15. Begravning

16 0 0
                                    

Två veckor senare

Hedda och Elin har gjort sig i ordning till Odins begravning. Elin har ett pärlhalsband och en svart klänning med spets. Hon har även ett nät för ansiktet så att ingen ska se hennes tårar...
Odin ska begravas i Rokkmokks stora träkyrka, och det är en påkostad ceremoni eftersom han är enda barnet och sonen. Hans pappa ska sitta längst fram i kyrkan tillsammans med övrig släkt.
Stig Helmer är inte närvarande. Han har inte varit i skolan på hela veckan. Jokku är fortfarande i häktet.
Alla lärarna är med på begravningen. Daniel tittar tomt framför sig, Markus likaså. Tårar rinner ner för hans k ord medans han skakar.
Robert tittar då och då oroligt på Elin. Han är orolig för henne, hon var öndå vän med Odin och med under händelsen.
Odins pappa går in allra sist tillsammans med släkten. Det är en väldigt dyster stämning.
Elin har skrivit ett tal som hon har på en papperslapp. Hedda ska sjunga Odins favoritsång.
Inledningsmusik börjar spelas och prästen går fram till Odins kista.
Han harklar sig där han står längst fram i kyrkan.
"Vi är samlade för att ta avsked av Odin Vikingsson och för att överlämna honom i Guds händer."
Alla grätar.
"Vi ska börja med psalm 297-härlig är jorden."
Alla reser sig upp och börjar sjunga.
Heddas röst hörs i hela kyrkan, klarast av alla.
När låten är slut säger prästen att det är två som har ställt upp att sjunga; Hedda och Odins faster Sakka Kippko. Hon ska sjunga låten "all I've ever known"
Sakka är ganska tjock och tultar fram till prästen. Hon har heltäckande foundation och eyeliner runt ögonen, plus en svart blommig klänning i storlek XXL.
"I was alone for so loooong i didnt even know that i was lonely" sjunger hon med en falsk stämma.
När låten är slut är det dags för Elin att hålla tal. Med skakande ben går hon fram till kistan.
Hon vecklar ut lappen men stänger den igen. Hon ska tala från hjärtat bestämmer hon.
Elin möter Roberts blick och blir nervös. Sen samlar hon sig.
"Jag kommer ihåg när Odin var ny och steg in i aulan på uppropet. Det var som att tiden stannade. Alla älskade honom från första stund de såg honom" börjar Elin men avbryts av ett högt grätande. Det är rektor Rakkeldokk.
"Odin och jag hade ett speciellt band. Jag visste att det skulle bli vi. Han var verkligen fin, en sann vän. Han förstod att Stig Helmer var i fara. Han räddade Hedda från en hästslaktare. Han slog ner en kille som snackade skit om mig. Han gjorde allt för de svaga..."
"Min bästa vän Hedda har valt att sjunga Odins favoritlåt; Guldet blev till sand. Men först ska prästen ge välsignelse" avslutar Elin. Hon går tillbaka till kyrkbänken.
"Herre vår gud du är livets källa. I dig är det som vi lever och rör oss och är till. Bevara oss i liv och död i din kärlek och låt oss av nåd få gå in i ditt rike. Genom din son Jesus Kristus, vår Herre. Amen."
Prästen nickar åt Hedda att ställa sig vid mikrofonen.
Hedda går darrande fram och börjar sjunga.
Han kom med mig när jag drog bort den våren
Som en hund följde han mig tätt i spåren
Jag var glad åt hans sällskap när jag sökte guldets land
Men Odin, guldet blev till sand
Vi slet ont, ja, allt gott fick vi försaka
Ofta grät han och bad: Ta mig tillbaka!
Men jag vägrade alltid, fast jag tvekade ibland
Åh, Odin, guldet blev till sand
Han, som var min kamrat
Han trodde mitt ord, fast jag redan då
Såg att längs denna väg
Fanns knappast det jag ville nå
Över prärien kom vi till en öken
Vi gick vilse och började se spöken
Man hör vatten som porlar, när ens huvud står i brand
Åh, Odin, guldet blev till sand
Jag, som var hans kamrat
Jag tog honom över land och hav
Ökenvinden har höljt
Ett täcke över hans tysta grav
Ur en stinkande källa drack han vatten
Han blev sjuk och gick bort från mig den natten
När hans blick hade slocknat, då gled klockan ur hans hand
Åh, Odin, guldet blev till sand
Åh, Odin, guldet blev till sand

När låten är slut är det dags att låta Odin överlåtas till Gud fader. Prästen ska hälla jord på Odins kista.
"Av jord har du kommit-jord skall du åter bli. Jesus Kristus ska uppväcka dig på den yttersta dagen."
Nu är det dags att lämna blommor på kistan. Alla reser sig upp i tur o ordning. Odins fader reser sig först och går till kistan. På den lägger han Odins favoritfilm Die Hard och en tallrik med fetaost. Elin har med sig violer, Hedda har med sig petunior. Heik lägger en grillad kyckling på kistan.
"Nu ska vi läsa en gemensam bön."
Alla tar upp psalmböckerna och börjar läsa fader vår.

När begravningen är slut samlas alla utanför kyrkan för att säga hejdå och gå hem. Elin går fram till Odins pappa och får en kram.
"Odin pratade om dig hela tiden" säger pappan. "Ditt tal var så fint"
Elin hör en harkling bakom sig och ser Rob. De går tillsammans en bit bort.
"Jag förstår att du saknar Odin. Om du vill kan jag ordna kuratortid åt dig"  säger han.
"Det är okej" säger Elin. Robert tvekar en sekund, sen ger han henne en kram. "Ta hand om dig nu"

En vecka senare...

Elin har fått med sig Stig Helmer till Odins gravsten. Den är otroligt vacker och har Die Hard-tema. Stig Helmer har glasögon igen och verkar ha glömt bort sin tid som Stickan.

ODIN VIKINGSSON

☆ 1979  † 1994

Skolan! Where stories live. Discover now