Elin
21 augusti, 1994
Imorn börjar äntligen åttan! Som jag och Hedda sett framemot det här. Äntligen är vi inte yngst på högstadiet längre, och det är i åttan man får åka på klassresa till lägerskolan. Sen får vi praoa för första gången också. Men det jag ser mest framemot är att jag och Hedda ska ha våra nya jeansjackor på oss, vi köpte dem i gallerian förra veckan. Sen hoppas jag att det börjar nån ny söt kille i klassen, för dom som går nu är så töntiga.
Men nu är klockan nästan elva och jag måste sova, Annars kommer jag va en död fisk imorn!
Hej puss ses!Hedda
Klockan är 6:30 när Heddas väckarklocka ringer. Den är rosa och glittrar, och bredvid den står ett foto på Elin och henne när de var i Sandhamn i åttaårsåldern.
Hedda försöker stänga av klockan med handen men lyckas istället välta den så den flyger nerför golvet. Hon stönar högt och tänder lampan.
Idag börjar hon åttan. Igår var hon exalterad, nu vill hon bara somna om. Men i köket väntar mamma med frukosten.
"Hej mullen! Jag har ställt fram din medicin, ostfralla och varm choklad på bordet" säger mamma Lotta där hon står i hallen och gör sig iordning för att gå till jobbet. Hon jobbar på en särskola.
"Hur känns det att börja åttan nudå? Kom ihåg att inte flamsa på lektionerna med Elin, försök ta ansvar nu" ältar mamma utan att vänta på svar innan ytterdörren slås igen.
Åh! Varför är mammor så jobbiga?!Elin
Elin har tio minuters gångväg till skolan, så hon behöver oftast inte stressa. Nu är hon påväg till Heddas villa, för de har alltid sällskap med varandra. På sig har hon jeansjackan som hon köpte tillsammans med Hedda. Fan vad fräcka de kommer va!
Hedda springer fult mot Elin. Hon har en hästsvans i en rosa schrunchie, och Elin har lockigt hår med en schruncie i lila färg på hövvet. Tillsammans sprätter de mot skolan. På vägen pratar de om livet och Hedda hoppas att det kommit några nya sexiga lärare som ska undervisa. Fast mest hoppas hon att Alkur ska titta på henne, kanske tillochmed prata med henne och berömma hennes fina rosa tröja.
"Men Alkur är så taskig! Och han retas alltid med mig, och sen är han elak mot dig. Han spillde tacosås på min kjol en gång med flit" ältar Elin.
"Men han har förändrats, och jag tror inte han är lika omogen längre" försöker Hedda intala sig själv. Hmmmm.
Nu är de framme i skolan. De nya sjuorna ser så små ut, och står med sina mentorer och väntar. Egentligen är det inte så stor skillnad på sjuan och åttan, de vet dom. För dom är inte dumma. Men det är bara så skönt att inte vara yngst, tycker Elin och Hedda. För de är coola nu.
"Elin!" hörs en röst bakom dem säga, och i samma stund står Stig Helmer vid tjejerna. Stig Helmer är Elins pappas bästa kompis son, så deras familjer är alltså bra vänner. Men Elin tycker det är lite pinsamt att hänga med Stig Helmer, för han är typ töntigast i hela skolan.
"Jag ska gå och leta efter Alkur och grabbarna" piper Hedda och springer iväg. Kvar blir Stig Helmer och Elin. Tillsammans sprätter de in i korridoren för att gå till aulan där det ska bli upprop. Elin vinkar till en av de gamla klasskompisarna, Josefin heter hon. Josefin är bästa kompis med Jeanette, och de kallas för Jossan och Nettan av alla.
"jag har läst massa tågtabeller och nu kan jag nästan allihop!" skryter Stig Helmer glatt.
"Intresseklubben antecknar!" säger Jossan som har hört och Nettan fnissar. Vid Jossan och Nettan hänger även Alkur och hans kompisar, Elliot och Jokku. "Nejmen hej Tuff Tuff! Fina glasögon!" säger Elliot och tar Stig Helmers glasögon. "Hallå! S-sluta!" protesterar Stig Helmer. Alkur står bredvid och flinar åt Elin. "Jaså du Elin, du hänger med såna där?"
YOU ARE READING
Skolan!
ChickLitHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...