar masih tetap mahu menyimpan perkara itu. Rashidi lah yang memfitnah Aisyah, dan dia termakan fitnah tersebut. Isterinya kena seksa, sakit.

" Saya tak tahu apa Rashidi dah buat"Gelengku. Aku bingung. Apa diorang cuba cakap?.

Encik Resa terjeda . Tak tahu Rashidi hampir memusnahkan perkahwinan mereka?. Sebelum Megat Iskandar membuka mulut, Rashidi memilih untuk menceritakan segalanya.

" Aisyah, saya  yang fitnah awak pada Megat Iskandar. Megat Iskandar C.E.O syarikat besar. Saya dengan Zawanah tak ada duit. Saya reka lah cerita kononnya awak dah tak suci.... . Kitorang buat semua tu, sebab nak duit. Kitorang nak Megat Iskandar tampung kehidupan kitorang" Mengucap panjang Mama Rashidi. Perkara tu dianggap biasa oleh Rashidi. Bagiku ia sangat menyakitkan!!!.

"Abang tak bagitau Isyah, abang kena tipu dengan Rashidi!"

" Nombor Rashidi masih simpan Betul?" Iskandar tidak mahu mengalah. Tapi, dia tak sampai hati nak marah Aisyah.

"Isyah lupa padam!!!!. Isyah dah tak ada hati lagi dengan dia!!!!!" Tiba-tiba saja anginku naik. Aisyah berdiri tegak, mengamuk marahkan Rashidi, dan Zawanah. Iskandar memeluk Aisyah malah menenangkannya. Adegan itu dilihat kurang menyenangkan bagi Zawanah.  Iskandar patut peluk aku macam tu!.

" Megat Iskandar, keputusan kamu macam mana?"

" Saya terpaksa serahkan perkara ni pada pihak polis. Dua orang ni penyebab kami berdua bertengkar"

Encik Resa menyokong keputusan Megat Iskandar. Rashidi dan Zawanah, memang perlu dihukum.

**************

DUA tahun kemudian

Lagu pengantin baru bergema setiap penjuru dewa. Dua mempelai cantik bersanding di pelaminan. Persalinan gaun puteri raja ungu lembut, serta tuksedo hitam untuk pengantin lelaki menambahkan seri majlis persandingan. Firdaus, dan tunangnya Sarah menjadi pengapit Aisyah dan Iskandar.

" Malu kan?" Soal Aisyah. Pipinya merah. Tetamu-tetamu tak lepas asyik tengok dia duduk macam patung cendana.

" Malu? Kenapa nak malu?"

"Lepas dua tahun baru nak bersanding"

"Tak apa lah. Nikah wajib ditunaikan dulu. Sanding-sanding tu, lain tahun pun tak apa"


Firdaus mencelah. Borak-borak tu, nanti lah. Orang ramai tengok. Haish. Lepas ni giliran dia pula.

" Nak borak, nyanyi-nyanyi esok je. Anak dara kau nak tepung tawar tangan kau. Standby"

Iskandar membetulkan kedudukan. Aku mengemaskan tudungku yang mungkin sudah senget. Anak perempuan kami, Nur Darmia ( 2 tahun), dipimpin tangannya oleh Mak Siti. Mereka mahu menepung tawar kami. Adat orang Melayu melengkapkan tradisi zaman berzaman.

"Selamat.... pengantin baru.... Mama... Papa.... " Begitu berusaha Darmia mengucap tahniah kepada kami. Mak Siti mengajarnya. Aku mengendong Darmia duduk di ribaku.

" Sayang, bagi lah Darmia kat Mak Siti. Mak Siti boleh jaga kejap" Nak duduk juga atas riba dia. Hurm. Kena mengalah.

" Jealous?. Abang nak duduk atas riba Isyah ke ?"

" Kenapa tidak?" Iskandar tersenyum manis. Tangannya cepat saja mencubit pipi tembam aku.

🌹GADIS KESUNYIAN TAMAT🌹


Gadis kesunyianWhere stories live. Discover now