Behalve Renée, die nog steeds geen teken van leven van zich heeft laten horen, staan alle leden van de VP in een luxueus uitziende bankgebouw, terwijl het zonnetje buiten lustig schijnt.
Emine is verkleed als de volumineuze oudere vrouw waarin ze zich in het prille begin ook heeft gehuld, al gedraagt ze zich niet zo onzeker. Dat kan ook niet, want ze speelt een hooghartige rijke dame. Hille is haar bodyguard.Leander speelt eenzelfde rol, met als overtreffende trap twéé lijfwachten in de vorm van Kasper en Thomas die er zeer gelikt uitzien in hun zwarte maatpakken en nutteloos spiegelende zonnebrillen. Leander is zichzelf qua uiterlijk, al heeft ook hij een upgrade doorgemaakt door een excentriek en daardoor behoorlijk opvallend geel-zwart geruit pak te dragen.
Menno gedraagt zich als een reguliere klant, eentje met dure merkkleding aan. Dat is niet anders: als arme sloeber kom je eenvoudigweg dit pand niet in.
Met vlotte praatjes heeft Leander zich een weg naar het hart van de bank weten te paaien en zal daar het belangrijke item bemachtigen waarvoor ze hier zijn. Wat dat item precies moet voorstellen, heeft hij niet verteld.Terwijl Leander en zijn wachten daar mee bezig zijn, leiden Menno en Emine apart van elkaar dusdanig de boel af dat alle verdere werknemers druk bezig zijn met aan hun grillen voldoen.
Vooral Emine is in haar element en verzint de gekste fratsen. Net op het moment dat ze met een hoog falsetstemmetje gilt: "Wanneer krijg ik nou mijn champagne met verse aalbessen en een parasolletje," ziet Hille dat Leander weer arriveert met een arrogante glimlach over zijn, bij hoge uitzondering, opvallende gelaatstrekken.De opdracht is voltooid en Leander spoedt zich - met zijn trouwe begeleiders in zijn kielzog - naar de grote draaideuren die de uitgang vormen. Ondertussen wenkt hij de anderen onopvallend en Menno reageert als eerste, aangezien Emine op dit moment daadwerkelijk en geheel onverwacht tegemoet wordt gekomen in haar belachelijke eis.
Enigszins van haar à propos kijkt ze verschrikt van de roze gekleurde champagne op het dienblad voor haar neus, naar Leander die ongeduldig toekijkt. Hoewel hij het heel belangrijk vindt dat de taak tot het einde toe zorgvuldig wordt afgerond, heeft hij overduidelijk wat hij hebben moet. De problemen van Emine kunnen hem momenteel iets minder schelen. Bovendien valt het natuurlijk op als hij blijft dralen.Hij seint met zijn ogen dat ze op moet schieten en Emine knikt ongelukkig, onderwijl onhandig de champagne aannemend van een jongeman met grote ogen.
Hille kijkt toe, en voelt de adrenaline toenemen terwijl hij naar buiten tuurt, daar waar de vrijheid heerst.
Zijn ogen wijden zich opeens als hij de straat iets minder verlaten ziet dan hij dacht. Voordat Leander of iemand anders ook maar de kans heeft om het gebouw triomfantelijk te verlaten, dromt er een tiental tot de tanden toe bewapende personen de receptie binnen.
Hun politie-uniform spreekt boekdelen.Leander staat als een vis op het droge te happen naar adem of woorden en kijkt radeloos om zich heen, zoekend naar een uitweg.
Dan doet hij het domste wat hij kan doen. Hij draait zich om en wil het bankgebouw dieper in rennen als om daar een ontsnappingsroute te vinden.Menno heeft een verwrongen gezichtsuitdrukking en begint ontiegelijk te vloeken. Zijn woorden worden gelukkig al snel gesmoord door een popperig kleine agente met een hoge paardenstaart die hem vakkundig vloert en hem daarna zijn rechten opdreunt terwijl ze hem handboeien omdoet.
Leander rent vlak langs Hille die tot dat ogenblik geen kans heeft gezien om ergens op te reageren. Hille ziet hoe wanhopig zijn werkgever kijkt en knipoogt hem toe alvorens zijn voet uit te steken.
De blik van totale ontreddering op het gezicht van de man die als een bananenschil over de vloer glijdt zal hem nog dagen bijblijven.Terwijl ook Kasper en Thomas Nowak worden gearresteerd, haalt Emine het parasolletje uit haar drankje en vervolgens neemt ze een slokje. Daarna biedt ze het glas aan Hille aan.
Om en om drinken ze op de bitterzoete overwinning.
JE LEEST
Verborgen project [onc2021]
Mystery / ThrillerDe verlegen en chronisch onzekere Renée Jansse is blij dat ze eindelijk bijna weer thuis is na haar uitzichtloze werkdag. Ze weet dat ze meer in haar mars heeft dan teamleider bij het callcenter zijn, alleen heeft ze haar kans nog niet gegrepen. Ze...