Idag är det äntligen 31 oktober-halloween! Elin och Hedda har planerat sina dräkter in i minsta detalj. Elin är en zombie-Rödluvan och Hedda är zombietörnrosa.
De ska gå runt i Elins villaområde och be om gottegodis. Dom som inte ger gottegodis ska få ägg kastade på dess boningar.
Elin hoppas på detta i gotteskålen: Bounty M&ms och jordubbsremmar
Hedda hoppas på: allt som ser roligt ut och som går att mumsa.Det var meningen att de skulle gå med Nettan, Jossan och Alva, men eftersom de fortfarande bråkar med Nettan och Jossan går de själva istället.
"Kan vi inte gå hem till den där nya bildläraren? Jag har hört att han ska vara skum" säger Elin.
"Men nej, han verkar ju schyst. Han ser bara lite hemlös ut" säger Hedda.
De har gjort en karta på vilka hus de ska gå till. De ska även gå hem till Robs hus och se om något konstigt händer idag också.
Plötsligt hörs ett skrik, ett skrik som är så genomborrande att det skulle kunna väcka en döing. En tjej som de känner igen från klassen under springer flämtande förbi täckt av blod.
"Spring! Han är lös!" skriker hon.
"Vem då?" utbrister Elin. "Hon luras sökert bara" säger Hedda. De fortsätter gå längst ned en allé, där dom rika bor. Dom har alltid gottegodis!
Ett rassel från buskarna hörs och tjejerna hoppar till. "Vem där? Vem där?"
Tystnad. Mer prassel.
"Hallå??? Sluta skräms, kom fram nu" säger Elin.
Det låter som att två knivar vässas mot varann och några sekunder senare hoppar denna varelse ut. Den har ett bälte med massa yxor i!Tjejerna skriker av rädsla och skyndar sig därifrån så de tappar godisskålarna.
Men clownen är snabbare och brottar ner Hedda som försöker sparka den.
"Sparka clownen!" skriker Elin. Clownen skrockar och har röstförvrängning.
"Små flickor! Försök inte smita. Ni har allt för små ben." Han håller fast Heddas händer och hon sparkar panikslaget i luften. Och nu sätter han sig gränsle över Hedda och höjer yxan.
"SLÄPP HENNE" hörs en brysk röst och en cykeltuta hörs. Elin känner igen rösten; det är deras bildlärare.
Daniel kastar sig av cykeln i farten och rusar fram till Hedda som fulgråter. Han slänger bort clownen med starka armar och en vild kamp börjar. Clownen vrålar och skriker.
Hedda ligger fortfarande på marken och kippar efter andan i panik. Nu har clownen övertaget och slår Daniel i ansiktet med båda händerna. Daniel skriker och grätar.
Det är nu Elin inte får fega ur. Hon smyger fram, tar paraplyet som ligger bredvid Daniels cykel och för sig beredd. Hon höjer spetsen och hugger clownen i nacken! Clownen skriker och vrålar, blod börjar rinna. Han tar sig för nacken och springer haltande iväg.
Daniel reser sig upp på skakande ben. Hans näsa är helt blodig och han har fått en redig jävla blåtira.
Elin öppnar sin väska och tar fram näsdukar. Hon har dem alltid till hands ifall hon får näsblod. Daniel tar tacksamt emot en och drar i ansiktet tills blodet är borta.
"Tack tjejer"
"Tack själv, du räddade Hedda" säger Elin. Daniel tittar på Hedda och rodnar.
"Ja, vad gör man inte för sin favoritelev!" skojar han. Sen blir han allvarlig.
"Hörni tjejer. Hedda kunde blivit både blind, stum och döv. Hon kunde dött! Det här var ett mordförsök. Vi måste få tag i clownens identitet och anmäla den för mordförsök och misshandel, plus innehav av vapen. Detta är ett mycket speciellt uppdrag" berättar Daniel.
"det är ett riktigt hemligtsmakeri. Men vi är med på uppdraget. clownen ska inte få skada mer oskyldiga män och kvinnisar" säger Elin och Daniel ler nöjt. Hedda står helt tyst.
"Ä-är jag din favoritelev?" stammar hon fram när hon tillsammans med Daniel och Elin går hem från allen. Elin går en bit framför.
Daniel tittar bort en stund. Sen ser han på Hedda med en intensivt mystisk blick. Hans hasselnötsbruna ögon glittrar.
"Mellan dig och mig..det kan jag verkligen påstå" säger han när han böjer sig fram mot Hedda. De stannar till ett tag och ser på varandra. Det känns som att tiden stannar.
Men visarna på kärlekens klocka börjar sakta röra sig igen när Elin harklar sig. "Kommer ni eller? Jag vill hem och kolla på dagens avsnitt av rederiet."När tjejerna kommer hem till Elin sparkar de av sig skorna. De går in i köket där Elins mamma allvarligt sitter med ett papper i händerna. Hon reser sig upp när hon ser tjejerna och möter Heddas blick. Hedda flämtar till.
"Är det där...?"
"Sätt dig ner, Hedda."
Hedda tar pappret och läser vad det står:
Estonia: upphittade lik.
Med stora röda bokstäver och en dödskalle!
Lotta Dahlaka.
Toko Dahlaka
Tokolika Papapa
Hedda flämtar till, och med sina skakande händer förlorar hon greppet om pappret. Det faller dramatiskt till golvet.
"MAmma..."
YOU ARE READING
Skolan!
ChickLitHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...