"So.. from that story, we confirme that Syafinas Fazrin have Dissociative Identity Disorder DID or in other words Multiply Personality. In this case, dia disahkan mempunyai tiga ataupun empat identiti yang berbeza."
"Ye. Memang dia ada bagitau saya. I mean.. salah satu daripada alter dia yang bagitau. Tapikan doktor, penyakit macam ni berbahaya ke doktor? " Soalku sambil membetulkan dudukku.
Doktor Firhad yang berada di hadapan aku berdehan beberapa kali sebelum memulakan penerangan.
"Bahaya! Dalam kes kawan awak ni bahaya tau. Sebab dia tau yang dia sakit tapi dia tak pernah bagitau awak tentang penyakit yang dia hidapi. Bahkan, awak tahu perkara ni daripada salah satu alter dia dan bukan dari mulut kawan awak iaitu Syafinas sendiri. Persoalahnya kenapa?"
Aku terkedu. Betul juga tu. Sampai bila dia nak sorokkan perkara ni daripada aku? Kalau si Alia tu tak bagitau aku, alamatnya sampai kesudah la kau tak tau yang si Inas tu ada banyak identiti dalam badan dia.
"Tadi awak cakap setiap kali awak ungkit pasal Sara, Syafinas langsung tak ingat apa apa kan?"
Aku mengangguk.
"Itu namanya emotional amnesia. Keadaan ini berlaku seriap kali pesakit switch personality kenapa identiti lain. Maksudnya pesakit langsung tidak ingat bahawa dia telah menjadi seseorang yang lain dan bukanlah diri dia. Keadaan ini juga merupakan perkara biasa terjadi pada seseorang pesakit yang menghidap DID."
"Maksud kau bila Syafinas switch je, dia akan terus jadi orang lain la? Kalau macam tu maknanya dia langsung tak kenal siapa diri dia? Macam mana dengan orang sekeliling dia? Adakah dia akan recognise sesiapa yang Syafinas kenal?" Soal abang Ikram setelah lama berdiam diri disebelah aku.
"Ye. Dia akan terus jadi seseorang yang baru, completely different person. That means dia akan guna nama lain, latar belakang lain, umur lain, hobi lain, cita cita lain, memori lain dan boleh dikatakan sangat berbeza dengan diri dia yang sebenar. Itu bermaksud dia langsung tidak ingat apa yang terjadi pada diri dia sewaktu dia switch kepada alter lain. Kalau untuk menjawab sama ada alter dia kenal atau tidak orang yang Syafinas kenal, the percentage is very low unless she has known the person for a long time. For example, sewaktu mula mula Syafinas created sesuatu alter dan masa itu orang yang pertama alter dia kenal atau berjumpa ialah Amy, then Amy will be the only person that the first alter recognized from Syafinas's world."
"Err.. doktor what about her sexuality?" Soalku teragak agak.
"Good question! Actually it depends on the alters. Biasanya setiap alter yang pesakit cipta ada funginya tersendiri. That means, the alters was created based on every single experience or trauma she went through as a child. Sebagai contoh, kalau pesakit tu perempuan dan of course dia akan tertarik pada lawan jantina with is a man. Tapi kalau pengalaman dia dengan lelaki sewaktu masih kecil adalah buruk, seperti dia selalu dibuli atau dia pernah alami sexual assault daripada seorang lelaki, dia akan ubah diri dia jadi seorang yang benci kepada lelaki atau terus merubah sexuality dia daripada straight kepada lesbian or bisexual. Disebabkan trauma yang dia alami, dia boleh cipta seseorang yang baru dalam diri dia dan sekaligus dapat melupakan setiap trauma yang pernah dia lalui. Dalam kata lain, alter tersebut adalah untuk menjaga diri dia daripada masa silam dia dan ancaman daripada seorang lelaki." Terang doktor Firhad lagi.
"Lain pula kes kalau pesakit merubah jantina mereka."
"What do you mean?" Serentak aku dan abang menyoal.
"Ya pesakit boleh merubah jantina daripada lelaki depada perempuan atau sebaliknya. Mengikut kajian, ianya juga bergantung kenapa pengalaman masa silam pesakit. Apa yang boleh menjadi penyebab atau trigger dia untuk menukar jantina. Bukan transgender ye maksud aku. Tapi LEBIH KURANG macam transgender."
YOU ARE READING
Possible
Misterio / SuspensoPerasaan aneh yang dirasakan Inas pada mulanya dianggap perkara biasa. Namun, ianya telah menimbulkan persoalan oleh Amy sahabatnya sendiri. Amy sahabat merangkap bodyguard telah dibayar oleh daddynya untuk menjaga Inas. Ternyata tugas Amy untuk men...