Hoofdstuk 18

33 8 4
                                    

Vanuit zijn ooghoeken ziet Hille Renée uit het zicht verdwijnen als ze uit het raam klautert. Hij heeft haar zien puzzelen met de papieren, maar vond dat minder interessant dan het gevaarlijke werk wat ze met het klimmen bewerkstelligt.

Emine heeft zich onopvallend weer bij de mannen en hun raadsels gevoegd en hoort de uitkomst die Janus geeft glimlachend aan.
"Ah! De doodgeschoten vrouw zat in een cabrio, met het dak open. Er was sowieso geen kogelinslag en de politie heeft daar überhaupt nooit naar gezocht?"

Met spanning op zijn gezicht wacht de oudere man af of dit een correct antwoord is en zakt opgelucht ietwat ineen als Hille lachend knikt. "Ja, helemaal goed. Ik ben echt geen partij voor jou," zegt hij dan gemeend, terugdenkend aan het beschamend lange moment dat hij er zelf over heeft gedaan, om op het antwoord te komen van de automaat die op de man viel, toen hij zijn colaatje eruit wilde jatten.

Net als Janus van start wil gaan met het volgende raadsel, arriveert de wegenwacht en maakt zich kenbaar door kort te toeteren.
Janus zegt: "Die hebben er lang over gedaan. Maar daar staan ze natuurlijk om bekend."
Hij ziet eruit alsof hij het jammer vindt dat de nacht vol spanning met moorden en complotten weer in een saaie, kabbelende versie veranderd.

Hille hoopt iets van de bittere pil te verzachten door zich, voordat hij zich omdraait, uit de grond van zijn hart te zeggen: "Dit was echt geweldig! Ontzettend bedankt voor het entertainment tijdens het wachten."

Hij ziet Janus stroef teruglachen en halfhartig zwaaien. Net voordat de deur achter hem is dichtgevallen, ziet hij dat de nachtwaker opeens geschrokken naar de beelden kijkt die hij zo lang heeft verwaarloosd.

*

Emine zegt tegen de - authentieke - wegenwacht met een goed gespeelde zenuwachtige glimlach om haar lippen, nadat de monteur moeiteloos de motor aan heeft gekregen na een korte zoektocht in de motor: "O ...! Ik weet niet waarom het mij niet lukte. Heel hartelijk bedankt."

De man zegt met een professionele glimlach om zijn lippen: "Geen probleem, daar zijn wij voor."
Terwijl de technicus kort daarop met een stoot op zijn claxon vertrekt, stappen ook Emine en Hille in hun auto. Emine rijdt vloeiend weg.
Ze zegt: "Ik heb een berichtje van Renée gekregen, ik moet met je praten."

*

"Waar blijft Renée?" Geagiteerd loopt Leander steeds hetzelfde rondje om de zithoek heen. Behalve Hille en Emine, zitten ook Menno en de gebroeders Nowak ongemakkelijk te wachten totdat het laatste lid van Verborgen Project zich meldt.

Aarzelend zegt Emine: "Kan het zijn dat ze dit hele gebeuren niet meer ziet zitten? Ze heeft mij enkele punten benoemd waar ze vraagtekens bij had en misschien heeft ze gewacht totdat de opdracht wat haar deel betreft ten einde was om te stoppen met VP."

Leander zegt korzelig: "Waarom zegt ze dat niet gewoon? Ik wil graag openheid van iedereen, zoals ik dat ook van mezelf naar jullie toe vraag. Zulk soort verrassingen zijn niet handig in dit beroep."

Emine reageert: "Dat heeft ze misschien gedaan om het feit dat haar geheugen wordt gewist als ze openlijk ontslag zou nemen?"

Leander is het duidelijk niet eens met de beweegreden van Renée volgens Emines theorie, maar ziet er wel uit alsof hij nu snapt wat er is gebeurd. Peinzend zegt hij: "Maar ze woont hier vlak onder. Kasper heeft zelfs al gecheckt of ze thuis is."

Hille staat op en zegt: "Zal ik dat nog eens controleren?"

Vlug antwoordt Leander: "Nee, laat maar zitten. In principe heeft ze zoals Emine zei haar opdracht afgerond. Ze heeft ons de gegevens doorgestuurd en we kunnen verder met die informatie."

Hille en Emine kijken elkaar aan. Door hun eerdere samenwerking zijn ze dicht naar elkaar toe gegroeid en ze voelen werkelijk genegenheid voor de ander. Soortgelijk aan een moeder en haar volwassen zoon die het goed met elkaar kunnen vinden.

Gapend blijft Hille staan en zegt: "Prima, dan sluiten we dit af voor vandaag. Het is al bijna ochtend, en eigenlijk heb ik binnen niet al te lange tijd een toets waar ik nog niks van heb geleerd."

Hij neemt afscheid en samen met Menno en Emine loopt hij naar de lift om vanuit daar naar hun respectievelijke huizen te vertrekken. 

Verborgen project [onc2021]Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu