8. Kärlekståget har anlänt (med spya...)

19 0 0
                                    







HISTORIELEKTION<333

"Ungdomar, idag ska vi testa något nytt" säger Robert, historieläraren. Alla i klassrummet tystnar och lyssnar spänt.

"Ni ska bli tilldelade varsin historisk person som jag har valt ut. Sen ska ni ställa er här framme och säga faktan om personen, så ska vi andra gissa vem ni fått!" säger Robert och låter nöjd med aktiviteten. Alkur och hans kompisar suckar högt. "Men neeejj går vi på dagis eller" stönar de. "Man skulle ju kunna tro det" säger Vanja, tjejen som hade militärjacka första dagen i aulan. Hon har blivit bra kompis med bland annat Elin, Hedda och Liam. Robert ger Elin sin lapp och ler mot henne. I vanliga fall hade Elin dött på plats för det där leendet, men just nu vill hon bara spy. Hon har mått illa sen imorse. Hon läser vad som står på sin lapp; Drottning Kristina. På Heddas står det Ludwig den 14, och Hedda hatar honom för hon tycker att han är jätteäcklig.

"Kan man byta lapp?" ropar Nettan som sitter längst bak. Elin vänder sig om och blänger på henne. Visst, Nettan har betalt för jackan. Men det hon gjorde var faktiskt elakt. Robert tittar irriterat på henne. "Nu har ni den personen ni har, och de som tjafsar kan gå ut!" säger han bryskt. Nettan suckar. "Tror han att jag kan något om Bockstensmannen eller?" viskar hon till Jossan.

"Okej, vem vill vara först?" säger Robert glatt. Han ser över klassrummet för att hitta ett frivilligt offer. Det blir Stig Helmer som ser ut att vilja sjunka ner genom jorden. Alla eleverna förutom Elin och Hedda fnissar när han stelt ställer sig framför tavlan.

"Öhh.." säger han. "Vad ska jag göra?"

Robert ler ansträngande. "När levde din person?"

"På 1800talet" säger Stig Helmer tyst.

Intervju med Stig Helmer:

Jag fattar inte varför Rob gör såhär?? Han vet hur mycket jag avskyr att prata inför klassen, och det blir ju inte lättare när äckliga Alkur sitter och skrattar."

"Någon som har något förslag?" undrar Robert och väntar på att någon ska räcka upp handen. Elin ställer upp.

"Ja, Elin?" Robert ser lättad ut, Stig Helmer likaså.

"Är det en tjej eller kille?"

"En kille" svarar Stig. Då räcker Hedda upp handen.

"Har han uppfunnit något?"

"Ja, dynamiten" säger Stig. Robert skrockar. Vem kan det va, vem kan det va?

Elin ska precis säga att hon vet vem det är innan hon känner att hon måste kräkas. Hon reser sig snabbt upp och sprätter ut från klassrummet.

Hon har suttit och kräkts i några minuter innan det knackar på dörren till toabåset. "Elin? Är du därinne?" Det är Robert! Elin stelnar till.

"Ja..." säger hon och försöker att inte darra på rösten.

"Hur mår du?" säger Robert med sin underbara röst. Elin ställer sig upp med skakande ben och torkar sig runt m ordet, sen öppnar hon dörren.

Robert tittar oroligt på sin elev. "Vill du att Hedda eller jag går med dig till sjuksyster?" undrar han. "Du kan följa med" säger Elin tyst och de börjar gå tillsammans.

Skolsyster frågar Elin om hon har mått illa länge och hur det är hemma. Elin svarar tyst på alla frågorna.

"Äter du som du ska? Sover du dåligt?"

"Nej, jag sussar bra. Jag mår illa bara" säger Elin. Skolsyster nickar fundersamt.

"Har du fått din månatliga än, vännen?"

Oj! Den hade Elin helt glömt bort...när hade hon den senast? Hon skulle fått den för flera dagar sen. Hmmmm


"Ja..men den är sen tror jag." förklarar Elin. Skolsyster börjar se lite konstig ut. "Jaha..har du varit med någon...pojke..på senaste Elin?"
Elin tittar generat ner i knät. Faen va piiiinsamt.

"Jag tror det är bäst att du uppsöker en doktor" säger skolsyster till slut. Hon reser sig upp och öppnar dörren för Elin som med snabba steg går ut. Utanför hennes rum sitter Robert. Har han suttit och väntat?

Robert harklar sig och ställer sig snabbt upp. "Höhö jag lät klassen sluta tidigare i sin skrud" säger han.

"Hur gick det?" undrar han och låter orolig. Åh vad söt han är, tänker Elin.

"Det gick bra, jag ska till en doktor med mamma ikväll" säger hon. "Vad bra" säger Robert. De står tysta en stund.

"Är du redo för provet imorgon då?" säger Robert efter en stunds tystnad. Elin nickar och Robert ler. "Jag är säker på att det kommer gå jättebra, Elin. Du har alltid varit så duktig i mitt ämne"

"Hihii tack" säger Elin glatt. Skolklockan ringer och nu är det rast för alla barn. "Ta hand om dig" säger Robert till Elin och klappar henne på axeln.

TVÅ DAGAR SENARE..

"Okej, så om det är två streck så har jag alltså bebis i magen?" säger Elin nervöst. "Precis" nickar Hedda. "Vsd tror du Odin kommer säga?" säger Elin tyst.
"Asså, vi är bara 14. Han blir nog chockad" svarar Hedda.
De väntar i två minuter. Sen vänder Hedda på stickan.
"Elin...du är gravid..."

Skolan! Where stories live. Discover now