9. Ryktet går! Ryktet går!

21 0 0
                                    

Elin grätar och Hedda tröstar henne. "Hur ska jag kunna ta hand om ett barn?" snyftar Elin. "Jag är bara 14, jag har inga penningar."
"Vi går till skolsyster imorn så får hon hjälpa oss" föreslår Hedda.

Nästa dag i skolan

Det är historieprov, och Elin kan icke koncentrera sig. Provet handlar om franska och industriella revolutionen. Och det är hon jättebrau på..men hon känner sig ändp inte helt nöjd när hon 40 minuter senare lägger provet på Robs kateder.
Efter provet sprätter Hedda med Elin till sjuksyrran. De sätter sig vid hennes bord och Elin fiskar upp gravtestet ur väskan.
"Jag har bebis i magen!"
"Jaså du" säger skolsyster och kollar på testet. "Så du har sällskapat med unga män trots allt?"
"Nä!" säger Elin bryskt. Skolsyster skrockar.
"Du kan vara lugn, mitt barn. Detta är ett ägglossningstest, inte ett gravidtest. Det betyder att du inte är med barn, men du har störst chans att bli med dem just nu. Inte för att jag rekommenderar det" säger hon snabbt.

Hedda och Elin går hem på lunchen för att äta glass och fira att Elin inte ska bli mamma. "Jag gillar inte Odin. Jag ångrar att jag hade sexuellt umgänge med honom" säger Elin. Hedda nickar fundersamt.
"Jag hörde att han var avstängd för att han slog till Alkur?"
"Ja...han är tillbaka på fredag" säger Elin.
"hmmm" säger Hedda. "Ska du säga till Odin att du bara vill va kompis med honom?"
"Ja, det är nog bäst"

Robert har redan rättat Elins prov när de kommer tillbaka, han prioriterar alltid henne först!
"Grattis Elin" säger Hedda när hon får se sin bästis resultat. 34/34! Bäst i klassen!
Robert blinkar åt Elin när hon går ut tillsammans med Hedda.
När de kommer ut ur klassrummet står Nettan och Jossan och väntar på dem. Nettan blänger på Elin.
"Jag fick betala din jeansjacka med min månadspeng" fräser hon. "Grät grät, skyll dig själv!" säger Hedda och gör losertecken.
"Jävla hora!!!" fräser Nettan och sätter handen på höften. Elin, som är påväg att gå därifrån, stannar tvärt och vänder sig om.
"Vad SA du, Sa du???"
"Jag sa inget" säger Nettan nonchalant.
"Sa du HORA?!" säger Hedda och Nettan sprätter iväg tillsammans med Jossan.

Intervju med Nettan:
Ja jag kanske tog i lite. Men det går typ ett rykte nu om att Elin har sex med massa killar! Jag hörde det från en säker källa...

Intervju med Elin:
Jag kan inte va en hora! Jag vet inte ens vad det betyder

IDROTTSLEKTION!

"Nu ungdomar ska vi leka en lek! Den heter dansstopp'" Säger Petra Mede exalterat. Mia, som är klassens idrottstjej, hoppar exalterat upp o ner så hennes låga hästsvans guppar.
"Jag är sjuk så jag kan inte va med"säger Hedda. Elin gör samma sak.
"Nähä hörni, ni är friska som oxar båda två, försök inte" Skrockar Petra. Alla elever stönar. Ja förutom Mia då.
"Kan vi inte köra spökboll istället?" föreslår Alkur. "Jaaa" vrålar resten av pöjkarna.
Petra suckar. "Ja okej då. Vi behöver två lag. Kan Alkur och Petrus dela in medans jag hämtar band"
Hon försvinner ut ur salen och Alkur skrockar.
"Jag väljer..." han tittar lääänge på Hedda som för att få henne att tro att han tänker välja henne. Sen ler han och säger "Nettan!"
Nettan sprätter fnissande till Alkur. När det är Petrus tur väljer han Mia. Hon är jobbigast i klassen men bäst på spökboll, för hon har så långa ben.
"Elliot!" säger Alkur och high fivear sin gode vän. De skrockar.
"Jokku" säger Petrus och får en brysk blick av Alkur.
"Jossan!"
"Alva!"
"Heik!"
"Sabina"
"Jocke"
"Fabian"
"Melker"
"Vanja"
"Gerhald"
"Olof"
Till slut är det bara Elin, Hedda och Stig Helmer som står utan lag.
"Ni kan ta dem" ropar Alkur till Petrus. "Eh nej? Du får fan ta dem"
Petra kommer joggandes in i gympasalen med bollvagnen rullandes framför sig.
"Jaha? Och varför står inte ni med era lag" frågar hon Stig Helmer. Han svarar tyst att de inte fått några. Petra suckar dramatiskt.
"Okej, såhär gör vi. Elin går över till Petrus lag, ni andra går till Alkur lag." säger hon bryskt.
"Men neeeej!! Vi kommer förlora" Elliot får en bryskhetsrynka i sitt skolosliknande sneda ansikte. Ingen vet varför han ser ut så, men det ryktas om att han föddes med två huvuden och att dom tog bort ett.
Petra sätter igång Hooked on a feeling och alla i Petrus lag börjar sjunga med medans de siktar på Heik och Stig som är i Alkur lag.
"Aj!" vrålar Heik som får en boll på b ordet. Han får hjärtstopp och faller ner på golvet. Några i hans lag hjälps åt att lägga honom i ett hörn, sen fortsätter spelet.
"Hooked on a feeling" sjunger Alkur med en hes målbrottsröst. "i'm high on believing" sjunger Hedda med sin kolleratursopranröst. Alla stannar upp, även Mia som pratar med en docka hon gör hlr på.
"That you're in love with me" fortsätter Alkur och stirrar på Hedda som springer förbi med en boll. Det är först nu han märker hennes skönhet. Hur kan han inte ha sett den förrän nu...
"Eh, varför tittar Alkur sådär på Hedda?" viskar Alva till Elin.
"Jag vet inte..is love in the air?!"

(På bilden är en defibrillator, den kan man ha när man får hjärtstopp)

Skolan! Where stories live. Discover now