10. Maldurs vrede, del 1

19 0 0
                                    

27 september
Aldurs dagbok

Kära dagbok!
Livet i slottet är underbart. Jag och Maldur gifte oss förra veckan. Hon hade en svart klänning och jag en mörkblå kavaj. Man kan nog säga att det var ett befolkat bröllop, för hon är min favorit. Älsklings-Maldur!
Men samtidigt saknar jag livet i skolan. Mitt liv som Adrian är blott ett minne som vagt suddas ut.
Jag undrar hur Elin och Odin har det? Är de tillsammans? Och hur är det med Jokku?
Ja, jag kan erkänna att jag tycker det var jobbigt att se Elin med Odin på bion. Jag älskar henne ju! Och Odin verkar skum, han är lite lik en hammarhaj.
Men nu ska jag och Maldur till sjön! Vi ska fiska gäddor.
Ciao Bella!

Maldur läser sidorna med skakande händer. "Jag älskar henne ju"? VEM är denna slyna vid namn Elin? Kan det vara tjejen med rött hår på bion?
"någon kommer dö snart.." väser Maldur och skyndar sig till slottets källare, där hon har alla sina häxsaker. T ex alla hyllor med burkar som består av människorgan, och alla gäddor som är uppspikade på väggen.

 T ex alla hyllor med burkar som består av människorgan, och alla gäddor som är uppspikade på väggen

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Maldur böjer sig över sin spåkula. Hon sveper sina beniga fingrar över den och säger en ramsa:
Åh Belsibub åh belsibub min trogna vän!
Jag vill att du söker och söker tills du sen
Hittar en slyna med lockigt rött hår
Hennes namn är Elin och hon ska dö innan nästa vår

I spåkulan ser Maldur Elin och en annan tjej sprätta runt påväg till en stor färja. Och det är då hon inser vad hon ska göra.

TALLINN

Elin sitter på en restaurang i fartyget Estonia tillsammans med Heddas familj. Heddas ömma moder har varit på en ridtävling i Estland, och då fick hela familjen följa med som support. Det innefattar även Elin...
Hon och Hedda äter rödspätta med potatis och sippar päronlemonad. Styvpappa Rickard och mamma Lotta äter sallad med rucola.
I restaurangen spelar ett band som heter Shakin harry and the hurricanes.
"Wooooahhhh! We're halfway there" sjunger sångaren.
"WOOOAAAAAAH! Living on a prayer" sjunger alla gubbar i restaurangen.
När de sjungit klart klappar alla och ett nytt band sprätter upp på scenen.
"Shit!! Det är ju fan boy machine" utbrister Elin.
"Men dom har ju splittrats?"
Den längsta i bandet harklar sig och börjar prata.
"TJEEEEENAAAA!" säger han och alla skrockar. En man med skägg som är ganska kort och thicc petar på den högljudda mannen.
"Mange! Tagga ner lite nu" säger han bryskt.
"Omg! Kolla, det är ju Peder" viskar Hedda. På scenen kommer en kille med vinrött spretigt hår gåendes. Han vinkar lite tafatt till publiken. "Ja, hejhej"
"Iallafall, vi har bestämt oss för att återförenas! Jag, Torkel alltså, Peder, Mange...och han där borta som ser ut som en gast. Damer och herrar: boy machine!" säger mannen med skägg.
Plötsligt börjar det spraka i högtalarna. Det är kaptenen som har ett sändebud.
"Lystring lystring! Vi har fått in rapporter om storm och det blåser kuling. Om ni känner er sjösjuka-spring till närmaste toalett och inte ut på däck, ni kan få vatten på er! Detta är absoluuuut ingen fara. Klart slut"
"Vad betyder kuling?" frågar Elin.
"Det betyder att det blåser hård vind!" svarar Mange och blinkar till Elin.
Boy Machine uppträder med låten Who Beeped you last night? och det blir en succé.
"Motorola in the niiight beep beep beep that flashing light!"

Heddas mamma och styvpappa ska på dansbandskväll på båtens discotek och tjejerna går till hytten istället. De sippar prosecco och pratar om Boy Machines uppträdande.
"Alltså Peder könns typ så himla bekant. Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att han och vår dramalärare vi kommer ha efter höstlovet är tvillingar, jag såg när han gick in i aulan" säger Hedda konfunderat.
"Har du blivit knäpp! Du måste sett fel" säger Elin.

Maldur skrockar och ser in i sin kristallkula. Hon ser Elin sitta och prata med två andra fruntimmer i en lyxhytt och hon ser sin chans.
Hon sveper sina händer över kulan.

"Stannade vi?" frågar Elin när det känts som båten stått stilla ett tag. Klockan är nästan tolv.
"Lystring! Lystring!" sprakar det ur högtalaren. "Eftersom det blåser kuling har båten fått en större skada av en smäll. Vi står stilla ett tag och ser om vi kan lösa problemet. God kväll."

I KAPTENENS RUM

Kaptenen på båten heter Arvo Andersson och är en slug man. Estonias vakthavande matros har rapporterat en hård smäll och ska kontrollera situationen, men det verkar inte vara någon fara.
"Psst! Arvo!" hörs en ormliknande röst. Arvo hoppar till.
"Vem där?! Vem där?!"
Hela rummet släcks ner och det enda som syns är två röda ögon som lyser, och det enda som hörs är ett väsande.
"Lyssna på mig, annars gör jag slarvsylta av dig och hela din besättning. Var håller Elin *********** hus?! Vilken hytt?"
"H-hytt 69" stammar Arvo och får ett skrockande till svar.
"Tack, mitt barn. Nu ska du glömma att du haft den här konversationen."
Swish swosh!
Arvo får en plötslig hövvevärk och blinkar några gånger. Vad hände nyss...
Han känner något blött under skorna och tittar konfunderat ner på golvet...som är helt täckt med vatten? Vad i hela Hälsingland är det som försigår?!

Maldur svävar genom korridorerna i sin kåpa. Hon har sitt osynlighetsmedel aktiverat så ingen ser henne.
"Hytt 65..67...69"
Hon stannar utanför dörren som har ett guldigt handtag. Hon svävar in i den stora hytten...som är tom?
"Den där ynglingen ledde mig på villovägar!" fräser Maldur. "Ingen lurar Maldur!"
Ett plötsligt dunder hörs utanför rummet och i samma stund väller en stor mängd vatten in.
Maldur ler för sig själv.
"Verkar som moder natur gör jobbet åt mig idag..."

Fortsättning följer..

Skolan! Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz