Kapitel 9

1.4K 59 4
                                    

Kapitel 9

| Vendelas perspektiv |

Alltså wow. Jag wow:ar av många olika anledningar. Fört för att The... Jag menar Esse's hus ser helt fantastiskt ut! Dock har jag bara varit på framsidan och baksidan än. Men snart ska jag få gå in hoppas jag. Huset är så stor och fantastiskt. För det andra så är hennes familj jätte snäll! Dem är så gulliga. För det tredje finns det varulvar/vargar! Alltså wow.

- Vendela?, sa plötsligt en röst. Jag vart skrämd och ramlade ur hängmattan jag satt i.

- Gick det bra?! Sa samma röst och kom fram till mig.

Jag vände mig om och fick se Stellas fina ansikte. Hon log som en sol mot mig. Hon försökte att inte skratta. Hon gjorde ett mycket bra jobb. Jag reste mig upp och vi småpratade en stund. Sen sa hon att det var dax för det jag kom hit för. Vi gick tillsammans till en stor äng. Det var fullt med bänkar och människor som satte sig. Jag hade trott att det skulle vara i en kyrka. Men jag hade tydligen helt fel. Hon ledde mig till Esse och jag satte mig bredvid henne. Vi satt och pratade en stund. Men sen började det hela.

Efter kanske en timme var det klart och alla minglade med varandra. Själv gick jag runt som en hundvalp efter Esse, som pratade och försökte lära känna alla. Jag pratade jag med. Men inte så mycket. Jag lyssnad mest och iakttog alla. Efter ytligare några timmar var det dax för mig att åka hem. Jag gick med Esse och Jonte till bilen och vi satte oss. Vi hade trevligt hela vägen hem. Jag ville nästan inte gå ut. Men det gjorde jag tillslut och vinkade efter dem när bilen körde ut på gatan igen.

| Esse's perspektiv |

Jag smällde igen bildörren och gick sida vid sida med pappa mot ytterdörren. Vi skrattade till ytterdörren öppnades och en glad Stella kom ut springande.

- Där är ni ju, sa hon och kom fram till oss.

- Vi tänkte grilla nere vid sjön. Vi måste ju äta middag, fortsatte Troy.

Han kom ut med en skrattande Nova i famnen. Efter honom kom mamma, Bea, Smilla, Luke och alla andra i släkten.

- Sjö? Frågade jag.

- Du vet var den är. Jag visade dig den tidigare idag, sa Luke och log mot mig.

- Ja!! Jag vill gå dit igen, sa jag och klappade händerna.

- Då blir det så. Ta med er badkläder allihop, svarade mamma och gick in i huset igen.

Stella såg nog på min blick att jag inte hade någon baddräkt för hon skrattade och tog min hand. Hon sa att jag kunde låna en av henne. Jag gav henne ett tacksamt leende och följde efter henne in till hennes rum. Det var inte mycket saker här. Eftersom hon inte bodde här längre. Men det var fint. Hon gick fram till garderoben och vinkade till mig att komma.

- Ta vad du vill ha, sa hon och pussade mig på kinden.

Sen gick hon ut ur rummet och stängd dörren. Jag tittade igenom kläderna och hittade en ljusrosa bikini med vita prickar på. Jag satte på mig den och tog sedan en ljusrosa strandklänning över. Sen vek jag ihop mina kläder och la dem i min famn och gick ner till köket. Där var alla och plockade ihop småsaker. Jag frågade vart jag skulle lägga mina kläder. Eftersom jag inte fick gå in i mitt rum fören vi kom tillbaka tog mamma dem och la dem i sitt och pappas rum.

Efter några minuter var vi redo att gå ner till sjön. Vi hade picknick korgar, filtar, handdukar och lite annat. Jag gick bredvid Bea och Smilla. Vi skrattade och hade kul på vägen dit. När vi kom ner till sjön var den mer förtjusande än jag kom ihåg. Det var nu solnedgång och solens sista strålar träffade vattenytan. Vi la ut våra filtar medan pappa och min moster Lina, ställde sig vid grillen. Vi satte oss på filtarna och tittade ut över det glittrande vattnet. Troy hade tagit med sig en högtalare så vi gjorde en ny spellista och alla fick önska två låtar. Innan vi skulle äta bestämde vi oss för att ta ett dopp i vattnet. Jag tog Bea och Smilla i varsin hand. Vi sprang in i vattnet och skrek för att det var så kallt när vi dök under vattnet. När vi kom upp till ytan skrattade alla åt oss. Vilket ledde till att även vi började skratta. Vi gick upp och åt middag med alla andra och såg sakta solen försvinna. Jag skulle precis gå och byta låt när Troy vinkade åt mig. Jag gick fram till honom och han log lite nervöst. Han visade mig en ask och jag höll handen för munnen. Sen gick jag till högtalaren och satte på en romantisk låt.

- Stella? Sa Troy och han gick fram till henne där hon stod och doppade fötterna i vattnet.

- Ja? Sa hon och log.

Troy väntar sig mot mig och jag gjorde tumme upp åt honom. Han vände sig tillbaka till Stella och ställde sig ner på ett knä. Stella satte händerna för munnen men man såg att hela hennes ansikte log. Troy tog fram asken och öppnade den.

- Vill du gifta dig med mig?, frågade han.

Stella svarade snabbt ja. Han satte på henne ringen och hon gav honom en lång kram. När dem drog sig ifrån varandra gav Stella honom en lång kyss och vi andra naawe:ade. Vilket fick Stella att rodna lite. Jag var verkligen glad för dem. Dem är så söta tillsammans. Vi gratulerade dem och fortsatte ha en trevlig kväll.

Efter några timmar stod månen högst upp på himlen. Den var näst full. Vilket fick mig lite orolig. Snart är det fullmåne.

- När är det fullmåne?, frågade jag efter en stund.

- På onsdag, svarade mamma.

- Sa ni inte att det var om typ två veckor? Frågade jag.

- Jo, men vi hade fel, sa mamma och log mot mig.

Efter det gick vi lite snabbt igenom hur och vad jag skulle göra. Men då slog tanken plötsligt mig!

- Nej!, nästan skrek jag.

- Vad är det?!, frågade pappa oroligt.

- Jag har matteprov imorgon! Sa jag förtvivlat och alla började skratta.

Själv tycker jag inte att det är kul alls!

----------

Kommentera gärna vad ni tyckte och rösta om ni gillar det :)
/ Kram på er, Tuva

Ps: min berättelse är inspirerad av @98emma , så jag tar inspiration från hennes berättelser.

Is this who i Am?Where stories live. Discover now