"Jaha, kul med 2 timmar musiklektion" suckar Nettan.
"Men hallå!! Musikmagistern är ju supersnygg!" säger Elin.
"Men usch Elin, han är ju en gubbe" säger Alva.
"Vad är det med dig och att gilla lärare?" retas Jossan.
"Ja, ingen har direkt missat att du gillar vår historielärare" fyller Hedda i.
"Du gillar ju också lärare" protesterar Elin.
"Ja, men inte gubbar."Intervju med Elin:
Det är så typiskt. Bara för att jag var kär i Rob i sexan så retar tjejerna mig för det, och nu tror de dessutom att jag gillar gubbar! Det gör jag ju liksom inte ens? Men jag gillar ju äldre killar, det har jag alltid gjort. Killarna i vår klass är så barnsliga. Ja, kanske inte Odin, men de andra!"Välkomna välkomna!" säger musikläraren Tomas Ledin när alla satt sig på stolarna i musiksalen. "Idag ska vi sjunga en låt som heter Taken by surprise"
"Var är Hedda?" viskar Jossan till Elin.
"Hon kommer snart, hon skulle till tandläkaren""Jag ska spela gitarr, tänkte jag. De flesta av er har nog hört den här låten innan, så ni kan ju sjunga med tänker jag. Så får ni som inte hört den innan, alltså ni som bott under en Sten, får väl lyssna eller något" fortsätter Tomas.
Dörren slås försiktigt upp och in kommer Hedda. Tomas lyser upp när han ser henne. "Hej Hedda, välkommen! Idag ska vi sjunga en låt som heter Taken by surprise, har du hört den?"
"Ja, den är i min repertoar" säger Hedda.
"Är det sant! Men vad säger du om att du och jag sjunger den då? Så visar vi var skåpet ska stå"Intervju med Hedda:
Är det SANT! Ska jag sjunga framför Alkur och hans grabbar? Tillsammans med den här läckerbiten? Om jag gör det kanske det ser kärleksaktigt ut vilket gör Alkur svartis...Hedda harklar sig och börjar sjunga den första versen.
It's hard to believe
That after such a long time
We finally met and finally touched
Sure, I've seen you for years
Yes, I knew you were there
But I was never in love
You were never the one
Now here we're standing
Standing so closeTaken by surprise (han gör såhär 🤷🏻♂️ och gapar stort)
I can't believe my eyes (Tomas sätter
Händerna för ögonen och vaggar fram och tillbaka)
I never thought (han pickar med handen mot pannan som om han tänker)
This could possibly happen to you and me
Taken by surprise
Sunshine from rainy skies
You changed it all, you've changed me
I'm in love suddenly
Well, it's funny how things
Sometimes work out
I'd been living my life
Planning it carefully
But I guess I'm a fool (båda snurrar med händerna kring huvudet som om de vore clowner)
'Cos I should have known
You just can't say
When love's coming your way
Na na na na na (hela klassen sjunger med)
Na na na na na
Na na na na
Na na na na
Na na na na
To fadeOj! Vad hände där? Tomas och Hedda känner det. Det är som en en elektrisk kraft strömmar mellan dem. Hedda är en fånge i Tomas blick, och han har kastat nyckeln.
Det är helt tyst ett tag innan applåderna kommer.
"Wehooo!"
"Bravissimo!"
"Vilken fantastisk röst du har!" utbrister Tomas.
"Tack!" säger Hedda.
"Vi borde sjunga tillsammans tycker jag" säger Tomas och blinkar åt henne.Intervju med Hedda:
Sjunga tillsammans! Med MIG! Kan ni FATTA! Jag har gillat lärare förut, men med Tomas är det annorlunda. Jag kunde riktigt känna kemin mellan oss."Sorry, men du kan inte sjunga" viskar Alkur när Hedda satt sig. Jokku och Elliot håller med.
"Nej, tonerna sitter inte"
"Du är tondöv!"
Hedda väljer att ignorera dom. De är bara avundsjuka, intalar hon sig. Men innerst inne svider det, eftersom det är Alkur som yttrat orden."De kommande veckorna ska ni få skriva en uppsats om något som har med musik att göra. Det kan ha att göra med ett instrument, en musikstil eller något annat att göra" säger Tomas.
"Jag ska skriva om Boy Machine!" säger Alva.
"Åh, deras låtar är SÅÅÅ bra! Det är synd att dom splittrats" säger Jossan.
Tomas skrockar.
"Sluta tjattra nu, flickor! Ni får prata när lektionen är slut...vilket är nu!"
Alla sprätter ut från klassrummet, men Tomas ber Hedda att stanna kvar. Han tar hennes hand.
"Jo, Hedda.. du är ju en fantastisk sångare...så jag tänkte om du ville sjunga solo på julavslutningen?" säger han försiktigt.
"Julavslutningen?? Men det är ju flera månader dit?" säger Hedda.
"Ja, men jag har bestämt mig. Den enda rätta att sjung solot är du. Du har rösten..och skönheten..." säger Tomas med dämpad röst.
"Får jag tänka lite innan jag svarar?"
"Absolut, men jag hoppas du svarar ja."Intervju med Tomas:
Vad som pågick mellan mig och Hedda i musiksalen? Det var..ingenting. Men hon är väldigt vacker, och talangfull.Bild på Tomas högst upp!!
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Skolan!
Genç Kız EdebiyatıHur är livet i åttan 1994 i ett litet samhälle där alla känner varandra? Vilka är vänner med vilka? Och vem blir kär i vem? Elin och Hedda är bästa vänner, och helt vanliga tjejer. Men de har hemligheter, och fler ska de bli när höstterminen i åtta...