Ep 16

298 31 1
                                    

Saya akan cepatkan saya punya update ok..seb Kiat pon akan sekolah tak lama lagi..ok tu jer..enjoyy!!

*******
Selesai makan,mereka semua naik ke bilik masing² untuk membersihkan diri. Mak mah menunjukkan bilik Amirah,Aisy,Hana dan Tasneem.

Bilik Tasneem

Bilik Tasneem

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bilik Hana

Bilik Aisy

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bilik Aisy

Bilik Amirah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Bilik Amirah

Mereka membersihkan diri mereka

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mereka membersihkan diri mereka.

Malam...

Mereka semua lepak di ruang tamu. Mak Mah pula sedang mengemas meja makan. Aisy,Amirah,Hana dan Tasneem menawarkan diri untuk menolong tapi Mak mah menghalang mereka. Jadi mereka pon pergilah ke ruang tamu.

"Bila korang nak gi umah parents korang?"tnya Namjoon.

"Emmm maybe lepas konsert kot..ingatkan nak tido sana sehari.."kata Hana.

"Ouhh.."

"Takpe kan kalau kitaorang nak tido kat sana sehari?"tnya Amirah.

"Up to you guys lah..tapi dengan syarat kitaorang nak tido sana jugak.."kata Jin.

"Alahhh,kenapa?"tnya Amirah tak puas hati. Sibuk jer.

"Nak ke taknak tido sana?"tnya Jin kepada Amirah. Amirah memuncungkan mulutnya sambil  memeluk tubuhnya.

"Haaa,muncung lah mulut tu panjang-panjang..  jadi macam muncung itik kang,baru tahu.."kata Jin. Amirah hanya memekakkan telinga sahaja.

Sunyi..

Semua sedang menonton televisyen dengan khusyuk.

"Oitt,bole Mak Mah join?"tnya Mak Mah yang baru tiba di ruang tamu.

"Ape plak tak boleh Mak Mah..duduk sini.."kata Tasneem lalu memberikan sedikit ruang kepada Mak Mah untuk duduk.

"Tengok Cite ape tuw?"tnya Mak Mah.

"Cite penthouse.."kata Jimin.

"Ouhh Cite nie.."

"Mak mah pernah tengok Ker?"tnya Hana.

"Takdelah..mak mah pernah dengar jer.."kata Mak mah dengan sengihan. Semua di situ tergelak.

"Mak mah...Aisy nak tanya something lah.."kata Aisy.

"Apedia..tanya jelah.."kata Mak mah.

"Mak mah dah lama Ker kerja kat sini?"tnya Aisy.

"Emmm,dalam 2 tahun lebih macam tu.."jawab mak mah dengan senyuman yang tidak pernah lekang dari bibirnya.

"Emmm,keluarga mak mah?"tnya Aisy. Terus pudar senyuman mak mah. Aisy yang perasan akan itu,terus melutut di depan mak mah lalu memegang tangan mak mah.

"Mak mah,maaf..Aisy tak maksudkan pon.."kata Aisy sambil memegang tangan mak mah. Mak mah tersenyum lalu menggosok belakang tangan Aisy.

"Takpe..mak mah tak ambik hati pon.."kata Mak mah dengan senyuman.

"Mak mah sebenarnya ada dua orang anak.. Dorang lah yang suruh mak mah pindah Korea Sebb Dorang kata senang lah Dorang nak tengok-tengokkan mak mah kalau mak mah tinggal sana Sebb Dorang pindah sana lepas Dorang kawin. Tapi sepanjang mak mah duduk sana,Dorang tak pernah lawat mak mah.. Mak mah ada jugak tanya kat Dorang bila nak lawat mak mah tapi Dorang kata Dorang buat dengan rumah tangga Dorang.. mak mah pon tak taulah nak cakap ape lagi..8 tahun mak mah hidup bersendirian dekat Korea sana. Mak mah kerja jual sayur kat sana tapi tulah bukan setiap dapat duit. Tengoklah orang beli ke tak sayur kita..kadang-kadang mak mah terpaksa ikat perut Sebb takde duit nak makan.."cerita mak mah. Air mata mak mah sedikit demi sedikit jatuh. Tasneem memberikan mak mah sehelai tisu.

"Mak mah dah call anak-anak mak mah beberapa kali dah Sebb nak cakap pasal kehidupan mak mah tapi Dorang tak pernah angkat call mak mah. Mak mah sedih sangat. Satu hari mak mah terjumpa dengan Suga,mak mah tak tahu pon yang dia nie idol Sebb time tu dia pakai baju biasa jer. So mak mah pon layan jelah macam biasa. Dia selalu datang dekat gerai mak mah tapi dia tak beli pon sayur,dia kata dia just nak teman mak mah. Mak mah pon tak halang lah Sebb mak mah pon sorang² jer kat situ. Satu hari tu suga suruh mak mah kemas semua barang² mak mah. First² mak mah peliklah kenapa dia suruh mak mah kemas baju mak mah,rupanya dia kata dia nak bawak mak mah balik Malaysia..start dari situlah mak mah kenal dengan bts nie.."kata Mak mah.

"Maaf mak mah kalau Hana tanya nie..anak² mak mah masih tak call mak mah Ker?"tnya Hana. Mak mah menggeleng sambil tersenyum. Walaupon jelas yang senyuman tu hanyalah senyuman palsu.

"Takpe mak mah..saya boleh jadi anak angkat mak mah.."kata Aisy sambil memeluk mak mah. Mak mah tersenyum melihat kecomelan Aisy.

"Ehhhh,asal pulak..saya eh anak mak mah.."kata Jungkook tak puas hati.

"Bluerkkkk..."kata Aisy sambil menjelirkan lidah kepada Jungkook. Jungkook terpaku melihat kecomelan Aisy. Hati dia berdegup kencang time tu.

"//Comelnya diaaa!!!//"jerit Jungkook dalam hati.

"Suka lah tu.."kata V sambil menyiku jungkook. Jungkook tersedar lalu menjeling V.

"Dah2 takyah gaduh..kamu semua mak mah anggap sebagai anak mak mah okay.."kata Mak mah sambil menggosok kepala Aisy yang berlapik dengan tudung itu.

"Ehhhh,dah kol 11 lah..jomlah naik..esok korang consert kan.."kata Tasneem.

"Consert malam sayang.."kata V. Terus merah muka Tasneem apabila V memanggil dirinya sayang. V yang baru tersedar apa yang dikatakan oleh dirinya,terus berubah merah mukanya.

"Sayang?uuuu korang bercinta Ker?"tnya Jhope.

"Mana adalah oppa.."kata Tasneem.

"Dahlah,Aneem nak naik tidur..ngantuklah.." kata Tasneem lalu bangun dan berjalan naik ke atas.

"Malu lah tu.."kata Aisy.

"Akak dengar eh,Aisy.."kata Tasneem dari atas. Cepat² Aisy menutup mulutnya. Semua di situ tergelak.

                              ~ bersambung ~

[C] TAKDIR KITA-BLACKBANGTANWhere stories live. Discover now