Bab 6

4.7K 252 13
                                    

Pelabuhan besar yang sibuk dengan kapal-kapal dagang dan muatan yang tidak tahu apa isi di dalamnya hanya di renung kosong dari dalam kereta.Bibir hanya terus menghisap rokok yang berjenama mahal sebelum asap berpusu-pusu keluar dari bibir merah itu.

"Sir,they are here".Ucap pemandu keretanya seusai meletakkan panggilannya.Mata memandang Deimos dari cermin pandang belakang.

Deimos tanpa kata-kata terus keluar dari kereta sambil memerhatikan sekeliling pelabuhan.Rokok yang masih baru dihisapnya itu di buang ke lantai dan kasut berjenamanya segera memijak rokok yang masih menyala itu.

Sebelah tangannya di masukkan ke dalam poket seluarnya sebelum dia bergerak pergi dari situ.

Kaki melangkah ke gudang yang berada di sebelah pemandunya meletakkan kenderaan.Sampai sahaja di hadapan gudang itu,matanya hanya menatap kosong beberapa orang lelaki berpakaian hitam yang masing-masing sedang memegang senjata api.Muka bengis mereka hanya di pandang sebelah mata.

Kaki melangkah masuk ke dalam gudang itu tanpa rasa takut atau gementar.Hanya wajah datar yang terpancar di wajah lelaki itu.

"Deimos Blake".Sapa seseorang dari dalam gudang itu.Suara lelaki itu yang bergema menghentikan langkah Deimos.

"Dante Armano".Sahut Deimos apabila melihat seorang lelaki yang sedang duduk santai di atas kerusi sambil menyilangkan kakinya.

"I'm shocked because you still remember your friends after 5 years we're not met".Ucap Dante pura-pura terkejut.Dante segera duduk tegak di atas kerusi.

"Of course I remember a bullshit like you".Balas Deimos sinis.

"Didn't bring your dad today?. Deimos that I know is always hiding behind his dad like a baby".Ucap Dante sengaja untuk memanaskan Deimos.Tubuh di bangunkan sambil kaki melangkah memdekati  Deimos.Jarak mereka sekarang hanya beberapa langkah sahaja.

Melihatkan Deimos yang sudah mengepalkan tangannya membentuk penumbuk membuatkan Dante tersenyum puas.Mudah sahaja mahu membuatkan seorang Deimos menjadi panas dan tercabar.Lucu pula dia dengan bekas kawannya itu.

"And where is your sister?".Soal Deimos memecah kesunyian di antara mereka.

Riak Dante mula berubah apabila lelaki itu mula memetik tentang kakaknya.

"Ahh,she's dead".Balas Deimos kembali mula menunjukkan reaksi kasihan yang palsu kepada lelaki itu.

Memori di mana Blake membunuh ahli keluarganya masih tersemat di dalam fikiran Dante sehingga sekarang.Selagi lelaki itu tidak mati,Dante tidak akan membiarkan keluarga mereka hidup dengan tenang.

"Where is your fcking dad?".Soal Dante mula menunjukkan seriusnya.Waktu bermain-main telah tamat.

Sebenarnya ini urusannya dengan Blake tetapi entah kenapa Deimos pula yang muncul hari ini.

"I don't know.Maybe in his house?.Fcking with my mom?".Soal Deimos tersengih kepada Dante.Jawapan gurauan dari Deimos tidak di sambut baik oleh Dante.

Dante yang sudah mula panas itu melemparkan sebuah kerusi kayu yang berada berdekatannya kepada Deimos tetapi cepat lelaki itu mengelak.Hancur kerusi kayu itu.

"Woah,relax".Ucap Deimos gembira apabila melihat amukkan Dante.Gembira kerana berjaya menaikkan api kemarahan lelaki itu.Umpama sebuah kemenangan baginya.

"Drop your gun down.We fight like a man".Ucap Dante meletakkan pistolnya di atas lantai tanpa berbasa-basi.Moodnya yang bergurau tadi lenyap begitu sahaja apabila Deimos mula menyentuh isu sensitif;kakaknya.

HERWhere stories live. Discover now