14. Makeover

13 0 0
                                    

Fredag kväll
Stig Helmer vänder och vrider på sig i sängen. Han kan ej få en god natts sömn, den enda i hans tankar är Odin. Klassens prins, årskursens Romeo.
Men han har ingen chans. Hur skulle han få Romeo? När han själv är en töntig version av Merkutio?
Och vad är det som händer? Han har aldrig förut haft dessa känslor för en man. Och den första är Odin!
Nej, det måste ske en förändring. Han kan inte vara en glasögontönt som samlar på tabeller av tåg. Han måste bli som Alkur och hans gäng. Och då gäller det att se ut på ett visst sätt.
Det är då han bestämmer sig. I helgen ska han bli en ny Stig Helmer. Av med glasögonen; på med gympadojjorna!

Måndag morgon

Elin stänger skåpet med en smäll. "Alltså fyfaaaaaaannnn vad tråkiGT med matte!" klagar hon. Hedda, som har dyskalkyli, håller med. Ingen av dom fattar nåt. Matte och idrott är de enda ämnena Elin har svårt för. Hon får kämpa för ett G. Och Hedda har IG.
Idag ska de börja med algebra i koordinatorsystem och ekvationer. Två timmar har de.
"Alltså jag fattar inte varför vi ska kunna detta" fortsätter Elin. Hedda har slutat lyssna och stirrar rakt framför sig.
"Hallå? Hedda? Jorden anropar!" säger Elin. Sen ser hon vad Hedda kollar på.
Genom skolkorridoren går en kille med vax i det mörkbruna håret. På sig har han collegejacka och en T-shirt under. Han har Levis jeans 501 (det är modellen) och ett par Adidasskor.
"Vem är det? Är han ny eller" säger Alva som kommit fram till Elins skåp.
Killen går med en konstig gångstil, nästan tillgjord, fram till tjejerna.
"Tjena! Jag är Stig, ni kan kalla mig Stickan!" säger han med en mörk röst.
"Stig Helmer?! Okej, vad har du gjort? Var är glasögonen och vad fasiken har du i håret?" undrsr Elin och drar äcklat bort handen från Stigs hår.
"Jag fick låna farsans hårvax" säger Stig.
"Men alltså, varför?" säger Hedda.
Odin kommer gåendes tillsammans med Alkur (de är vänner igen) genom korridoren och Stig suckar och följer honom med blicken.
"Strunt samma. Detta är mitt nya jag, det är dags för en identitetsbytning. Jag orkar inte va tågtönten längre" säger han.

Mattelektion

Jan-Banan går igenom ekvationer på vita tavlan och jobbiga Mia svarar och räcker upp handen hela tiden. Elin sover och Hedda skriver lappar som hon skickar till Alva.
Hon kastar dem till henne men en av dem landar på golvet vid Jokkus bänk.
Han plockar upp den och börjar läsa högt:
Jan-Banan?! Haha! Snarare fettobanan!
Alla i klassen skrattar. Stig Helmer, eller ja, Stickan, har ett nytt skratt som låter som en kille i målbrottet som berättar sexskämt.
"Hedda! Alva! Ni följer med mig till rektor Rakkeldokk. Det är strängt förbjudet att skicka lappar på lektionerna, och desto mer förbjudet att tilltala er magister på det viset."
"Hon har rätt ju" brölar Stig Helmer. Allt skratt tystnar. Jan ser förvånad ut. Sen brysk.
"Stig?! Detta trodde jag inte om dig. Ja, du får också följa med Rakkeldokk."
"Jag heter Stickan nu!" säger Stig nonchalant och sparkar iväg en stol. Sen pekar han långfinger åt tjejerna i klassen. Odin tittar storögt på honom och skakar på huvudet.
Stig smäller igen klassrumsdörren efter sig och tjejerna. Jan skakar besviket på huvudet.
"Jag som börjat banta..jag åt ju bara en halv tårta igår!"
Han sätter sig på stolen som rasar ihop.

Efter en lektion som känns som en evighet, ja även fast Elin var vaken i tio minuter max, plockar eleverna ihop. Elin blir ombedd av Jan att stanna kvar. Han harklar sig och plockar upp en tårta ur en av lådorna.
"Får jag fresta fröken med en tårtbit?"
"Nej tack" säger Elin artigt och Jan äter upp den. Sen rapar han.
"Vad är det som händer med Stig, jag börjar genuint bli orolig."
Elin suckar. "Jag vet inte. Jag ska ta reda på det."

"Stickan" sitter med Alkur, Odin, Jokku och Elliot i matsalen. De äter frikadeller.
"Jo Stickan, nu när du börjar bli en av oss, ska du få följa med oss på en speciell grej! Det är något TT-klubben gör efter skolan ibland" upplyser Jokku.
"Tt-klubben?" Stig Helmer är konfunderad.
Odin sitter helt tyst och kollar ner i sin tallrik. Han som brukar vara så pratglad.
"Tuffa tuffingars klubb" säger Jokku.  "Vi tänkte desarmera en bomb idag på ett höghustak, du får se det som ett inträdestest."
"Det låter ballt" säger Stig. Odin harklar sig efter sin långa tystnad.
"Du behöver inte göra det om du inte vill" säger han. Alkur stönar.
"Det är klart han ska! Han som blivit så tuff. Det är ju bara en liten smällare, vad kan gå fel?"
"Jag hänger på!" säger Stig och ler. Odin suckar och tittar bort medan de andra high fivar honom.

Stig skolkar tillsammans med de andra från sista lektionen. Ja, inte Odin då, han stannar kvar. Den sista lektionen är NO och när den är slut drar Odin Elin åt sidan.
"Okej, jag vet att du undviker mig och jag respekterar att du kanske inte vill snacka med mig efter det vi gjorde. Men detta handlar om vår kompis Stig. Han är helt förändrad och tänker desarmera en bomb. Han är beredd att göra allt för att va som Alkur och de andra. Vi MÅSTE stoppa honom innan han gör något annat hyss!"
"Men det är klart att han inte kommer desarmera en bomb" försöker Elin.
"Han kommer göra det, jag känner det på mig. Och något kommer gå fel om vi inte skyndar oss dit!"

Stig står med gänget i en öde skejtpark. Alkur och Elliot röker och Jokku dricker öl. Stig harklar sig.
"Var är bomben då?"
Alkur drar ett bloss och nickar mot ett höghustak.
"Den är däruppe i en väska, väl förvarad. Du kan väl klättra upp dit och hämta den Stickan?"
"Varför ska jag?"
Jokku slänger ifrån sig ölburken och spänner ögonen i Stig.
"Vill du hänga med oss så ska du göra som vi säger!"
Stig sväljer och börjar gå mot byggnaden som ligger precis vid skejtparken.

Odin och Elin går tysta tillsammans. Det är lite stelt och Odin harklar sig.
"Vi borde inte haft sex" säger han. "Nu känns allt konstigt!"
"Ja, verkligen. Kan vi inte bara va kompisar?" säger Elin.
Odin sniffar. "Jag känner röklukt! Jag tror Alkur är i närheten, kom!"
De springer så fort de kan, och efter ett tag får Elin syn på något. Hon pekar på en höghusbyggnad. En kille klättrar på en brandstege. Det är ju Stig!
"Men han är ju höjdrädd! Han vågar ju knappt gå över en bro!" utbrister Elin.
Odin går raka vägen fram till Alkur och slänger iväg hans cigg. Alkur suckar.
"Mannen, jag orkar inte mucka gräl igen. Vad är det frågan om?"
"tänker ni seriöst lura upp Stig på taket? Hur tänker ni? Och desarmera en bomb?!"
"Han är höjdrädd och kommer få astmaattack!" flikar Elin in.
"Men skärp er, det finns ingen bomb fattar ni väl" säger Elliot.
"Nähä? Varför ska han dit upp då? Och var är Jokku?" Odin söker med blicken men ser inte killen med det sliskiga håret och puckelryggen.
Elliot och Alkur utbyter en blick och de flinar.
"Jag går och hämtar Stig" säger Elin och springer iväg. Odin skyndar efter.

Stig känner vaxen sväva iväg från håret när han står i blåsten på höghustaket. Han hittade ingen väska och nu när han fattar hur högt upp han är börjar han få andningsproblem och panik. Benen börjar skaka som fan.
"Stig!"
Stig vänder sig om och ser Odin le. Han är så fin. Han sträcker ut handen mot Stig Helmer som försiktigt börjar gå fram.
Odin skakar på huvudet.
"Du är förändrad. Men vi får prata om det sen."
Han huttrar till. "Det är så kallt."
Stig tvekar inte en sekund när han tar av sig sin college jacka och ger den till Odin.
De ska precis gå bort från takkanten när Jokku i rasande fart kommer svävandes och ger Odin en så pass hård knuff att han halkar ner från taket med ett skrik.
Jokku backar chockat och tittar på Stig Helmer.
"Vafan...?" Sen böjer han sig över takkanten. På gatan ligger Odin med Stigs collegejacka över sig.
"Vad fan har du gjort?! Du dödade honom!" skriker Stig. Jokku har inga ord. Han bara stirrar på Stig.
"Jag trodde han var du.." Stammar han fram.
"Och vad ska det betyda?!"
"Det var inte meningen" grätar Jokku.

Några minuter senare är ambulansen på plats. Men det är förgäves. Odins liv är väck..
Han ligger på en bår med en filt över sig.
Elin sitter med Stig Helmer och pratar med en ambulansförare. Jokku hqr handbojor på sig och blir förd till en polisbil. Överallt tutar sirener.
Alkur och Elliot nekar såklart till brott. De har liksom inte ens gjort något...eller? För varför skulle egentligen Jokku knuffa Stig?

TILLBAKABLICK: håltimmen innan lunchen
Alkur och Elliot sitter inne på toan och röker varsin cigg. Deras vanliga ställe, dit ingen kommer. Hjärtat som är inristat på väggen innehåller bokstäverna A+E.
"Vi måste komma ut snart" säger Elliot.
Alkur suckar.
"Jag vet..men jag är körd..om pappa får veta om det här..om oss. Att hans son är..är..."
"Homo" säger Elliot. Han sätter sig bredvid Alkur och lutar huvudet mot hans axel.
"Pappa skulle köra ut mig. Jag skulle inte vara hans son längre."
"Kan vi inte rymma iväg? Försvinna. Bara du och jag."
Alkur kysser Elliot och precis då öppnas dörren. Stig Helmer tittar chockat på dem sen backar han ut och går därifrån.
"Fan också" säger Alkur.
"Han kommer berätta för alla! Som hämnd för att vi skojat med honom. Vad fan ska vi göra?"
"Vi måste tysta ner honom. Men vi får låta någon annan göra det." säger Elliot.
"Jokku" säger de samtidigt.
"Vi får säga att Stig sagt att Jokku är dålig på fotboll. Då kommer Jokku bli en riktig vildbase, och han får inte reda på om oss..."

Rip Odin

Skolan! Where stories live. Discover now