9

47 11 0
                                    

"What the heck ?! Cara kau tanya perjalan kaki tu macam gengster. Kau rasa diorang nak jawab ke macam tu ?" Soal hayfa geram. "Dah 6 hari kau join kitorang, tak boleh ke kau dengar cakap aku sikit" bebel hayfa lagi.

Rayyan buat tak tahu dan terus menaip dengan pantas. "Laju betul kau type" kata hayfa. "Mestilah, jari aku ni lagi power dari jari orang lain" kata rayyan. Hayfa menarik nafas dalam. Ini lah rayyan. Kalau dia tanya soal kerja rayyan tak akan jawab tapi bila benda tak penting ni, baru dia respon.

"Hantar kat awek lah tu" kata hayfa lagi. Ketika itu dia sedang memandu ke pejabat mereka.

"Tak lah, aku hantar dekat kawan aku. Kawan baik aku yang tak akan pernah dapat mesej ni" kata rayyan lagi.

"Dia terlibat dalam letupan 4 tahun lepas" kata rayyan. "Hah" hayfa memandang rayyan sekilas. Dia tahu riak wajah rayyan berubah walaupun lelaki itu memakai kaca mata hitam.

□□□

"Kau tak nak ikut ?!" Soal hayfa geram. "Setakat tanya pejalan kaki tu, kau boleh buat sendiri" jawab rayyan selamba. Siap baca surat khabar lagi.

"Kau dah gila ke ?" Soal hayfa. Mana boleh mereka mengabaikan tugas. "Aku kena tinggal sini harini. Aku dengar, setiap 5 julai korang akan dapat fax dari stranger" kata rayyan lagi.

"Maksud kau nombor prank yang kitorang dapat tiap tahun tu ?" Soal hayfa sambil mencekak pinggang.

"Nombor 3, 2, 1, tak salah lagi. Tu countdown untuk bom masa" kata rayyan. "Kalau dia nak buat something. Harini lah hari yang dia akan bertindak" kata rayyan sambil tersenyum sinis.

"Apebenda kau merepek ni ?" Soal hayfa. "Inspector najib, kita dapat fax lagi tahun ni" kata inspector yusri. "Nombor yang kita dapat tiap tahun tu ?" Soal inspector yusri.

"Kalini bukan nombor" kata inspector yusri. Wajahnya agak rungsing dengan apa yang baru dia lihat itu. Dia membaca apa yang tertera di atas kertas itu.

"I'm knight of round table. This is message to all useless yet cunning police officers. Today on 12 pm and 2 pm i will set off interesting firework in dedication to the head of my king. Come to me if you wish to stop them. I save all the 42 seat for you"

"Apa maksud dia ?" Soal inspector najib. "Tak sure" balas inspector yusri.

"Kau nak pergi mana ?" Soal hayfa apabila melihat rayyan segera bangun dan membawa sebuah beg.

"Knight of round table, i will save you 42 seat. Takkan tak dapat tangkap lagi ?" Soal rayyan. "Eye on malaysia dekat titiwangsa !" Kata hayfa. Rayyan tersenyum. Tak ada tempat lain lagi dah.

□□□

Bam !
Kotak engine ferris wheel di titiwangsa meletup. Orang ramai menjerit dan berlari panik. Petugas security di situ mengarahkan supaya semua orang di dalam ferris wheel itu keluar.

Sebuah kereta polis tiba di situ. Inspector najib, inspector yusri, detective hayfa dan detective rayyan turun dari kereta itu.

"Kita dah terlambat" kata yusri. "Tak, belum lagi. Dia kata pukul 12 tengahari. Kita masih ada 30 minute sebelum letupan sebenar berlaku" kata inspector najib.

"Saya polis, boleh bagitahu apa yang terjadi?" Soal hayfa kepada petugas di situ. "Kotak engine tiba-tiba meletup. Semua pelanggan yang naik dah pun keluar. Tak ada kecederaan" kata petugas itu.

"Kalau macam tu pastikan semua orang awam jauh dari tempat ni" arah hayfa lagi. Petugas itu mengangguk faham. "Sekejap" panggil rayyan sebelum petugas itu pergi. "Ada tempat duduk yang berbeza ke dalam 42 seat ni ?" Soal rayyan. "Kami ada satu seat vip. Yang hampir naik tu" kata petugas itu sambil menunjuk ke arah 1 pintu yang tertulis vip.

TIGA SAAT TERAKHIR [END]Where stories live. Discover now