*di Terengganu*
"Mr. Raymond, saya rasa dua akaun untuk bulan ni dengan bulan lepas ada tak tally. Banyak sangat flaws..."
"I don't think so. Cuba you audit kasi betul, jangan main cakap sahaja Cik Anna."
Mr. Raymond paling tak gemar bila Anna Aqeedah yang mengaudit akaun syarikatnya.
Smirk yang memang nature-nya menyakitkan pandangan itu disedekahkan secara percuma kepada Mr. Raymond.
"You hire your accountant from which university?"
"Did she or he passed her ACCA during her study period?"
Terkujat lidah lelaki berbadan gempal itu hendak menjawab soalan Aqeedah.
"Of course she did! Takkanlah I nak hire accountant tak bertauliah to work in my company!"
Aik marah ke?
"Call her. Saya nak jumpa. Nak tengok sikit muka Certified Accountant employed here."
...
"Untuk setiap amaun yang you registered banyak sangat yang lain dengan apa yang you sent me through email..."
"Cash flow you pun saya tengok ada banyak loopholes Mr. Raymond. Macam mana you boleh claim dekat saya yang your accountant had done her best in managing the accounts?"
Anna Aqeedah kalau dah bekerja memang sama level dengan beruang!
Ganas nak mampus.
Ada bakat nak apply untuk jadi ahli kongsi gelap - ahli kelab persatuan lintah darat se-Malaysia.
Paling sesuai!
"It is better for you to bring all your records from November 2020 up until January 2021. You bagi kerjasama, lagi senang benda ni nak settle..."
Mr. Raymond mengarahkan Aniths untuk mengambil rekod akaun syarikatnya.
"Sampeyan nggawe kabeh angel!"
Translation: Awak menjadikan semuannya sukar!
'Aik! Bravo Mr. Raymond!! Anda berjaya menyumpah Anna Aqeedah menggunakan Bahasa Jawa!'
Kau hado??
Rasa lain maciam bila kena maki dalam Bahasa Jawa!
'Dia ingat aku tak tahu agaknya Bahasa Jawa!'
'Kalau setakat siji, loro, telung je kau tahu baik diam je! Sebelum ber-vat kau kena maki dengan Mr. Raymond!'
Vat - a big size of container
"Buyao ma wo, Mr Raymond!"
Translation: Jangan marah saya, Mr. Raymond!
Terdiam sekejap Mr. Raymond.
Terbantut agaknya niat nak menyambung marahnya.
Anna Aqeedah hanya menjalankan tugasnya sahaja sebagai auditor.
Amanah kena jaga baik-baik.
...
Hampir tiga jam setengah Anna Aqeedah duk membelek setiap satu file!
Sah, memang newbie punya klentong-ers
Translation: klentong-ers = kaki klentong
Kalau google atau search dekat UrbanDictionary sekalipun, inshaallah tiada dalam carian!
"Tak smooth."
"Kalau saya dapat tangkap lagi Mr. Raymond cuba untuk selewengkan apa-apa dalam akaun ni, saya tak akan hesitate buat laporan. My last warning, don't try to bribe others."
"Saya dah ada 2 strong grounds to make you liable for committing an illegal act under the law, Mr. Raymond."
Diam.
"I'm sorry Cik Anna."
...
"Kan senang kalau awal-awal mengaku! Ni sampai aku nak kena tunjuk bakat terpendam ; mengugut si penjenayah yang baru nak menjinakkan diri dengan jenayah!"
Selesai sahaja tugasnya di syarikat Mr. Raymond, Aqeedah terus sahaja membuat annual report untuk di hantar kepada pihak atasannya.
Termasuk juga perilaku Mr. Raymond. Apa-apa hal dia harus membuat laporan rasmi.
Tak naklah nanti ada yang pedajal dia!
Tak habis lagi nak membebel pasal Mr. Raymond, bagi aku chance please!!
Mr. Raymond ni is the only one yang paling tak smooth bila buat onar!
Tak trill langsung.
P/s: Cukuplah 464 words untuk part 8 ni eh? Kita sambung merepek dekat part 9 - is focusing on Zharif... aku tak minta korang hantar se-tin air AriZona berperisa Watermelon dekat aku, cuma nak minta korang tolong VOTE and SHARE please <3 <3 <3
YOU ARE READING
GERENTI, TAKKAN SUKA!! [COMPLETED]
Short Story"Aku tak tahulah kalau-kalau masyarakat dekat Malaysia ni ada ikut mana-mana kitab yang cakap perempuan kena kahwin sebelum 26 tahun! Siapa langgar, dikira derhaka pada sanak-saudara dan jiran tetangga..." - Anna Aqeedah Selain daripada tak puas hat...