Complicated

413 12 0
                                    

"Sara? Is everything alright? I just heard yo..."

Lantas mataku membulat melihat abang Ikram yang berjalan masuk ke dalam villa dengan muka tidak berperasaan. Lantas aku bangun dari sofa.

"Aa..abang? Abang buat apa dekat sini?" Soalku gagap.

"Abang nak visit satu satunya adik abang. Kenapa dah tak boleh ke? Atau abang kena buat appointment semata mata untuk berjumpa dengan adik abang ni?" Sinis perlian abang.

"Eh hehe mana ada abang. Boleh je abang nak jumpa adik. Bila bila masa pon adik tak kesah. Tapi kenapa tiba tiba je abang datang nak melawat adik ni?"

Aku berjalan mendekati abang.

"Ye lah mana tau adik BUSY ke? Tak sedap pulak kalau abang mengganggu kan?"

Haa! Sekali lagi ayat pedas abang bagi pada aku. Aku menelan air liur. Terasa pahit.

"Err encik Ikram duduk dulu la.. Saya buatkan air.." Sara yang hanya membisu kini membuka mulut.

"Eh tak payah berencik encik la.. Panggil abang Ikram aje. Boleh juga kalau awak nak buatkan air. Saya pon dah lama tak jumpa dengan adik saya ni. Rasa rindu pulak. Ingatkan nak borak lama lama sikit. Kalau boleh nak 'basuh' budak ni sekali."

"Abang! Apa abang merepek ni?" Soalku menutup rasa takut.

"Syafinas boleh dah kalau nak buat air sekarang. Nanti hidangkan dalam tiga cawan. Boleh kita kenal kenal sekali." Kata abang sambil tersenyum penuh makna.

Hati aku dah mula gundah gulana. Apa la yang abang dah tau ni? Sebaik Sara menghilang ke ruangan dapur, lantas abang menarik tangan aku menuju ke taman bunga dibelakang villa. Suasana malam pekat menyelubungi awan.

"Apa abang ni tarik tarik sakit tau tak? Dah la haritu Zamir pun duk tarik tarik orang." Kataku bernada geram.

"Duduk! Abang nak tanya something."

Aku menghela nafas berat sebelum menghenyakkan punggungku di atas kerusi.

"Apa dia yang abang nak tanya sangat tu?" Soalku mendatar.

"Agak agaknya kenapa eh adik kau berubah sampai macam ni sekali?" Soal abang sinis.

"Adik berubah? Apa yang adik berubah? Adik tengok sama je."

Kini abang sudah duduk dikerusi hadapan menghadap muka aku. Mukanya pula diseriuskan.

"Kenapa dah tak contact mama? Contact abang ke? Dah tak rindu kami ke? Atau rasa rindu tu dah bertukar jadi bosan?"

Terasa dengan kata kata itu aku mengetap bibir. Mataku menikam mata abang tajam.

"Mana ada! Siapa cakap adik bosan dengan mama or abang? Adik just.. busy je. Tak ada masa sangat nak call mama. Lagipon buat apa adik nak call kalau mama asyik nak membebel je. Penat tau tak nak dengar? Abang pon bukannya angkat sangat pon bila adik call. Kalau angkat pon, layan tak layan je. Jadi buat apa adik nak call? Buang masa je.."

"Adik! Adik cakap apa ni? Sejak bila adik pandai kurang ajar ni? Siapa yang ajar adik? Perempuan tu?"

Serta merta aku tergamam. Hati aku panas sebaik abang membangkitkan isu Sara. Aku mencerlung memandang abang.

"Abang jangan libatkan S..." Aku tidak menghabiskan kata kata.

Kenapa? Memang betul kan apa yang abang kau cakap? Memang sebab perempuan tu pon kan kau berubah sampai macam ni sekali? Jangan tipu diri kau Amy. Otakku mengejek.

"Huh! Jadi memang betul la apa yang Zamir bagitau abang. Adik terlalu sensetif kan bila sentuh bab bab Syafinas?" Kata abang bernada kecewa.

Aku nampak abang menggelegkan kepala dengan pandangan kecewa dilontarkan kepada aku. Aku menarik nafas dalam kemudian aku menundukkan kepala.

Possible Where stories live. Discover now