Aku melajukan langkah menuju ke pintu masuk hospital. Aku kena jumpa dia jugak!aku tak kira. Apa cara sekalipon aku kena bagitau jugak perkara sebenar. Omel otakku. Kau tak kesah ke kalau tindakan kau tu akan mengeruhkan air yang tersedia keruh? Kau tak menyesal dengan tindakan yang bakal kau ambil nanti? Sinis hatiku pula. Aku mengeluh lemah memikirkan apa yang mungkin akan terjadi disaat aku membuka cerita nanti. Tapi kalau tak cerita makin parah pulak nanti. Nak tak nak kena buat jugak ni. Sedang aku tergesa gesa berjalan sambil menekan sesuatu di skrin hand phone, tiba tiba bahuku terlanggar seseorang. Lantas aku mengangkat muka dan serta merta mataku membulat melihat Zamir yang juga terkejut melihat aku. Baju doktor elok tersarung di badan lelaki itu. Peluh yang mengalir turun dari dahi jelas menggambarkan kepenatan diwajah tampan lelaki itu. Dia menggunakan lengan baju mengelap keringat di dahi.
"Amy? You buat apa dekat sini? You sakit ke?" Soalnya prihatin.
"Eh tak! I.. I ok je tak sakit pon. I baru je nak cari you dekat dalam. Tau tau jumpa you dekat sini." Kataku.
"Oh yeah? I ingatkan you sakit tadi. Coincidentally, I pon baru nak keluar cari you. Tak sangka I jumpa you dekat sini." Kata Zamir.
"Err jom kita pergi dekat sana. I nak cakap something dengan you ni." Ajak aku lembut.
Walaupun wajah itu kelihatan agak sedih, Zamir hanya mengangguk kemudian mengikuti aku tanpa sebarang bantahan. Sampai di taman hospital aku mengambil tempat duduk di bangku berdekatan dengan jongkang jongkit. Petang itu suasana kelihatan agak legang berikutan waktu melawat di hospital itu tidak beroperasi pada hari hari tertentu seperti hari ini. Dari jauh aku memerhati seorang wanita tua sedang berjalan di taman bersama tongkat ditangan. Keadaan aku dan Zamir terasa sangat awkward saat itu. Mana tidaknya baru haritu aku bergaduh dengan dia, dah harini kami bersemuka kembali. Masing masing membisukan diri. Terasa masa sudah berlalu agak lama aku cuba membuka mulut.
"You.."
"You.."
Kami terkejut apabila secara tidak sengaja dengan serentaknya kami memulakan bicara. Zamir menggaru kepala yang tidak gatal.
"Err ladies first." Ujarnya perlahan.
Aku menarik nafas dalam kemudian kembali membuka mulut.
"You sihat?"
"Macam tu la. So far okay." Balas Zamir lembut.
"You marah dekat I lagi?" Soalku tidak berani memandang Zamir.
"Siapa je yang tak marah bila nampak kecurangan tunang dia sendiri depan mata?" Kata Zamir dengan nada sedih.
Aku menelan liur.
"Tak. I tak marah. I cuma kecewa." Sambung Zamir.
"I'm sorry.." Kataku takut takut.
"What about you? You sihat?" Zamir menukar topik perbualan.
Aku mengangguk lemah.
"Sihat."
"Bahagia?"
Aku mengangkat muka menatap mata Zamir. Redup pandangan itu. Aku mengangguk membalas pertanyaan lelaki itu. Senyuman kelat aku berikan membalas aspresi muka tunangku saat itu. Suasana jeda.
"Okay.. kenapa you nak jumpa I?" Soal Zamir lagi.
Sehabis mungkin dia cuba mengawal aspresi sedihnya saat itu. Aku pula yang teringat sesuatu mula berdeham.
"Oh ye! I nak jumpa you ni sebab I nak tanya pasal doktor Firhad. Dia busy tak esok? I ingat I nak jumpa dia." Kataku straight to the point.
Fikiranku melayang seketika pada kejadian malam tadi.
YOU ARE READING
Possible
Mystery / ThrillerPerasaan aneh yang dirasakan Inas pada mulanya dianggap perkara biasa. Namun, ianya telah menimbulkan persoalan oleh Amy sahabatnya sendiri. Amy sahabat merangkap bodyguard telah dibayar oleh daddynya untuk menjaga Inas. Ternyata tugas Amy untuk men...