21. Rollen du är menad för...

19 0 0
                                    

Januari, 1995

Kära dagbok!
Tänk att det gått så snabbt. 12 dagar av vila är över och idag började skolan igen. Första dagen slutade vi lite tidigare för vi hade ingen matematik. Men imorgon, då börjar teaterlektionerna!! Är så himla taggad, för det innebär ju att vi har dramaläraren Jonas första gången! Det är något med honom som lockar mig..men samtidigt gillar jag ju Daniel? Och jag vet inte var han håller hus.
Menmen, det är dags att sussa. Godnatt från Hedda

Snön har lagt sin vita skrud över Rokkmokk, och det knastrar under kängorna när Elin och Hedda sprätter till skolan.
Idag kommer något speciellt hända, det ligger i luften. Någonting är på gång och dagen kan bli lång, det känner Elin i hela sitt väsen.
Hon hänger upp sin kappa utanför klassrummet och sen går hon och sätter sig på sin plats. Stig-Helmer nickar åt henne, sen försvinner han ner i sina tågtabeller igen.
Marcus har gjort sig extra fin idag av någon anledning? Han har en glittrig lila fluga med vita prickar på och slår exalterat ihop händerna. "Nu när alla äntligen är här har jag något spännande att berätta! Idag kommer inte bara en, utan två nya elever hit till klassen!" säger han högtidligt.
"Hoppas det är en tjej" säger Alkur tydligt med målbrottsröst. Elliot tittar lite konstigt på honom, tycker Elin. Undrar varför.
Hedda räcker upp handen. "Marcus, när ska vi börja med teatern?"
Marcus anstränger sig för att inte se brysk ut när hans favoritelev avbryter honom.
"Efter lunch har ni scenisk gestaltning med Jonas, han förklarar allt.."
Det knackar på dörren och Marcus skuttar för att öppna. "Välkomna! Annika och Aston, eller hur?"
De nya eleverna ser osäkert ut över klassrummet. Var har de kommit? Alkur catcallar på Annika som ser äcklad ut.
Aston har mörkbrun mittbena och glasögon samt skjorta. Han ser ut som en typisk nörd, fast ändå snygg. Annika är kort, blond och har hästsvans med rosett i. Det ser lite 50 taligt ut, tycker Elin.
Annika får platsen framför Stig Helmer, och Aston får sitta bredvid Hedda.
Han ler lite mot henne och Hedda ler osäkert tillbaka.
"Ja ni fick ju en läxa under lovet- pojken med det tickande hjärtat. Hur många av er har gjort läxan och läst ut hela?"
Alla förutom Hedda och Alkurs gäng räcker upp handen.
"Den är äcklig, de sa b ordet fyra gånger! Jag har räknat" säger Elin. Marcus ser konfunderad ut. Sen slår han på sina chips tuttar.
"Kan du sammanfatta för Aston och Annika vad boken handlar om, Stig Helmer?" frågar han.
Stig Helmer sneglar på Annika. Ser han inte...lite nervös ut??? Han harklar sig.
"En pöjk föds på årets kallaste natt. Året är 1874 och han blir förlöst av häxan Madeleine.
Madeleine upptäcker att hans hjärta fryser till is i hans b ord och sätter dit en klocka istället."
"Bra. Här har vi en som gjort läxan!" Marcus är stolt som en tupp. Annika ser på Stig Helmer och ler, vilket får honom att rodna.
"Elin, kan du berätta vad som händer sedan?"
"Pöjken växer upp men måste följa tre viktiga regler; han får inte bli brysk, inte röra klockans visare men viktigaste är: han får inte bli kär. För om han blir det tar snurr där inuti kan delar flyga löst och sväva ut ur hans boobs" säger Elin.
Marcus ler nöjt. "Exakt! Anledningen till att vi läser den här boken är faktiskt att den ska bli årets teaterpjäs i år! Jonas kommer som sagt berätta mer efter lunch!"

"Jag ska självklart spela Miss Acacia" säger Hedda självsäkert när de sitter och äter lunch.
Elin är konfunderad. "Jag trodde inte du hade läst boken?"
"Det har jag inte heller, men jag läste på baksidan att hon är en av de viktigaste karaktärerna"
"Jag tycker alla karaktärer är äckliga" säger Elin.
"Jag tänker faktiskt provspela för en av huvudrollerna" säger Stig Helmer plötsligt. Alla tittar förvånat på honom. "Ska DU?" Alva ser konfunderad ut.
"Ja, som den tokige filmskaparen!" säger Stig Helmer. Han tittar drömmande på Annika som sitter en bit bort. Om han får rollen kommer han kunna impa på henne!
"Jag sprätter och tar lite mjölk" säger Hedda och reser sig från bordet.
Väl vid mjölkautomaten fyller hon sitt glas och slänger en blick på lärarbordet. Daniel syns inte till, mystiskt...
Hon ska precis gå tillbaka till gänget när någon går in i henne.
"Akta!!" hörs en killröst innan han råkar spilla ut Heddas glas på hennes blus.
"Vafan gör du??" utbrister Hedda. Sen ser hon att det är den nye killen som glodde på henne tidigare. Aston eller vad han nu heter.
"Förlåt" säger Aston nervöst och börjar försöka torka bort mjölken. Alla i matkön stirrar på dem.
"Förlåt?! Den här blusen är från Pikolokos senaste kollektion! Den går bara att köpa i Milano! Idiot" fräser Hedda.
"Det var inte meningen" säger Aston.
"Säkert" fnyser Hedda. Typiskt! Nu kommer hon gå runt med en stor fläck hela dagen på grund av den där Aston.
"Snygg sperma fläck, Hedda!" hojtar Alkur när Hedda sätter sig vid bordet.

Jonas har ställt stolar i en rund ring på golvet i teatersalen. Den är väldigt stor och rymlig.
Hedda är fortfarande sur för blus-incidenten och blänger på Aston.
"Jaha ja! Jag förstår att Marcus avslöjat vilken pjäs vi ska göra" säger Jonas med sin lugna röst. Idag har han gjort en fin frisyr med sitt tunna hår.
"Det finns 5 huvudroller, de är alltså viktigast i pjäsen ja. De rollerna är: Jack, alltså han med hjärtat ja, mobbaren Joe, filmskaparen Melies, Miss Acacia och häxan Madeleine. I eftermiddag kommer det finnas uttagningar till dessa roller. Vi ska göra egen rekvisita, och jag vill även tillägga att det är en musikal. Såhär va; ni behöver inte vara några proffs för att sjunga dessa låtar. Men ni ska iaf försöka! Det är många duetter och även en raplåt" upplyser Jonas. Han sneglar på Hedda och tillägger: "jag hoppas verkligen att ni flickor provspelar som Miss Acacia! Det är en väldigt vacker och fin roll" han ställer sig upp och börjar dela ut häften. MANUS står det högst upp på häftet.
"Nu ska vi läsa lite ur manuset. Vi behöver några frivilliga som kan läsa en scen. Den är mellan kärleksparet, alltså Jack och Acacia. Några frivilliga?"
Hedda räcker genast upp handen, men ingen vill läsa Jack :(
Jonas ser besvärad ut. "Kom igen nu, pöjkar! Du där, vad heter du" Han nickar mot Aston som skruvar på sig i stolen.
"Jag är ny här, Aston heter jag."
"Det är ju finemang, ja! Då får ni ungdomar läsa kärleken mellan de unga tu."
Hedda vill protestera men vågar inte. Hon vill inte erkänna att hon tusen gånger hellre velat läsa mot Alkur om han erbjudit sig. Hon harklar sig och börjar läsa.

Acacia: jag ser inte så värst bra, glasögon borde jag ha men jag skrämmer alla då, som en fe. Med brillor på!

Astons hand skakar medans han följer texten på pappret.
Little Jack: åh min eldiga lilla fe en gnista tänds med dig bredvid, synen är ej att leka med du får ej i mörkret stå!
Acacia: jag föredraaaar suddiga dar' glömmer ta glasögonen på, sjunger bort mina bekymmer det känns bra att blunda då
Aston harklar sig och sjunger med mörk stämma.
Little Jack: Åååh min vackra mö jag vill ha dig i min famn kanske göra något fräckt göra konfetti av din dräkt!
Jonas harklar sig. "Jaha ja. Den är lite sexuell, tycker jag allt"
Aston ignorerar hans kommentar och tar i för kung och fosterland.
"Som jag spriiider i vår kyyyyysss!!"
"Konfetti?" säger Hedda undrande.
"På dig och mig!"
Jonas ler mot sina elever. Mest mot Hedda.
"Underbart! Detta är alltså en av låtarna ja, men jag tycker den fungerar att läsa som scen."
Alkur räcker upp handen. "Ja, Alkur? Ja."
"Måste man vara med? Den här pjäsen verkar så gay" Elliot tittar konstigt på honom och Jonas ser konfunderad ut.
"Om vill ha ett G i mitt ämne ska du åtminstone hjälpa till med rekvisitan" säger han och ser nöjd ut. Alkur muttrar något ohörbart men säger inget mer.

Klockan 16 sitter pappret med alla rollerna och vilka som spelar dem på väggen till klassrummet.
Little Jack: Aston
Joe: Elliot
Acacia: Hedda
Melies: Stig Helmer
Madeleine: Elin
Arthur: Petrus
Siamesisk tvilling 1 &2: Nettan och Jossan
Spöktågskvinnisen Bridget: Elin
Anna: Annika
Luna: Alva
Little Jacks moder: Elin

Skolan! Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang