Bab 18 🌼 (Flashback)

595 24 0
                                    

"SAYANG?" Aisyah yang duduk santai dibalkoni itu pantas menoleh kebelakang. Membulat matanya memandang bekas kekasihnya itu. Apa jantan ni buat dekat sini?! 

"Sayang!  Thank god sayang buat apa dekat sini? Sayang tahu tak bie risau gila sebab sayang tak reply semua chat bie-" Leo terdiam seketika apabila Aisyah menariknya kehujung balkoni. "Apa kau buat dekat sini?!" bisik Aisyah.  Aisyah memandang kekiri kekanan harap-haraplah tiada yang melihat dia dengan Leo sekarang ni.

"La... Bie dekat sini sebab Huq Ajak. Huq tu cousin bie, and sayang ni? Buat apa dekat sini?" balas Leo lembut. Rambut panjang Aisyah diusap namun laju saja tangan kekasihnya itu menepis.  Seakan rimas dengan kehadirannya saat ini. 

"Hesy janganlah! You dah lupa ke kita dah break?" kenyataan Leo sebentar tadi membuatkan jantung Aisyah berdegup kencang.  Mati! Mati! Mati!  Macam mana kalau si Leo ni bagitahu Aisyar pasal aku? Mati!  Arg! 

Aisyah meraup kasar mukanya.  Serabut! 

"Eh bilanya kita break?" tanya Leo masih belum menyadari keadaan Aisyah yang seperti orang gila itu.

"...sayang i-" Aisyah pantas memandang tajam kearah Leo.  "Jangan panggil aku sayanglah! Kita dah break! Full stop!" potong Aisyah.

Wajah murung Leo dijeling penuh rasa jijik oleh Aisyah. Asal susah sangat nak faham eh jantan ni? Orang nak break tu break jelah!

"Tapi i still."

"Apa kecoh-kecoh ni?" suara Huq Aisyar dibelakang membuatkan badan Aisyah kaku.  Mati! 

Aisyah pantas berpaling menghadap Aisyar seraya tersengih. "Err tak ada apa." Huq Aisyar yang tidak percaya dengan 'tak ada apa' Aisyah itu memandang Leo seraya menggangkat keningnya. 

"Ya, tak ada apa." ujar Leo seraya tersenyum nipis. Tak apa esok masih ada. 

"Okey, jom ar main game." ajak Huq Aisyar seraya melangkah pergi meninggalkan kedua manusia yang kelihatan serabut itu.  Lantak koranglah. Desis hati Huq Aisyar.

"Kita dah break! And jangan cuba-cuba nak cakap apa-apa dekat dia faham? Kalau tak tahulah apa nasib you!" ugut Aisyah seraya melangkah pergi menujuh kearah bilik Hallesa. Ingin bersiap untuk dinner mereka malam ini. 

Leo mengeluh perlahan.  Apalah salah daku?

*


AISYAH mengenggam erat hujung baju kurungnya yang dipinjamkan oleh Hallesa itu.

Ya selama berada dirumah Dato Hun Ailim. Aisyah meminjam pakaian dan juga penjagaan diri dari Hallesa.  Nama pun lari rumah tiba-tiba,  mana sempat kemas baju semua! 

Melihat Huq Aisyar yang memandang tajam kearahnya itu membuatkan dia mengeluh berat.  Hallesa yang perasan dengan gelagat sahabatnya itu menepuk perlahan paha Aisyah seraya berbisik.  "Awak ni kenapa?" bisik Hallesa.

"Tak ada apa. Err," Aisyah mengaru kepalanya perlahan.  Hadu macam mana ni?  Aku taknak balik rumah papa! 

"Mom, dad. Ni Aisyah ada benda nak cakap." kata Aisyar sedikit kuat agar menarik perhatian kedua orang tuanya. 

"Ya nak cakap apa sayang?" tanya puan Nia laju.  Dato Hun Ailim hanya focus memotong steaknya seraya memandang Aisyah sekilas. 

"Err... Anu, ni." Huq Aisyar mengeluh kuat.  Kalau tergagap macam ni, memang takkan selesai masalah!

"Aisyah nak balik rumah mak ayah kandung dia!" potong Aisyar laju.  fuh selesai!

"What?" jerit Hallesa jelas riak terkejut terpampan diwajahnya. 

Please... Love Me Back ! Where stories live. Discover now