Det är fredag och några i klassen ska på bio rio efter skolan. Dessa personer är: Elin, Odin, Alva, Jokku och en kille som heter Adrian. Jokkus och Adrian mammor var bästa kompisar, så gossarna känner varann rätt bra.
Det många inte vet om Adrian är att hans mamma dog för några år sen när hon blev uppäten av en haj med en rånarmössa.
Nu bor Adrian med sin pappa som är busschaufför.Sekunderna springer, timmarna går långsamt. Gänget tittar otåligt på klockan, för efter dagens sista lektion som är svenska ska de dra ut.
Äntligen ringer skolklockan och alla eleverna sprätter ut ur lärosalen. Förutom Hedda, som hålls kvar av Marcus.
"Du kommer väl på läxhjälpen om en halvtimme va?" säger han. Fasen också!
"Jag känner mig..sjuk så jag går nog hem nu" säger Hedda nervöst. Marcus får en bryskhetsrynka i pannan. "Hedda, du riskerar att få IG. Var nu mogen och gå på läxhjälpen så vi kan kolla på allt du missat, okej?" Marcus stryker handen över hennes axel.
Hedda suckar. Hennes mamma kommer aldrig sluta älta om hon missar chansen att få G.Marcus har förberett allt till punkt och pricka! Två glas med champagne står på katedern, han har lagt rosenblad över golvet och ur högtalarna som finns i klassrummet spelas Lets get it on. Han valde ut cdn med omsorg och lyssnade på skivan i butiken.
Marcus har även hunnit byta om till en kavaj med en röd fluga, som passar hans hudton. Nu ser han riktigt hunkig ut!Samtidigt på stan
"Kan vi inte fika eller något innan bion?" föreslår Elin. De andra nickar åt förslaget, men Adrian är tveksam. Han har 130 riksdaler i sin penningpung och det ska räcka till biobiljetten och bussresan hem.
"Kommer du eller?" undrar Jokku när Adrian inte följer med in. Han suckar och går efter Jokku in i caféet.
"Hmm..vad är jag sugen på?" tänker Elin högt. Odin skrattar. "Ta vad du vill, jag bjuder dig" säger han. "Men Åhh GULLE dig!" säger Elin och ger honom en puss på kinden.Intervju med Elin:
Hur det går mellan mig och Odin? Ehh..alltså..han är ju supersöt och jag tror jag är intresserad. Men jag är inte KÄR, och vi är inte ihop. Det är mest kul att göra Nettan avis.Elin väljer en chokladboll och en päronlemonad, Odin väljer te och en bit äppelpaj, Alva och Jokku väljer varsin kanelbulle. Tjejen i kassan ler vänligt mot Adrian som kollar på priserna på bakverken.
"Vad får det lov att vara, vännen?"
Mandelkubbarna kostar bara 5 kronor styck, så Adrian tar en sån och ett glas vatten från kranen.
De väljer ett bord och slår sig ner. Jokku nickar mot Aldurs mandelkubb och flinar.
"Ska du verkligen äta ALLT det där?" retas han och Alva fnissar men säger inget.
Odin ler mot Adrian som sitter och skäms. "Är du säker på att du inte vill ha något annat? Jag kan köpa något till dig" erbjuder han sig.
"Nej det är lugnt, jag är så mätt efter lunchen" ljuger Adrian.Hedda sitter utanför klassrummet och väntar tills läxhjälpen ska börja. Inifrån klassrummet hörs konstig musik, och det låter som att någon sjunger med?
Hedda rynkar på näsan när hon känner lukten av rå kyckling. Åh nej...
Heik sitter på bänken bredvid Heddas. Ska han också på läxhjälpen?
Dörren slås upp, och de möts av Marcus..som har kavaj på sig? Han lyser upp när han ser Hedda. Men när han får syn på Heik får han något mörkt i blicken.Intervju med Marcus:
Den där jävla Heik! Och jag som skulle få vara ensam med Hedda...vad gör han här?Heik och Hedda går in i klassrummet och möts av rosenblad på golvet, persiennerna är neddragna och det doftar gott av grekiskt.
Marcus harklar sig. "Ja..öh...jag tänkte lyxa till det lite...heheh..det är ju fredag tänker jag"
Hedda tar champagneglaset och sniffar. "Är det här äkta champagne?"
Marcus skrattar generat. "Såklart" säger han och smeker Heddas kind.
"Men man får ju inte dricka alkohol i skolan" ältar Heik. Marcus känner irriterationen flöda i hans k ord. Plötsligt får han en snilleblixt! Han går till cateringbordet med föda, tar en grillad kyckling och slänger in den i städskrubben som är i rummet bredvid, det är som ett grupprum man kan gå in i genom klassrummet.
"Ta den då!" säger Marcus och ler när Heik genast kravlar över golvet och kryper in i skrubben. Marcus skyndar sig att sätta en stol under handtaget så dörren låser sig utifrån. Han skrockar nöjt och höjer sitt champagneglas med Heddas. "Skål!"Gänget slår sig ner på sina platser i biosalen. De ska se en romantisk komedi!
Odin och Elin delar på en popcorn och håller varandra i handen. De är så söta, tänker Adrian.
Filmen börjar och musik sätts igång i en stråkorkester. En tjej som går runt och säljer godis i en låda stannar vid Adrian som sitter längst ut vid kanten. Hon har page och glasögon.
"Psst..följ med!" viskar hon till Adrian. Hennes ögon lyser nästan och ser röda ut? Hon går ut i förväg. Adrian kan inte dölja sin nyfikenhet och viskar till Jokku att han ska gå på toa.
Väl därute hånglar tjejen upp Adrian mot väggen.
"Jag har hållit koll på dig ett tag..jag vet att du inte har pengar. Jag ser allt" säger hon och kysser Adrian i nacken.
"Med mig kan du få en ny framtid. Möt mig vid Stortorget 23.23 idag..så får du veta allt..."
"Vem är du?"" säger Adrian förskräckt.
Tjejen ler ett ormleende.
"Kalla mig Maldur.""Ska vi inte börja med svenskan nu?" undrar Hedda och sätter sig. Marcus står en bit bort och skivar upp ost. Han går fram till Hedda med ett glas vin och ostbrickan och ställer den på hennes bänk.
"Varför så bråttom, sötis?" Marcus räcker henne vinglaset.
"Jag...jag får inte dricka" stammar Hedda. Marcus skrockar. "Det får ingen göra på den här skolan. Men vad sägs om att vi är lite busiga, du och jag?" Han tar sitt eget vinglas och sveper det. Sen drar han upp Hedda från golvet och börjar dansa cha-cha med henne till Lionel Richies låt all night long. Hans höfter rör sig i takt. Sen rynkar han på näsan. "Nej, vet du vad. Vi vill ha rock!" Han går till stereon och byter låt. Heavens on fire med ACDC strömmar ut på högsta volym och Marcus ställer sig på Heddas bänk, drar av sig skjortan och visar sina chipstuttar för Hedda som förskräckt försöker ta sig ut från klassrummet. Varför händer sånt här alltid henne?
Marcus stoppar henne och stirrar argt in i hennes gröna ögon.
"App app app! Var ska du ta vägen? Du tänker väl inte gå och skvallra för rektor Rakkeldokk?"
"Det är precis det jag tänker göra!" fräser Hedda. Marcus ler.
"Om du inte berättar får du MVG på alla inlämningar och prov i svenska, men om du gör det kommer du få IG och jag går till rektor Rakkeldokk och berättar att du tog med dig vin till skolan. Vem tror du han kommer lita på?"Klockan är tjugo över elva. Adrian står ensam på Stortorget och huttrar i sin tunna jacka. Har hon glömt att de ska mötas här?
Plötsligt hörs steg. Steg från en hel folkmassa. Adrian slänger en blick på klockan som hänger på tågstationens stora hus. 23.22.
Han känner lukten av eld och rök, och plötsligt står Maldur framför honom. Hon har inte på sig sina jobbkläder utan en svart kåpa. Och hon är inte ensam! Bakom henne står minst 30 personer, i likadana kåpor fast röda. De har varsitt slags spjut med sig som de trummar i marken så de bildar en takt. Maldur ler mot Adrian.
"Jag kan hjälpa dig. Jag vet att du har det svårt, att din pappa är en busschaufför och knappt har råd med hyran. Flytta in med mig! Jag kan ge dig allt du behöver; jag bor i den stora borgen utanför stan. Dessa är mina anhängare, vi har koll på allting här i stan. Om du gör som jag säger kommer du aldrig mer ha problem med pengar. Men du måste hoppa av skolan, Adrian. Det är en en ondskas plats."Adrian bestämde sig för att flytta hem till Maldur. Han vägrade ha fler pinsamma ögonblick där han hade ont med pengar. Han flyttade in i Maldurs slott, och ett år senare gifte de sig. Han skaffade ny frisyr, och bytte namn. Nu var han inte längre Adrian, utan nu hette han Aldur. Och hans historia hade knappt börjat.
Vill ni läsa mer om Aldur och Maldur kan ni kika in på vår profil och läsa "En psykotisk romans"! Där får ni lära er mer.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Skolan!
Genç Kız EdebiyatıHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...