Kapitel 1

2.2K 68 10
                                    

Kapitel 1

|Theas perspektiv|

- Thea. Nu är det dax att gå upp, säger mamma genom den vidöppna dörren.

- Men jag orkar inte! Det är ju fredag, säger jag tillbaka.

- Jodå. Upp och hoppa nu gumman. Du fyller ju år imorgon. Om du kommer upp så går dagen snabbare, säger hon och blinkar.

Så jag reser mig upp ur sängen och går fram till garderoben. Jag öppnar dörren och kollar på mina gamla kläder. Det finns knappt något jag gillar här inne. Allt är använt och jag har knappt något nytt. Jag väljer ett vanligt vitt linne och blåa vanliga jeans. Inget speciellt. Jag byter om och går ut till mamma i köket. Hon sitter där med sin kaffekopp och sin morgon smörgås.

- Är du säker på att du inte ska ha något? frågar mamma.

- Ja, du vet att jag inte kan äta något på morgonen, svara jag.

- Jo, ja vet. Då får du ha en bra dag i skolan. Vi ses ikväll.

- Hejdå, säger jag påväg mot dörren.

Nu va man påväg mot skolan igen då. Jag har gått samma väg till skolan under snart 10 år. Nu går jag sista terminen i nian. Åh, jag har ju inte berättat om mig själv. Inte för att jag är så intressant. Men...

Jag heter Thea Michelle Ström. Jag är 15 år. Eller jag fyller 16 imorgon. Jag bor ensam med min mamma Elsa Quist. Vi bor i Sveriges huvudstad Stockholm. Mina föräldrar är skilda. Jag har inga syskon så det är tråkigt. Min bästa kompis heter Vendela. Hon är världens bästa. Vi är med varandra varje dag i skolan. Vi är inte direkt några av dem "populära" i skolan. Vi är dem tysta som håller låg profil. Jag älskat musik och att fotografera. Ja... Vad kan man mer berätta. Jag är inte någon speciell person. Jag är bara... Jag.

När jag kommer fram till mitt skåp står
Vendela vid sitt. Våra skåp är bredvid varandra. Hon vänder på sig och kommer gående mod mig. Hon öppnar upp armarna i en kram och jag kramar om henne. Hon luktar alltid så gott.

- Har du några planer för din födelsedag då? Frågar Vendela när jag har lagt mina saker i skåpet.

- Ja, jag ska plugga till matte provet på måndag, svarar jag.

- Nejmen det kan du ju inte! Du måste göra något kul, försöker hon.

- Haha, kanske efter.

Hon ger mig en bekymrad blick. Jag blinkar och drar iväg henne till våran första lektion, engelska. Våran engelska lärare berättar om en bok som vi ska läsa. När lektionen är slut så har vi en 40 minuters rast. Vendela drar iväg mig till en av de lugnare korridorerna. Hon är besatt av serien Teen Wolf. Själv tycker jag att den är jätte bra. Men hon gillar den mer än mig. Vi diskuterar alla karaktärs kläder och mycket mer. Allt slutar med att vi pratar om hur vi har orkat leva med våran jobbiga klass i snart tre år. Vår diskussion avslutas av att nästa lektion börjar.

Nästa morgon vaknar jag av att mamma kommer in i mitt rum med en bricka. Hon sjunger och säger grattis till mig. Jag öppnar mina presenter och ger henne en kram. Resten av förmiddagen gör jag det jag sa att jag skulle göra. Plugga matte. Jag tror att jag börjar bli sjuk. Jag mår inte så bra, men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Klockan 13:00 kommer mamma in i mitt rum med en bekymrad minn.

- Thea jag måste berätta en sak för dig, börjar hon.

- Okej.

- Du är adopterad.

----------

Ja, dethär var första kapitlet. Hoppas att ni gillade det och att ni vill fortsätta läsa.

/Tuva :)

Is this who i Am?Donde viven las historias. Descúbrelo ahora