Äntligen är det dags för den årliga balen för högstadiet! Som alla längtat.
Elin och resten av balkommiten har varit så duktiga!
Det finns ett schema för balen:
18:00 välkomstdrinkar och mingel
18:30 quiz om medeltiden
19:30 måltid
20:15 fri dans
21:00 teater om medeltiden
22:00 slut!
W
Elin och Hedda ser ut som riktiga medeltidsflickor. Hedda har en krans i håret och en lång vacker skrud. De står vid ett av långbordet och sippar på bål. I bålen simmar det geléråttor och geleloppor. I ett av hörnen står det en skampåle där det är hål för huvudet och händerna.Balkommiten har röstat vem som ska få stå i skampålen under dansen för att det ska bli mer
verklighetstroget. Det blev sjävklart Heik.
Han svär för sig själv där han sitter i ett hörn och äter kyckling. Han är utklädd till narr.
Rektor Rakkeldokk har hyrt in ett band som spelar medeltidsversioner av kända låtar. Just nu spelas en medeltidsversion av Inget stoppar oss nu. Elin och Hedda snurrar lyckligt runt på dansgolvet. Nettan och Jossan är utklädda till prinsessor. De har korkskruvslockar och står och snackar skit om alla.
"Kolla, en pestdoktor" säger Elin och pekar mot andra halvan av dansgolvet. Mycket riktigt, där står en pestdoktor. (Han börjar dansa som i videon)
Han dansar fram till flickorna och tar Heddas hand och smeker den ömt. "Får jag lov min sköna dam?"
Hedda fnissar och följer med den anonyme doktorn på dansgolvet.
Doktorn lägger sin hand på Heddas höft och de börjar snurra runt.
Elin blir kvar ensam och sippar på sin bål. Hon ser sig omkring och ser att Robert och dramaläraren Jonas står en bit bort och pratar. Hon möter Roberts blick och han ler mot henne och vinkar lite lätt. Elin vinkar tillbaka.
"Nämen! Står du här helt själv?" Hörs Stig Helmers röst. Han är utklädd till torpare.
"Ja, Hedda dansar med den där doktorn" säger Elin.
Stig skrockar. Sen tittar han på Elin. "Är du redo att skaka loss?"Bandet spelar massa bra låtar! What is love, take on me och dancing queen.
När dancing Queen spelas dansar en massa utklädda råttor in på golvet. En av råttorna kliver upp till bandet och tar en mikrofon.
We are the dancing rats
Big and sick
And we spread the plagueeee
Dancing raaats
Feel the stench of the dyiiing peeeeps, oh yeah
Fleeeeas on raaaats
Rats and fleeeeeas
Having the time of our liveeeees!Alla klappar i takt när Marcus försöker sig på ett danssolo. Han är en kock och kastar sin kockmössa ut till publikhavet.
Hedda fångar den.
"Vackraaaaa blondaaa flicka!" tjoar Marcus.Nu är det dags för medeltidsquiz. Robert har själv knåpat ihop den och som en tupp är han mallig som få. Han har själv gjort lagen.
Elin är med Mia och Stig Helmer. Hedda är med Alkur och Petrus.
Det är som en tipsrunda, man går runt i lokalen och det lag som får mest rätt vinner...äran.
"Okej hörni! Nu kör vi! Medeltidssmyg!" tjoar Mia.Första frågan är:
Vad var korstågen?
1. Ett slags religiöst fälttåg
X. Ett tåg som åkte med lik
2. Ett luciatåg"Ha! Det kan jag!" säger Alkur och kryssar för 2 på pappret. De sprätter vidare till nästa fråga.
Vilka/vem spred pesten?
1. Heik
X. Råttorna/lopporna
2. Hajar och dinosaurierAlkur kryssar för 1.
När alla lag svarat på alla frågorna är det dags för Robert att rätta. Under tiden är det dags för måltid. Det är hamburgare och äkta pommes från Amerikat.
"Finns det salladsbuuuhareee" säger Hedda och får en stor salladsburgare på sin tallrik. Alla äter med god aptit. Till födan dricker de medeltidsbrygder.
Hedda ser sig om efter pestdoktorn, men han är bortom synläge. Var tog han vägen...?
Elin äter massa pommes och njuter av livet.När de ätit klart är det dags för lite fri dans. Hedda och Elin börjar dansa en inövad dans (som tösabitarna högst upp)
De dansar runt och sträcker ut armarna och snurrar. Tomas Ledin tar upp sin blockflöjt och börjar spela en trudelutt.
Fler och fler börjar haka på dansen och snart dansar alla lika stelt. Det är som att de svävar!
Alkur knuffar på Elliot och de joinar dansen och snurrar runt i piruetter.
Alla byter danspartners och efter ett tag hamnar Elin med Robert som är klar med rättningen...
Han tittar generat bort. "Hehehe, ja detta var verkligen en dans"
Sen böjer han sig fram mot Elin. "Du har den enda tidsenliga kostymen, den klär dig..."
han tar Elins hand och håller den, sen harklar han sig och går iväg.ÄNTLGIDN är det dags för teatern!!!
Jonas har planerat allt tillsammans med de andra lärarna. Den korta pjäsen handlar om att drottningen, som spelas av rektor Rakkeldokk, misstänker att någon har drabbats av pesten.
Daniel spelar ett sändebud, Marcus spelar en klumpig betjänt, Robert spelar kungen. För han är fucking king!
Sen så spelar Petra Mede prinsessan Ballerinakex. Tomas spelar en trubadur.
Här är en av scenerna:Daniel: Sändebud! Sändebud! *lämnar över ett papper till drottningen*
Rektor Rakkeldokk: Se så. Gå din väg nu.
(Rektor Rakkeldokk gör till rösten för att låta som en kvinnis.)
Rektor Rakkeldokk: VAR ÄR MITT TE?!
(Marcus snubblar fram med en tillbringare på en bricka, när han får syn på Heik blir han provocerad och tappar den)
Jonas harklar sig. "Ja, eh. Det där var inte planerat" säger han.Pjäsen fortsätter och Robert blir brysk när han hör någon hosta.
"Vem har tagit med smittan i mitt hus?! Fånga den!"
Rektor Rakkeldokk nickar instämmande. Och nu kommer det in en parad av utklädda råttor. Alla i publiken undrar vad som försigår.
Rektor Rakkeldokk kliver ner från tronen och blir uppburen av råttorna som samlas i en ring och börjar dansa.
Alla klappar takten, och när pjäsen är slut får den stående ovantioner.
Men även det roliga tar slut nån gång, och nu är klockan 22 vilket innebär att det är dags att gå hem.
"Bästa kvällen nånsin" tjoar Elin. Hedda instämmer.De somnar så fort de kommer hemhem, och de orkar inte ens kolla på rederiet. Men Hedda hinner skriva i sin dagbok innan John Blund tar emot henne.
Kära Dagbok
Jag är nog kär igen..i Jonas! Något sprakade till inom mig under teatern. Han är en sån fantastisk regissör!
Men..jag måste också erkänna..pestdoktorn jag dansade med gjorde mig lycklig. Han dök aldrig upp igen efter dansen..jag förstår inte varför..han var så underbar!
Men nu måste jag sova. Godnatt
YOU ARE READING
Skolan!
ChickLitHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...