Det är tisdag den 12 december, och klassen har sin sista Luciarepition i Rokkmokks kyrka. Tomas Ledin dirigerar med händerna för att klassen ska veta hur de ska sjunga.
Imorgon är det alltså Lucia. Och hela högstadiet samt 8B:S föräldrar är inbjudna i kyrkan. Allt är planerat till punkt och pricka.
Nettan står i mitten och hon har vit skrud och krona på sig. I kronan brinner det riktiga ljus...
Tomtarna sitter på en bänk längst fram. Efter första låten (Natten går tunga fjät) är det dags för Midnatt råder, sen Goder afton då alla förutom tomtarna och pepparkakorna sjunger Efter det ska Nettan sjunga Gläns över sjö och strand och som Hedda (och lärarna) befarat låter det som en skadskjuten kråka.
"Baaaaarnen och heeeerdarna!" sjunger hon med kraxande röst. Som den kolleratursopran Hedda är vill hon bara försvinna, det är tortyr att lyssna på...men just nu är hon tvungen att stå bredvid Jossan i tärnlinne och fake-le.
Nu är det stjärngossarnas tur. Alkur och Elliot står längst bak och de tar i med sina mörka röster. "Staffan var en stalledräng vi tackom nu så gäääärna han vattnar sina fålar fem allt för den ljusa stjääärna"
"Det är bra killar, men Alkur, du tar lite väl mycket plats, man ser knappt Stig-Helmer" säger Tomas. Alkur blir brysk.
Jonas har övertalat Heik att vara tomte mot att han slipper vara med i teatern nästa termin. Så nu sitter Heik med de andra tomtarna och håller en lykta.
När de övat klart tar Heik Nettan lite åt sidan. Nettan ser lite konfunderad ut när Heik räcker över en flaska till henne.
"Här är medicinen jag snackade om! Den kommer göra rösten perfekt över natten, man kommer inte märka att du låter som en enbent skata" säger Heik och fastnar i ett leende.
"Tack, men lova att den inte är äcklig" säger Nettan och tittar osäkert på flaskan.
"Nejdå! Den smakar kanske lite kyckling, men det är ju gott" försäkrar Heik.Efter övningen är det vanlig lektion; matte. Hedda och Elin försöker koncentrera sig på uppgifterna men de tänker bara på om Heik skött sin del av avtalet.
Jossan och Nettan sitter längst bak i klassrummet med resten av coola gänget. Men ser inte Nettan lite krasslig ut?
"Är du sjuk Nettan?" frågar Jan. Nettan svarar inte men hennes hand skakar.
"Oj, du får nog gå hem" säger Jan.
"Men nej! Jag kan inte vara sjuk, jag ska fan vara Lucia imorn" fräser Nettan.
"Nu går du hem på en gång, så du inte smittar andra" säger Jan bestämt. Han är en hård och rättvis man.
Nettan plockar ilsket ihop sina saker och går ut från klassrummet. Lektionen fortsätter.
När det två timmar långa passet nästan är slut landar en lapp på Elins bänk. Hon öppnar den diskret och läser den.
Hejsan', Elin. Jag har gett Nettan "medicinen" nu, förhoppningsvis börjar hon kräkas. /Heik
Elin skrynklar snabbt ihop lappen och lägger den i bänken så inte Jan ska hinna se.På kvällen kan Hedda inte sova. Hon är faktiskt orolig på riktigt. Hon frågade Elins mamma om man kan bli sjuk av rå kyckling. Elins mamma berättade att man kan få något som heter Salmonella och det kan vara dödligt. Tänk om de dödat Nettan nu? Då är de mörderskor!
13 december, 06:55
Luciafirandet börjar 8 och Nettan är inte på plats. Tomas tittar stressat på klockan.
"Vi har inte tid för det här! Vi måste ge oss iväg nu" säger han. Jonas nickar instämmande. Sen ler han mot Hedda.
"Annars blir det Hedda som får vara Lucia, om Nettan inte behagar dyka upp. Ja, så är det ja" säger han.
Jag måste bli Lucia! tänker Hedda och glömmer alla skuldkänslor.
I samma ögonblick slås dörren upp och Nettan kommer in. Hon har på sig sitt lucialinne och ser inte alls sjuk ut, bara lite blek.
Jonas ser nästan besviken ut. "Ja, men då kan vi väl börja gå ner till kyrkan. Ja, det gör vi ja."Väl i kyrkan får de öva en gång till så allt sitter innan föräldrar och övriga elever samt lärare får sväva in. Nettan ser fortfarande blek ut men övertygar Tomas om att hon mår bra. Tomas har dagen till ära en röd och vit glittrig kavaj.
"Är du säker på att du mår bra?" frågar Elin Nettan. Nettan får en bryskhetsrynka.
"Som om du bryr dig" säger hon.
Tomas klappar i sina seniga händer.
"Okej Nettan, nu kör vi ditt solo en sista gång" säger han.
"Strålaaaaande stjääääärna" kraxar Nettan fram. Mer klarar hon inte innan hon böjer sig fram och kräks- rakt över Heik!
"Vad fuck gör du!!! Du kan inte fucking spy på mig! Jag gav dig en kycklingdryck, är detta tacken!!" skriker han.
"Tyst Heik!" fräser Elin.
Jonas suckar högt för sig själv och Tomas ler tålmodigt och ber Jossan att hjälpa Nettan ut ur kyrkan.
Sen tittar han på Hedda.
"Hedda, kan du snälla tänka dig att hoppa in som Lucia på så här kort varsel"
"Ja..men jag har ju varken ett rött band eller en Luciakrona" säger Hedda tveksamt.
"Men det har jag!" säger Elin som självklart är förberett. Ur sin ryggsäck plockar hon fram en luciakrona och ett vackert rött sidenband.
Jonas ser på Hedda och tänker på hur vacker hon kommer vara som Lusse brud, nu står hon så fint och tindrar medan Elin och Stig-Helmer hjälps åt att tända ljusen i hennes krona.
Tomas stryker bort en tår runt ögat. "Förlåt, jag blev lite sentimental. Nu kör vi, ungdomar!"Människor sitter på varje kyrkbänk och ser förväntansfulla ut. I kyrkan spelar Jonas lite trallig julmusik i väntan på tåget. Tomas går fram och tillbaka och ser lite stressad ut. Tänk om nåt går snett?
Det är mörkt i kyrkan förutom de tända ljusen som sitter på väggarna. Ett tu tre, vad ska nu ske?
Plötsligt öppnas dörren till kyrkan försiktigt och tåget svävar in. Längst fram går Hedda, som Lucia! Hennes blonda hår lyser som guld i eldens dunkla sken. Hon har händerna såhär 🙏🏻 och går långsamt fram medans hon sjunger Natten går tunga fjät tillsammans med resten av tåget. Bakom henne går stjärngossarna, sen tärnorna och sist pepparkakorna samt tomtarna.
"Hennes mor skulle varit så stolt" grätar Elins jammi tyst.
Tåget svävar fram så de står längst fram i kyrkan. Tomas tar över pianospelandet vilket gör Jonas lite brysk.
"Jaha ja. Så var det med det. Inget mer piano, va"
Efter Luciasången är det dags för midnatt råder och Heik sjunger med en nasal röst där han sitter i sin tomtedräkt. Sen är det Goder afton. Alkur och Elliot står i sina fejna långa strutar som de pyntat så fint med guldstjärnor. De sjunger med mörk stämma. Sexigt, tycker Hedda. Men nu är det dags för Heddas solo...
Hon tar ett djupt andetag och börjar sjunga med klar och ren röst.Gläns över sjö och strand, stjärna ur fjärran,
du som i Österland tändes av Herran.
Stjärnan från Betlehem leder ej bort, men hem.
Barnen och herdarna följa dig gärna,
strålande stjärna, strålande stjärna.Natt över Judaland, natt över Sion.
Borta vid västerrand slocknar Orion.
Herden, som sover trött,
barnet, som slumrar sött,
vakna vid underbar korus av röster,
skåda en härligt klar stjärna i öster;Gånga från lamm och hem, sökande Eden.
Stjärnan från Betlehem visar dem leden
fram genom hindrande jordiska fängsel
hän till det glindrande lustgårdens stängsel,
Hän till det glindrandelustgårdens stängsel.Armar där sträckas dem, l ord där viska,
viska och räckas dem, ljuva och friska:
Stjärnan från Betlehem leder ej bort, men hem.
Barnen och herdarna följa dig gärna,
strålande stjärna, strålande stjärna.När låten är slut applåderar alla. Jonas är stum. För det är nu han inser...han är kär i Hedda..men han är ju hennes magister!
Han kan inte ta blicken från henne och står still ett tag, sen sätter han sig på en kyrkbänk istället. "Jaha ja"
Nu är det dags för Staffan! Med Alkur och gossarna!
Alla stjärngossar sjunger så manligt de kan. Alkur sjunger högst, han är det enda man hör. Elliot försöker hänga på. Hans ljus han har i sina händer lyser upp hans skoliosliknande ansikte.Sen är det pepparkakornas tur. Elin har en gullig pepparkaksklänning och lockigt hår, hon ska dela ut pepparkakor till föräldrar och elever och lärare. Robert får två stycken och han biter sig i l ordet när han ser Elin.
När Luciatåget är slut svävar tåget ut igen genom kyrkporten, och de sjunger Sankta Lucia en gång till. När porten stängs applåderar alla! Wehoo!
Efter firandet är det dags att sprätta tillbaka till klassrummet. Man behöver inte byta om, så de flesta sitter med sina lusseskrudar. De har svenska just nu och Marcus böjer sig över Hedda för att hjälpa henne med hennes dikt om julen.
Plötsligt knackar det på dörren och två poliser sprätter in. Marcus harklar sig. "Och vad är nu detta?"
"Går en Heik i denna klass?" frågar en av poliserna och han spejar ut över klassrummet.
Heik ger ifrån sig ett läte och den manliga polisen ger sin kollega ett tecken. Kollegan skyndar fram till Heik, sätter handbojor på honom och drar iväg honom!
"Men hallå??? Vad händer?"
Alla elever är chockade. Men desto mer chockade blir de när de hör nästa mening yttras.
"Heik bjöd er klasskamrat på en drink med rå kyckling. Det är klassat som mordförsök här i rokkmokk" säger manliga polisen.
"Han är häktad tills vidare!" säger kvinnisen och de föser ut Heik ur klassrummet. Ingen förstår vad som pågår. Mordförsök?! Rå kyckling?
YOU ARE READING
Skolan!
ChickLitHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...