Bab 29

1.1K 114 28
                                    

Rosse berjalan menuju ke balkoni sambil membawa dua gelas minuman. Saat di balkoni, dia hanya melihat seorang lelaki namun tiada Rossie disitu.

"Mana pula dia pergi." bisiknya sambil mata melilau mencari Rossie. Namun dia merasa ada seseorang sedang memerhatinya. Rosse memandang ke arah lelaki yang sedang memandangnya.

"Perempuan pelik." panggil lelaki tersebut. Dahi Rosse berkerut. "Saya ke?" Lelaki menghampiri Rosse sambil tersenyum sinis. "Cepat betul kau tukar baju kan. Eh, bukan baju je. Rambut, muka kau dan.. perangai kau. Tadi bukan main sejuk je. Muka pun macam tembok." bidasnya. Terkebil kebil mata Rosse dengar bidasannya.

"Apa maksud awak ye?"

"Otak kau pun tertukar ke? cepat betul kau lupa pasal tadi." terburai ketawa Rosse. Baru dia paham maksud lelaki di depannya. Lelaki ni mesti ingat dirinya Rossie.

"Dah kenapa kau ketawa? gila eh?"

"Eh tak, nampaknya awak dah salah orang ni."

"Ha? salah? kau ingat mata aku dah rosak ke sampai salah orang?"

Rosse tersengih.

"Yang awak nampak tu, kembar saya. Nama dia Rossie, saya pula Rosse." Makin tak paham lelaki tu dengan ayat Rosse.

"Kembar? merepek apa kau ni. Mana ada dalam dunia ni dilahirkan kembar."

"Memang tak ada. Tapi kami berdua yang pertama lahir kembar. Yang awak jumpa tadi tu yang pakai dress hitam kan?" Lelaki itu menganggukkan kepalanya.

"Ha dia la kembar saya."

"ye ke? jangan nak tipu la. Kau dah tukar baju sebab baju kau kotor kena minuman tadi tu yang kau pakai baju lain kan." katanya yang masih lagi tak percaya. Rosse tergaru garu kepala tak tahu nak jelaskan macam mana lagi supaya lelaki tu percaya.

"Kau ingat aku bodoh? dasar perempuan pelik. Kau sebenarnya sajakan kata macam tu sebab nak borak dengan aku. Betul tak?"

"Eh bukan, bila masa pula saya nak borak dengan awak? Lagipun awak yang tegur saya dulu." bantah Rosse. Confident bukan main tinggi laki ni.

"Tak payah nak mengelak lah. Jujur je la, semua perempuan sama je. Nampak muka hensem mula la menggedik." Rosse terdiam. Tak tahu ingin balas apa. Lebih baik dia diam daripada terus menerus membalasnya. Nanti jadi masalah besar pula.

"Jangan samakan kembar aku dengan perempuan yang selama ni kau jumpa." Mereka berdua memandang ke arah empunya suara.

"Rossie, kau pergi mana? dari tadi aku cari." Rosse menghampiri Rossie. Lelaki itu terkejut melihat mereka berdua.

"Korang... betul kembar?" Rosse menganggukkan kepalanya. "Ni la Rossie yang awak maksudkan tadi." terdiam seribu bahasa lelaki tu.

Padan la sebab tak percaya kata orang. Rossie memandang sinis. "Aku rasa kau patut minta maaf dekat dia dengan apa yang kau kata tadi." Lelaki itu menghela nafas.

"Maaf, atas apa yang aku cakap tadi." Rosse tersenyum.

"Tak apa, lagipun bukan salah awak. Kalau jadi dekat orang lain pun dia akan buat benda sama." Lelaki itu terpana dengan sikap Rosse. Berbeza dengan kembarnya di sebelah.

Rossie berjalan mendekati lelaki itu. "Rossie apa kau nak buat?" tanya Rosse. Namun Rossie hanya diam dan terus mendekati lelaki itu. Dia berdiri di sebelah lelaki tersebut. Kepalanya mendongak sedikit melihat langit. Manakala lelaki itu menghadap Rosse yang tak jauh darinya.

"Aku cuma nak pesan, walaupun dalam dunia ni ada 99 peratus perempuan yang menggedik dengan kau, tapi kau kena ingat. Ada baki 1 peratus yang menyampah dengan kau. Salah satunya aku dengan dia." katanya perlahan. Namun dapat di dengar oleh lelaki tersebut.

Dunia fantasi: Twins (slow update)Where stories live. Discover now