Bab 28

1.1K 105 11
                                    

Rosse melihat kembarnya yang masih lagi terbaring di katil. Pintu bilik Rossie terbuka. Clayrie masuk sambil membawa makanan dan meletakkannya ke atas meja. "Rosse, jom makan." ajaknya. Rosse bangun dan berpindah tempat ke sofa. "Mama dengan papa aku masih belum balik ke?" Makanan di meja di ambil dan di makan. Clayrie membalas dengan gelengan kepala. "Mereka masih lagi sebuk mengurus Miguel dengan Ryo di Tenraj." Rosse terangguk angguk mendengarnya.

Lagi sekali pintu bilik Rossie terbuka. Mereka berdua memandang ke arah pintu. "Korang!" panggil Emma dan berlari ke arah mereka berdua. "Shut! jaga suara kau." tegur Clayrie. Emma tersengih. "Sorry." Dia duduk di sebelah Rosse. Sampul yang ada di tangannya diletak atas meja. "Apa tu?" soal Rosse. "Surat jemputan ke majlis ulang tahun Raja Diaz." jawab Emma. Mata Clayrie terbuka luas, senyumannya melebar. Emma tersengih melihat perangai Clayrie. Dari Clayrie kecil, dia minat terhadap Raja Diaz. Baginya Raja Diaz adalah idolanya dan dulu gambar Raja Diaz penuh di biliknya. "Kau dah kenapa?" tanya Rosse pada Clayrie. "Raja Diaz tu idola Clayrie." sampuk Emma.

"Hensem sangat ke sampai buat kau tersenyum tak ingat dunia?"

"Hensem lah! Nanti kalau kau jumpa dia, mesti kau jatuh hati punya." balas Clayrie, ceria.

"Kau nak tahu tak kenapa Clayrie suka Raja Diaz?" Dengar je soalan Emma, Clayrie terus mendekati Emma lalu menutup mulutnya. "Eh tak payah la Rosse, tak penting pun." kata Clayrie sambil tersengih segan. "mhm! hmm!" Emma menolak tangan Clayrie. Nafasnya tercungap cungap.

Dia ni nak bunuh aku ke?! gila betul!

"Matilah kalau kau tutup hidung aku!" Clayrie tersengih. "Sorry hehe." Rosse ketawa melihat gelagat mereka berdua. "Cerita la Emma, aku pun nak tahu juga."

"Eh tak payah la tahu Rosse." pujuk Clayrie. Kalau Emma cerita, jatuh la maruah dia. Seronok pula Emma menyakat Clayrie. Masa macam ni la nak kenakan Clayrie. Bukan senang nak tengok dia segan macam tahi kucing.

"Tak apa la jangan malu." kata Rosse. Clayrie bersandar sambil mengeluh pasrah. "Ok fine, Ceritalah." suruhnya pada Emma. Dengan semangat Emma menganggukkan kepalanya.

"Dulu Raja Diaz ada datang ke Istana dan menginap disini selama 2 hari 1 malam sebab urusan kerja. Raja Diaz ni sahabat ayahanda kau sejak sekolah lagi." Rosse terangguk angguk mendengarnya. Baru kali ni dia tahu kalau papanya ada sahabat selain Uncle dan Auntie. Teringin juga la nak tengok dan berkenalan dengan sahabat papa.

"Lepastu?"

"Masa tu pula, Clayrie tengah berlatih terbang. Dia selalu kena buli dengan Daniel sebab tak pandai terbang. Jadi, dia beranikan diri untuk berlatih. Tapi dia pergi panjat pokok. Masa dia dah panjat tu, dia nak terjun. Kebetulan pula Raja Diaz nampak. Masa dia terjun dia tak dapat nak kembangkan sayap dia tapi nasib baik Raja Diaz sempat tangkap. Kalau tak cium tanah la jawabnya." Pecah ketawa Rosse. Muka Clayrie pula merah padam tahan malu.

"Belum habis lagi, sejak Raja Diaz tolong tu, selama 2 hari dia ikut je kemana Raja Diaz pergi. Kalau boleh tidur pun nak sama sama." terkejut Rosse di buatnya. Memang betul peminat dia ni.

"Tapi tu dulu la. Sekarang dah tak okayh. Aku ni sedar diri juga." sampuk Clayrie.

"Tapi kau masih suka dekat dia kan?" soal Emma. Clayrie menggelengkan kepalanya.

"Aku cuma anggap dia idola aku je."

"Raja Diaz tak ada anak ke?" tanya Rosse. Mereka berdua memandang Rosse lama.

"Kenapa korang pandang aku macam tu? ada yang salah ke?" Mereka berdua menggelengkan kepalanya. Emma mengambil cawan berisi teh dan menghirupnya.

"Ada je. Kenapa?" balas Clayrie.

Dunia fantasi: Twins (slow update)Where stories live. Discover now