18. Lucia del 1

14 0 0
                                    

Tiden går snabbt i Rokkmokksskolan, och det lackar mot jul. Nu är det dags att rösta fram vem den lyckliga tösabiten blir-hon som ska bli Sankta Lucia. Stämningen i musiksalen är vass som en istapp.
Elin vill vara pepparkaksgumma som hon alltid är, men hon skrev upp sig som Luciakandidat ändå. Stig Helmer är självklart stjärngosse som många av de andra pöjkarna i klassen, resten är pepparkakor och tomtar och kycklingar (heik) Och nu är det alltså dags att rösta om Lucian. Alla vet att det antingen blir Nettan eller Hedda, för de har längst hår och de är snyggast.
Jonas ska rita streck på tavlan bredvid tjejernas namn, och varje streck är en röst. Tomas läser upp namnen på lapparna som finns i hatten. Alla i klassen har röstat eftersom de får kvarsittning annars. Så de är 26 röster...
Tomas ler lurigt och fiskar upp en lapp med sin stora hand. Han läser upp från lappen:
"Hedda!"
Jonas biter sig i l ordet och ritar ett fint och prydligt streck bredvid Heddas namn. Han har skrivit hennes namn så fint han kan, med en rosa penna dessutom.
Elin och Hedda hoppar exalterat på sina stolar och Nettan blir brysk.
"Tysta!!!" fräser hon, som om de vore hundar.
På nästa lapp finns Nettans namn. Och på nästa. Och nästa...
Nettan har 3 streck, Hedda har 1.
Nästa lapp står det Elin på. Elin blir konfunderad men glad.
Tomas läser fler och fler lappar. Det står Hedda på många av dem, men på Nettans också.
När det finns en lapp kvar i hatten ser det ut såhär på tavlan:
Jeanette: ||||||||||
Hedda: |||||||||
Jossan: |||
Elin: ||
Sabina: ||
Alva: |

Endast en lapp återstår. Hedda blänger på Nettan som hånflinar tillbaka.
Tomas drar sakta upp lappen. Han läser förbryllat namnet.
"Öh..Heik?"
Jonas skriver tveksamt upp Heik på tavlan.
Heik går fram och tillbaka genom klassrummet och ger ifrån sig läten och får ryck.
"Detta innebär alltså att Nettan blir åttornas Lucia 1994. Och Hedda, eftersom du blev tvåa i tävlingen blir du stand in, alltså om Nettan skulle bli sjuk" säger Tomas.
Hedda ser plötsligt väääldigt lurig ut. Hon utbyter en blick med Elin som fått samma idé...

"Verkar som att det är jag som är populärast i klassen, loser" säger Nettan kaxigt.
"Vi får väl se" ler Hedda och vänder henne ryggen. Skoldagen är äntligen slut och det är dags att pulsera hem genom snön. De ska hem till Elin, där nu Hedda också bor. Stig och Alva ska följa med också. De ska sippa chailatte och läsa läxor.
Det är 2 grader ute och kallt som fan. En riktig vargavinter.
"Vad ska ni vara i tåget?" undrar Alva.
"Jag ska vara pepparkaksgumma för då får man dela ut pepparkakor" säger Elin glupskt.
"Jag ska vara Lucia" säger Hedda. Alva och Stig ser konfunderade ut.
"Men Nettan..."
"Vi har en plan" säger Elin. "Lucia är Heddas roll! För Lucia sjunger solo, och Nettans röst är hemsk. Det låter som hon får målbrott när hon sjunger. Och gläns över sjö och strand är en väldigt svår låt"
"Vi ska få Nettan att bli sjuk. För ärligt, hon har varit jättetaskig. Hon förtjänar inte ens att få vara Lucia" säger Hedda. "Hon spillde liksom köttfärssås på Elins jacka och frös ut oss från det coola gänget!"
"Okej, men hur ska hon bli sjuk då?" funderar Stig.
"Vi kanske kan blanda ner arsenik eller något i hennes vatten" föreslår Alva. Hedda nickar gillande men Elin ser brysk ut.
"Det är jättedyrt med arsenik och svårt att få tag på" säger hon.
"Ehh? Det är liksom jättegiftigt också? Hade ni tänkt att ta ihjäl henne eller nåt?" Stig Helmer får en bryskhetsrynka i pannan.
"Men om vi ger henne lite rå kyckling då? Om man bara tar liiiiiiite så är det ju ingen fara, man blir bara lite sjuk" kommer Elin på.
"Hur ska vi få tag på rå kyckling och hur ska vi servera den" funderar Alva.
Hedda och Elin skrockar. "Det är nog lättare än vad ni tror"

"Och varför skulle jag hjälpa er?" ältar Heik med sin nasala röst. Stig harklar sig.
"Jo förstår du, Heik. Vad jag förstår är du inte så förtjust i Nettan?" säger han lugnt.
Heik ger ifrån sig ett fräs och slänger med sitt hår.
"Den maran! Nämn inte hennes namn här i mitt hus!"
"Okej förlåt. Men som du vet så blev hon ju Lucia, och hon har ju varit rätt taskig mot framförallt Elin" säger Stig.
"Vi vill göra ett avtal. Du ska få en valfri tjänst av oss i utbyte mot att du fixar ihop en drink med rå kyckling i vi kan ge till Nettan dagen innan lucia. Då blir hon sjuk och Hedda får hoppa in som Lucia" säger Alva.
Heik ser gillande ut och nickar åt dem att fortsätta.
"När Luciafirandet är över får du som sagt välja en tjänst du vill att vi ska utföra, Heik. Det kan vara vad som helst. Men du måste verkligen hjälpa oss med den här drinken, jag MÅSTE vara Lucia!" säger Hedda och dunkar sin hand i Heiks skrivbord.
"Okej okej okej! Jag hajar, sångerskan."

Kvällskvisten 21:56

Elins dagbok

Kära dagbok! Hedda sover redan, men jag bara tänker, är det vi gör rätt? Jag har hört att man kan bli riktigt sjuk om man får i sig rå kyckling. Är det värt att göra Nettan sjuk för att Hedda ska få bli Lucia? Kommer vi ångra det här? Och tänk om lärarna kommer få veta?

Fortsättning följer!

Skolan! Where stories live. Discover now